Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Neste generasjon Tesla Model S?

Startet av Imagine, torsdag 04. januar 2018, klokken 23:41

« forrige - neste »

Imagine

Nå kommer det mange nyheter fra konkurrenter fremover. Og Model S er jo 5 år gammel nå. Begynner den ikke snart å bli klar for utskiftning? Andre merker har 6-7 års syklus mellom hver generasjon.

På tide med ny modell med nytt hekkdesign, bedre støydemping, bedre interiørkvalitet med bedre seter med skinn som ikke man blir klam i baken av og som tilbyr massasje og kjøling, og generelt mer tilgjengelig utstyr, og ny generasjon batteripakker som går 80-100 mil og betydelig økt ytelse? Og kanskje matrix LED-lys?

Kanskje Tesla kunne fristet meg med neste generasjon Model S da dagens bil dessverre ikke falt i smak nok til at jeg slo til på en.

Hva tror folket? Hvor snarlig kommer ny Model S?

mthoring

Tror ikke det kommer en "ny" S med det første. Så langt har endringene vært inkrementelle.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Imagine

#2
Men dagens bil er jo 5 år gammel nå. Teknikken er eldre og delene i interiøret (vindusheiserbrytere, vindusviskerbryter og girspak) er fra E-klasse w212 som kom i 2010 og gikk ut i 2016. Rattringen er fra MB E63 AMG w211 2008 mod, bare med lavere kvalitet på polstringen.

Selv om fronten er fin med facelift, så er hekken veldig gammelmodig nå. Lysene minner litt om utgåtte MB E-klasse w212 sedan. LED-prikker er ut nå. Det er «striper» som gjelder.

En ny Model S kunne blitt en skikkelig slager om den kom f eks til høsten eller våren 2019.

OlaM

Har ikke vært noen tegn fra Elon & co på det i alle fall. De er svært lite opptatt av vindusheisbrytere og rattpolstring. De har mer dilla på å lansere nye ting enn å forbedre gamle, bortsett fra OTA software. Nå er det Model Y, Semi, Model Y pickup, Roadster 2.0 og gud vet hva mer som skal unna.
'21 3LR

ludwig_holberg

#4
Jeg ser for meg at det kommer noen vesentlige forbedringer på Model S snart. Selve designet er imidlertid veldig bra - kanskje det likevel foretas en begrenset "facelift" for å lokke enda flere til å oppgradere til helt ny modell :)

Men ligger i dagen at S skal få ny MCU, ny skjerm, integrert dashcam. Sannsynligvis kommer også bedre batteri (110-120). Konkurransen fra Jaguar, Audi og Mercedes gjør at Tesla kanskje også må revurdere prisingen av de største batteriene. Med flere aktører på markedet kan ikke Tesla lenger ta kunstig høy pris for de som velger det største batteriet. Nokså nærliggende å oppgradere interiøret også for å møte denne konkurransen, men også for å holde et godt skille mellom Model 3 og Model S og X.

Mao. er mitt tips at Model S kommer med flere oppgraderinger snart - sannsynligvis annonseres dette ila første halvår 2018. Og pristillegget for største batteri kommer nok også til å bli kraftig redusert.

Godt mulig man gjør tilsvarende endringer på Model X i samme slengen. Og kanskje også det blir en grei anledning for Tesla til å foreta en verdig retrett fra eksperimentet med falkevingedører over til vanlige dører.

daktari

Tror heller ikke på helt ny Model S, i beste fall mindre justeringer, f.eks at de bytter ut baklys med tilsvarende som X og 3 (hvorfor gjorde de ikke det ved facelift?) kanskje ny tek for skjermen. Det siste trenger dog ikke være en liten oppgave.
De skrev også i Q4 rapporten at de i Q1 skal produsere færre S og X. Dette er modeller sakte på vei ut.

Grunnen er at Model 3 er nesten like praktisk som S, kanskje 80-90% (rekkevidde og plass) men til under halve prisen.
Det som savnes er derimot en Model Y (crossover/suv) i samme prisleie som 3, men matcher praktikaliteten til X.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ludwig_holberg

De kjører ikke kampanje lenger, så salget på X og S kommer av den grunn til å være roligere. Men modellene er neppe på vei ut. Det vil være veldig gunstig for Tesla å kunne tilby S og X med noen kraftige forbedringer - inkludert større batteri om mulig - ila Q1 eller Q2 2018. Da vil kanskje mange som nå står i Model 3-kø i stedet velge seg en S eller X. Problemet nå er som du skriver at Model 3 rett og slett fremstår som et mye bedre kjøp - bl.a. fordi bilen er bedre enn X og S på en rekke punkter, og koster halvparten. Dette er det jo imidlertid fullt mulig å gjøre noe med ved å stappe samme (eller bedre) teknologi inn i X og S, og ellers heve interiøret osv.

cra

Forbedringer kommer jo fortløpende; Tesla opererer ikke med "modeller" i tradisjonell forstand. Jeg har derfor ikke tro på at det kommer en ny modell S, men at det kommer forbedringer og som ludwig_holberg sier kanskje en ny facelift eller tilsvarende som gjør at man kan se at det er nyeste versjon.

Jeg synes det er en spennende måte å gjøre det på, slik at man kan få noe av det nyeste uansett når man bestiller. Men venter man litt til kommer det enda noe mer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 05. januar 2018, klokken 10:16
De kjører ikke kampanje lenger, så salget på X og S kommer av den grunn til å være roligere. Men modellene er neppe på vei ut. Det vil være veldig gunstig for Tesla å kunne tilby S og X med noen kraftige forbedringer - inkludert større batteri om mulig - ila Q1 eller Q2 2018. Da vil kanskje mange som nå står i Model 3-kø i stedet velge seg en S eller X. Problemet nå er som du skriver at Model 3 rett og slett fremstår som et mye bedre kjøp - bl.a. fordi bilen er bedre enn X og S på en rekke punkter, og koster halvparten. Dette er det jo imidlertid fullt mulig å gjøre noe med ved å stappe samme (eller bedre) teknologi inn i X og S, og ellers heve interiøret osv.
Tesla trenger nok ikke gjøre noe med Model S før 2019. En stor fordel med Model S er at man kan få den på 2-8 uker. De som ikke gidder å stå 12+ måneder i kø for Model 3 går for Model S. I tillegg er den raskere og større, med en del mer funksjoner. Som oppvarmet ratt, motoriserte dører, ekstra skjerm, osv.

Men det er ganske sannsynlig at Tesla vil (fortsette å) oppdatere Model S. Så hvis man venter så vil den bli bedre.

Når det gjelder det du nevnte om vanlige dører på Model X, så vil det nok aldri skje. Det var produksjonsutfordringer med falkedørene, men Tesla kom seg igjennom de. Nå er falkedørene ett element som får bilen til å skille seg ut, og en differensierende faktor i forhold til Model Y, når den kommer på markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

i mitt hode er S pre Ap1 «1.0», Ap1 er «1.1» og Ap2 er «1.2».

Jeg tror ikke vi ser en TMS 2.0 (dvs S som er ny fra bunnen) leveres til kunde før i 21-22. Ref Roadster 1 og Roadster 2; her blir det ca 10 år mellom. I mellomtiden blir TMS oppgradert med interiør, raskere skjerm, FSD-funksjoner osv. Ville være rart om Tesla kom med ny S uten at vesentlige FSD-funksjoner først har blitt sluppet på TMS 1.2, det er for mange S-kunder som har betalt vesentlige penger for FSD til at Tesla kan pisse på dem.

Og ja, baklyktene på dagens nye TMS-er er utdatert.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på fredag 05. januar 2018, klokken 10:11
Tror heller ikke på helt ny Model S, i beste fall mindre justeringer, f.eks at de bytter ut baklys med tilsvarende som X og 3 (hvorfor gjorde de ikke det ved facelift?) kanskje ny tek for skjermen. Det siste trenger dog ikke være en liten oppgave.
De skrev også i Q4 rapporten at de i Q1 skal produsere færre S og X. Dette er modeller sakte på vei ut.

Grunnen er at Model 3 er nesten like praktisk som S, kanskje 80-90% (rekkevidde og plass) men til under halve prisen.
Det som savnes er derimot en Model Y (crossover/suv) i samme prisleie som 3, men matcher praktikaliteten til X.

"Praktisk like" er vel å ta i litt hardt  :D   Model S er bare 28,4cm lengre, men har dobbel så stor bagasjeromsplass, er raskere, har ofte superlading inkludert (er gjerne slutt på det nå/snart?). El. bakluke og dørhåndtak er det og noen som setter pris på. Jeg for min del kunne godt tenke meg å bytte de ut med noen manuelle som ikke går i stykker på Model S. Ryker et ca hver 6. måned føler jeg. Men aldri på førersiden....Burde vært en opsjon som sa at dersom temperaturen var under 2 varmegrader så trenger du ikke presse ut dørhåndtaket på andre dører enn den du trykker på...evt og en innstilling som gjorde det hele året...er jo unødvendig å åpne alle hele tiden når de har masse bevegelige deler og ledninger som går i stykker.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Jeg skrev "nesten like praktisk" og mente altså 80-90% av plassen og rekkevidden til S. Bagasjerommet er mindre, men for passasjerene en romslig bil iflg. rapportene. Rekkevidden er nærmere identisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pepsipepsi

Jeg tipper de jobber med en helt ny generasjon TMS som er basert på de forenklinger som er i TM3. Men dette må de holde helt skjult. Hvis ikke kommer salget av dagens TMS til å stupe.

Kim Kim

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. januar 2018, klokken 11:01
Sitat fra: daktari på fredag 05. januar 2018, klokken 10:11
Tror heller ikke på helt ny Model S, i beste fall mindre justeringer, f.eks at de bytter ut baklys med tilsvarende som X og 3 (hvorfor gjorde de ikke det ved facelift?) kanskje ny tek for skjermen. Det siste trenger dog ikke være en liten oppgave.
De skrev også i Q4 rapporten at de i Q1 skal produsere færre S og X. Dette er modeller sakte på vei ut.

Grunnen er at Model 3 er nesten like praktisk som S, kanskje 80-90% (rekkevidde og plass) men til under halve prisen.
Det som savnes er derimot en Model Y (crossover/suv) i samme prisleie som 3, men matcher praktikaliteten til X.

"Praktisk like" er vel å ta i litt hardt  :D   Model S er bare 28,4cm lengre, men har dobbel så stor bagasjeromsplass, er raskere, har ofte superlading inkludert (er gjerne slutt på det nå/snart?). El. bakluke og dørhåndtak er det og noen som setter pris på. Jeg for min del kunne godt tenke meg å bytte de ut med noen manuelle som ikke går i stykker på Model S. Ryker et ca hver 6. måned føler jeg. Men aldri på førersiden....Burde vært en opsjon som sa at dersom temperaturen var under 2 varmegrader så trenger du ikke presse ut dørhåndtaket på andre dører enn den du trykker på...evt og en innstilling som gjorde det hele året...er jo unødvendig å åpne alle hele tiden når de har masse bevegelige deler og ledninger som går i stykker.

Dette kan man vel nesten fikse selv med lock/unlock valgene om jeg ikke husker helt feil. Er langt fra bilen :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

keepitsimple

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 05. januar 2018, klokken 11:40
Jeg tipper de jobber med en helt ny generasjon TMS som er basert på de forenklinger som er i TM3. Men dette må de holde helt skjult. Hvis ikke kommer salget av dagens TMS til å stupe.
Helt enig.

Jeg tror også de primært jobber med produksjonsforenklinger (les mindre antall deler) for å få enda bedre vinst/bil ved neste generasjon.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA