Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon koblet i CEE kontakt, lov ikke lov?

Startet av MikkeBoomBoom, onsdag 03. januar 2018, klokken 09:31

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Jobben har tatt på seg å kjøpe inn en bråte med Ecolite ladestasjoner http://www.ladespesialisten.no/index.php/11-ladestasjoner/14-ecolite.
Ble utdelt på jobb i går. Jeg er på min tredje kabel fra VW-konsernet og gledet meg derfor stort til å få boksen opp for å slippe å bytte flere kladder før garantien går ut (snart 100k).

Kort fortalt:

Feit kabel ut i garasjen, en kurs på 16A. Blå CEE i garasjen på kursen. Trefase inn til hus.
I garasje trekker lys og garasjeåpner strøm.
OneCo vil ha minst 6000kr for monteringen.
Agder Energi mener det må omsøkes (kollega har ventet i 1,5 mnd).

Skal ikke ta ut all frustrasjon her nå, men lurer på om det er lov å sette på en kabel med CEE (som denne greia KAN leveres med) og plugge denne i CEE stikket jeg har i garasjen. Ingen søknad, ingen elektriker og 6000 laks man kan bruke på bamsemums i stedet.

Presenterte ide for Agder Energi, de skjønte ingenting (de leser fra et manus).

OneCo skriver i en mail:
Egen kurs
Fast tilkoblet ikke noe CEE stikk til fastmontert lader
Meldes AE (AE=Agder Energi)

Stemmer dette? Er det ikke lov med en fastmontert lader tilkoblet CEE?

geear

#1
Min forståelse av det: Jo, det er lov å ha ladestasjon med CEE-stikk, men det anses da som mode 2 lading (altså samme som ladekladden din), og du får derfor alle kravene som medfølger mode 2 lading, dvs. type B jordfeilbryter (på kursen, hjelper ikke å ha det i boksen) og eneste uttak på kursen.

Edit:
En del info her:

http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Vollis47

Jo, det er nok tillat å koble ladestasjonen til en CEE, men kursen skal jo være dedikert for lading og ha jordfeilvern typeB.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

fredag

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 03. januar 2018, klokken 10:35
Jo, det er nok tillat å koble ladestasjonen til en CEE, men kursen skal jo være dedikert for lading og ha jordfeilvern typeB.

Ladestasjonen må vel også være godkjent for bruk på mode2, og ikke bare mode3?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

MikkeBoomBoom

Takk for svar. Blir ikke helt klok på dette. Har hatt flere besøk av elektriker på eiendommen (bygget er fra 65 og garasjen fra 90 tallet). Har aldri vært påpekt at det må være en helt 100% dedikert kurs til schuko-kladden.

Med andre ord har jeg kjørt 100 000km og ladet "ulovlig" ;)

geear

Stemmer det. Hvis ikke kursen var lagt opp med formål elbillading før 1.1.16, så blir det å ta i bruk en eksisterende kontakt ansett som en bruksendring, som trigger dagens krav, selv om anlegget er eldre.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 12:53
Stemmer det. Hvis ikke kursen var lagt opp med formål elbillading før 1.1.16, så blir det å ta i bruk en eksisterende kontakt ansett som en bruksendring, som trigger dagens krav, selv om anlegget er eldre.

Topp :) Da er det greit å vite at det er en gråsone av uvitenhet man begir seg inn på ;)

geear

Og det blir heller ikke mer lov av at den var tatt i bruk før denne datoen, så lenge den ikke er montert som en egen elbilkurs av elektriker. Konklusjonen er nok at de fleste elbileiere lader ulovlig enn så lenge. ;)

MikkeBoomBoom

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:16
Konklusjonen er nok at de fleste elbileiere lader ulovlig enn så lenge. ;)

Jeg tror du har rett i det. For oss forbrukere bør hele systemet med kraftleverandører og montører forenkles. Det faller på egen urimelighet at montør må vente 1,5 mnd (og enda ikke fått svar) på om det er greit (noe det sikkert er) å montere en elbillader. Har sendt en forespørsel til Elbilforeningen. Håper de kan se på saken.

Ironien er at det tok et par uker å få svar for å endre fra 1-fas til 3-fas og øke strømmen inn i huset.

elektrolux

Du har nok ikke kjørt 100 000 km ulovlig, da ladingen din var helt stueren fram til des 2016.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Hvis du ser på de to linkene i innlegg to her, så er PDFen datert 10. juli 2015 og nettsiden til DSB sier følgende:

"Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering."

MikkeBoomBoom

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. januar 2018, klokken 14:48
Du har nok ikke kjørt 100 000 km ulovlig, da ladingen din var helt stueren fram til des 2016.  :D

Rebell i ett års tid da ;)

KjellG

Personlig ville jeg ikke hatt motforestillinger mot en ladestasjon med B-vern og CEE-stikk. Så langt jeg kan se er da sikkerheten ivaretatt.

Enkelte ganger synes jeg myndighetene blir mer katolske enn paven.

F.eks. gitt at en noe ganger har behov for å lade på utsiden av garasjen, andre ganger på innsiden over 10A kurs med kladd. Hvorfor krav om to kurser?

pudderjagar

Husk at både DSB og NEC400 skiller mellom husholdingskontakt (Shuko) og 3fase/1fase blå eller rødt stikk.

Da er ikkje ulovligt å ta i bruk eit 3fase/1fase blå eller rødt stikk då dette stikket er beregna for større laster og dermed ikkje er å ansjå som ein bruksendring.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TB

Det viktige er at lading skjer på ein trygg måte, slik at det ikkje oppstår skade på personer eller eigendom, der brann er den som blir frykta mest.

Så lenge alt går bra er det liten risiko for å bli straffa - anna enn å få pålegg om utbetring. I grove tilfeller kan sikkert netteiger Agder Energi stenge strømmen, men det skal nok meir til.

Men, oppstår det skade, kan det bli straff, spesielt frå forsikringselskap i form av avkorting.

Ved at krava har blitt så strenge kan det nok føre til ein situasjon der det i stor grad er borettslag, sameige,  arbeidsgivere o.l. som følger boka (eller stenger for lading... pga det er så kostbart)

Private vegrer seg å installere fast ladepunkt, og forsetter å lade på schuko som ikkje var lagt opp for denne bruken. Faren er om det oppstår varmgang i koblingpunkt undervegs, har sett dette i praksis. Dette kan foregå over lang tid, og blir ikkje oppdaga sjølv om ein sjekker nøye etter varmgang.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA