Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighetssensor, permanent feil og brent lukt :(

Startet av Grumle, tirsdag 02. januar 2018, klokken 20:22

« forrige - neste »

elektrolux

Stemmer.

Her tar du ut de 2 låseringene og presser indre akslingen ut med mothold i de 2 skruehullene du ser på bildet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Oki, da prøver jeg :) Tenkte på det, men syntes gjengene i aluminium så litt spinkle ut så planen var å prøve en stor avdrager som gikk utenpå hele dekselet, men det sitter kanskje ikke så hardt ?


elektrolux

Går helt fint.

Blir ofte forundret over styrken i tilsynelatende små gjengepartier.

F.eks holder 4 stk 8mm gjenger glatt en 300 kg Think batterikasse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Takker for svar :) Hvordan er det å få Dekselet på igjen etter at lageret er byttet ? Kjøle, varme, banke, presse ?

elektrolux

Dra!

Bruk en lang gjengestav og skru motoren sammen med den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle


Grumle

Da har jeg fått av dekselet :) Ser det er endel fett på innsiden av lagere her. Er dette noe som bør påføres igjen ved montering eller er det nok med fettet som er i lageret ? Tenkte kanskje om fettet var der for å ta noe av børstestøvet ?

Lageret var veldig tørt så mulig fettet kommer fra lageret også ? Rasslelyd i lageret så var på tide å bytte! :) 

elektrolux

Bra jobba.

Viktigste kilden til overslag er børstestøv som legger seg rundt børsteholderen.

Vask derfor spesielt godt i dette området og bruk gjerne megger for å sjekke resultatet.

Nytt lager er en selvfølge når du er kommet så langt. Husk å sjekke at luftermotoren faktisk fungerer, og dermed blåser ut støvet. Kan se ut som din kanskje ikke har fungert en stund.

Og skrap godt rent kanten. Har sett motorer som har røket boltene som holder den sammen grunnet at korrosjonen sprenger motoren fra hverandre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Takker for gode tips! Vet du hva moment man skal dra til de 4 boltene som holder motoren ? Tenkte å bruke locktite på disse æ, men greit å vite ca moment da det ikke er så lett å kjenne siden boltene er så lange.

elektrolux

Har aldri brukt momentnøkkel på disse. Bruker sunn fornuft og kortarmet skralle. Er egentlig veldig lett å merke når det er trukket til tilstrekkelig.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Tenkte bare å oppdatere litt med litt info om andre tenker å gjøre damme jobben. Rop ut om dere ser noe som burde vært gjort annerledes.

Simmerring mellom gear og motor har mål 65-50-8 på både lang og kort motor. Trenger kun en av denne.
Viktig at denne har to flenser innvendig da man får enkelt flrns også. Jeg bestillte skf simmerring via Tess og den var myk og fin. God kvalitet!

Lageret som må byttes heter 6210-2rsr. Lukket på begge sider. Bestillte også dette i skf via Tess.
Det er samme type lager på både lang og kort type.

De to andre simmerringene og det andre lageret sitter på/i drivskslene så disse må man ikke bytte.


elektrolux

Siste bildet viser montering, men du har ikke skrapet ren flaten. Lurt å gjøre mens delene er i fra hverandre.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Ser nok værre ut enn det er. Brukte kun meisel for å få av irringen. Ble plan å fin, kunne sikkert gått over til slutt med noe slipepapir for å fått bort fargen og den siste micrometeren, men siden det ikke er noe pakning der orginalt og motoren er ganske så luftig elllers så tenker jeg det duger :)

hadde bygget seg opp ganske mye irr i ett par av hjørnene.. Sikkert borti 3mm som jeg meislet bort.

Grumle

#43
Da var bilen på hjulene igjen :) Mulig placebo, men synes den går meget smoot å fint nå

elektrolux

Godt jobba!

Det meed glipe etter fjerning av irr forstår jeg ikke. Anleggs flatene skal være plane.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA