Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Infoskjerm låser seg og restarter hele tiden

Startet av Rubien, lørdag 30. desember 2017, klokken 18:58

« forrige - neste »

Rubien

I dag begynte plutselig inforskjermen å låse seg. Og etter litt så kommer det en melding om at SOS ikke er tilgjengelig og noen sekunder etterpå blir skjermen svart og restarter igjen.... så skjer det samme om igjen og om igjen.

Noen som har vært borti dette tidligere?

Det gjelder en 2 mnd gammel FL300

J@x

Skjer med min også, mange erfarer det samme ser jeg på Facebook..

Feilmeldte min med samme problem, min er reg i april og kjørt 18.000km uten et feilslag. Dette skjedde første gang noen minutt over midnatt 27. Feilmeldte det på onsdag eller torsdag, fikk beskjed om at dette var kjent og ny software er tilgjengelig som fikser dette. Har fått time fredag...
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

DCDriver

Følger opp denne: andre som har opplevd det samme, eller har link til nettforum/ressurs hvor feilen beskrives som hyppig forekommende?

Jeg parkerte min 2018-modell her om dagen, for et tre-minutters besøk i en forretning. Da jeg returnerte til bilen, var infotainment-systemet dødt. Intet ryggekamera, ingen P-sensorer, ingen kobling mot telefon - og feilmelding "Begrenset nødandropsfunksjon". Kjørte bilen hjem og lot den stå over natten. Dagen derpå var det normale funksjoner på alt, bortsett fra "Begrenset nødanropsfunksjon" (se bilder). Lokal Møller-filial dro med iver ut sikring nr. 17, men det bedret absolutt ikke noe. I følge verkstedet er det ikke utgitt ny software som ikke allerede er installert i bilen.

Nå er det halvannen måneds ventetid for å få en endelig diagnostikk av dette, trolig fulgt av ytterligere ventetid for innmontering av "noe nytt". Selv om denne funksjonen ikke er kritisk, kjenner jeg at irritasjonen ligger og ulmer... eksempelvis er det nå lite aktuelt å prøve å spontant selge bilen dersom det skulle dukke opp noe annet attraktivt på fire hjul.

Andre med erfaringer / historier om tilsvarende?


Dan9x

Få de til å bytte nødanropsmodulen. De kan ikke bare frasi seg ansvar. Klarer de ikke å reparere feilen så kan man jo heve kjøpet. Bilen har jo reklamasjonsrett og garanti. Så de må gjøre jobben ferdig.

DCDriver

Jeg kjenner at jeg begynner å bli småirritert. Bilen har fungert godt på de fleste vis, men småfeil har det vært. Disse har blitt fikset, men det har vært raust med ventetid. Det medgår tid til levering og henting av bil, samt å få logistikken til å gå opp den dagen/de dagene bilen er på verksted.

Lokal Møller/Autoria-forhandler har tildelt tid for videre feilsøk. Feilen oppsto 1. september, og første diagnostikk skal foretas i midten av oktober. Jeg er ikke så veldig imponert over at det skal ta såpass lang tid. Vel og merke er dette diagnostikk, for å forsøke å finne ut hva som har feilet ... deretter kommer etter all sannsynlighet ny ventetid for leveranse av modul(er) og ut-/innmontering. Jeg har litt problemer med å se hvorfor de ikke bare kan bestille opp relevante modul(er) allerede nå, og heller ha disse liggende som en flytende lagerbeholdning dersom de likevel ikke trengs. Møller/Autoria er såpass store at det burde ikke ha noe videre å si om en reservedel er lagret i Gvarv eller i Oslo, i påvente av hvornår aktuell del faktisk trengs.

Det nærmer seg planlagt salgstidspunkt for bilen, men det er for dumt å forsøke å selge en bil som har ikke-utbedrede småfeil. Møller/Autorias lange ventetid er slik sett en effektiv hindring for at jeg nå skal kunne selge bilen til en fornuftig pris.

Orbit

Har du noen mulighet til å lese ut feilkoder over OBD2-porten? Jeg har hatt tilsvarende feil på en VW, men feilen var ikke der alltid - og selvfølgelig ikke samtidig med de gangen bilen skulle på verksted for diagnose. De har policy på bare å feilsøke/utbedre aktive feil.

Ved å lese ut feilkoder selv når det oppstod, var det lett å se at det var samme feil hver gang - i mitt tilfelle en jordingsfeil i takantennen. Min feil oppstod bare etter kraftig regnvær, hvor det mest sannsynlig ble fuktighet inni antennen. Dermed var det kurant å provosere frem feilen med en bilvask rett før bilen skulle på verksted (og dermed få fikset dette). Det er idioti at det skal være slik, for feilen lå uansett i loggen, også etter at antennen hadde tørket opp og bilen ikke lenger viste noen feil i dashbordet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

DCDriver

Takk for innspill. Jeg har ikke selv noe diagnoseverktøy liggende, men det kan det jo være aktuelt å anskaffe.

Interessant nok, jeg hadde håndvasket bilen dagen i forveien. Det kan jo være en sammenheng der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA