Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75D vs 100D

Startet av Stone Cold, fredag 29. desember 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

SoftwareGeek

Hva er forskjellen i HK mellom 75D og 100D? Dragtimes har målt peak power på 100D til 395 kW, som er 530 HK og 0-100 på 3,5sek.

mthoring

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 06:40
Hva er forskjellen i HK mellom 75D og 100D? Dragtimes har målt peak power på 100D til 395 kW, som er 530 HK og 0-100 på 3,5sek.

Synes de tallene høres mistenkelig bra ut for 100D. 75D er vel målt til maks rundt 460hk, etter det jeg kan huske.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

SoftwareGeek

#107
https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/11/09/tesla-unlocks-power-model-s-100d-0-60-mph-acceleration/amp/

Dragtimes har målt effekten til 395kW, finner ikke linken akkurat nå til den. Men aks i link over

For P100D betaler du altså flere hundretusen bare for 1 sek raskere 0-100 høyere dreiemoment. Batteristørrelsen er den samme. Med fremtidig massiv model 3 kø på superladere, ser 100D ut som den mest attraktive av S-modellene. Kjipt å stå i kø med 75D på superlader, når du har 10 stock model 3 foran deg i køen.

fonberg

Sitat fra: mthoring på mandag 21. januar 2019, klokken 12:05
Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 06:40
Hva er forskjellen i HK mellom 75D og 100D? Dragtimes har målt peak power på 100D til 395 kW, som er 530 HK og 0-100 på 3,5sek.

Synes de tallene høres mistenkelig bra ut for 100D. 75D er vel målt til maks rundt 460hk, etter det jeg kan huske.

Antar at amerikanerne måler 0-60 mph (96 km/t, ikke 100), og med roll out. Så da er det bare å legge på et godt halvsekund for å få 0-100 fra stillestående.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

mthoring

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 12:26
https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/11/09/tesla-unlocks-power-model-s-100d-0-60-mph-acceleration/amp/

Dragtimes har målt effekten til 395kW, finner ikke linken akkurat nå til den. Men aks i link over

For P100D betaler du altså flere hundretusen bare for 1 sek raskere 0-100 høyere dreiemoment. Batteristørrelsen er den samme. Med fremtidig massiv model 3 kø på superladere, ser 100D ut som den mest attraktive av S-modellene. Kjipt å stå i kø med 75D på superlader, når du har 10 stock model 3 foran deg i køen.

Køen foran vil jo værre den samme uansett om man har 75 eller 100. De langturene jeg vanligvis er på, krever ett stopp uansett. Nå har jeg aldri opplevd kø på SuC da, men jeg unngår bevisst de verste utfartsdagene etter at jeg ble stående i kø fra Lillehammer til forbi Minnesund 1. nyttårsdag for flere år siden. Jeg har heller aldri ventet på bilen, da vi pleier å stoppe for å spise etter 3-4 timer på veien.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

SoftwareGeek

#110
Køen vil ikke være den samme, siden man i de fleste tilfeller kan kjøre til destinasjonen med 100 D uten å lade. Batteriet er 30% større. Det er mange kreative bortforklaringer for hvorfor man ikke kjøpte 100D. Filk et godt råd fra en mangeårig teslaeier, kjøp det største batteriet tilgjengelig, ikke vurder noe annet en gang.

Motorwatt

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 15:19
Det er mange kreative bortforklaringer for hvorfor man ikke kjøpte 100D.
En av de få tingene man ikke behøver å være veldig kreativ for å kunne spare 160.000.- (etthundreogsekstitusen).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

creal

Smak og behag. Det er vel riktignok verdt å presisere at rekkevidden i bruk er ca 40% bedre, fordi man i praksis sjelden går helt opp til 100%, og aldri går helt ned til 0%. Kr. 160.000,- er likevel en stiv pris for rekkevidden.

SoftwareGeek

#113
Hvis 160.000kr fra eller til er et problem, har muligens vedkommende i utgangspunktet ikke råd til TM S/X. Mange blir lokket av lave inngangsrenter og må selge straks renten gjør et bygs. Bilene er 100% lånefinansiert. Kjøper har ikke EN krone i egenkapital.

jkirkebo

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 15:55
Hvis 160.000kr fra eller til er et problem, har muligens vedkommende i utgangspunktet ikke råd til TM S/X. Mange blir lokket av lave inngangsrenter og må selge straks renten gjør et bygs.

Det behøver ikke å være et "problem", det kan bare være at man ikke ser nytten i å betale så mye ekstra for litt ekstra rekkevidde. Om X100D hadde kostet 50.000,- mer enn X75D nå jeg kjøpte min måtte jeg gått i tenkeboksen og vurdert nøye. Det er ca. så mye den ekstra rekkevidden er verdt for min del. TIl 160k var det en no-brainer, selv om jeg ikke ville hatt noen økonomiske utfordringer mhp. å kjøpe X100D. Men de pengene vil jeg heller bruke på noe annet som gir mer nytte/glede for meg enn noen få minutter spart på hytteturen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 15:55
Hvis 160.000kr fra eller til er et problem, har muligens vedkommende i utgangspunktet ikke råd til TM S/X. Mange blir lokket av lave inngangsrenter og må selge straks renten gjør et bygs. Bilene er 100% lånefinansiert. Kjøper har ikke EN krone i egenkapital.
Da er det jo fint å ha 165k mindre i lån. 75 eller 100 er jo selfølgelig et individuelt valg. Har man pengene og lyst.. Eller ikke pengene og fremdeles lyst, da tar man den beste låneavtalen man får :-X
S/X100D har vel ikke hatt like gode renteavtaler som S/X75D.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SoftwareGeek

Du får jo i tillegg mere NM og dermed bedre  «Tesla-følelse» i en 100D. Hvem vil vel ikke ha det. I tillegg ungår man flommen av 75D på bruktmarkedet når man vil selge. Restverdi er mye bedre.  Men igjen, det beviser at Musk gjorde rett, fjernet 75D og gjør plass på samlebåndet for Model 3.

JorEl

Får håpe du har rett at Elon gjorde rett ;)
Jeg hadde også, som jkirkebo, tenkt meg om en gang til om S100D var litt rimeligere(100k :D).
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Bjoris

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 16:07
Du får jo i tillegg mere NM og dermed bedre  «Tesla-følelse» i en 100D. Hvem vil vel ikke ha det. I tillegg ungår man flommen av 75D på bruktmarkedet når man vil selge. Restverdi er mye bedre.  Men igjen, det beviser at Musk gjorde rett, fjernet 75D og gjør plass på samlebåndet for Model 3.

Resterdien er mye bedre? Gikk ikke 100 ned med 100.000 nå nylig? Det er rett og slett slik at du nesten aldri vil "tjene" på å kjøpe mye dyrere bil...

SoftwareGeek

Nei, 100D har ikke gått ned med 100.000kr. Når 80% av TM S/X salget er 75D, sier det seg selv at det blir krakk om 3-4 år når bilen skal selges

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA