Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75D vs 100D

Startet av Stone Cold, fredag 29. desember 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

Espelectric

Synes det burde være mulig å fortelle bilen nå den skal være ferdigladet og hvor mange % lading man vil ha på det tidspunkt. Så kan den selv starte lading når nødvendig, eventuelt lade over natten med lavere A for å være ferdigladet til ønsket tidspunkt. Da vil man begrense belastning på nettet, slippe å igjen bruke strøm på forvarming av batteri, selv slippe å sitte å regne seg frem til når lading bør starte og minimiere tiden der bilen står med høy SOC.
X75D (85kWh)

cra

Sitat fra: Kristian O på lørdag 06. januar 2018, klokken 15:22
100 vs. 75 kWh er ikkje enkel. Om eg skulle kjøpt ny S i dag hadde eg hatt store problemer med å velge, da det er DYRT for nokre kWh som blir sjeldent brukt.

Som sunnmøring kan jeg da bare si en ting: Gjør et overslag på hvor mange turer du tenker du kan ha nytte av de ekstra kWh'ene og hvor mye tid du sparer. Da kan du lett regne ut "timeløna" på å bruke litt lenger tid, alternativt timeprisen for å spare litt tid når du er på tur. Da blir det sikkert enklere å velge. ;) Helt til du begynner å legge inn flytende variabler som WAF og convenience-faktor.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hodetelefoner

Kjøp 100.  Drit i langturer! De kjører du få av. Det er små turer som dreper rekkevidde.

Jeronan

#33
Sitat fra: KristofferH på mandag 08. januar 2018, klokken 10:36
Kjøp 100.  Drit i langturer! De kjører du få av. Det er små turer som dreper rekkevidde.

I find it a bit shortsighted to say something like that. Especially since there is over 170.000 NOK price difference between the 75D and 100D just for a mere 25kWh extra in battery capacity.

If money is of no concern... sure I would pick the 100D myself. Why not.

But for most, us included, money is of concern and the 170.000 NOK extra was not worth it for us!
Since we only go for long trips a couple times a year to "Vestlandet" and we stop for at least 45 minutes halfway anyway to eat something. The Model S 75D is more than capable for this and suits our needs perfectly.

For people that drive insane amounts of KM's each year over long distances, then that extra capacity of the 100D might be more beneficial and worth the extra investment.
But for most people, unless they like to burn money out of their pockets, the 100D is just a complete waste of money. It's priced way too high for that little extra capacity!

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kristian O

Sitat fra: cra på mandag 08. januar 2018, klokken 10:22
Sitat fra: Kristian O på lørdag 06. januar 2018, klokken 15:22
100 vs. 75 kWh er ikkje enkel. Om eg skulle kjøpt ny S i dag hadde eg hatt store problemer med å velge, da det er DYRT for nokre kWh som blir sjeldent brukt.

Som sunnmøring kan jeg da bare si en ting: Gjør et overslag på hvor mange turer du tenker du kan ha nytte av de ekstra kWh'ene og hvor mye tid du sparer. Da kan du lett regne ut "timeløna" på å bruke litt lenger tid, alternativt timeprisen for å spare litt tid når du er på tur. Da blir det sikkert enklere å velge. ;) Helt til du begynner å legge inn flytende variabler som WAF og convenience-faktor.  ;D
Jauda, er sunnmøring sjøl og tar lange steg for å slite mindre på skoa  ;)
Men bestilte likevel 85 istadenfor 60 og var lite i tvill om det i 2013. 5 år seinere er dette mykje vanskligere pga langt fleire SC og lik garanti på 75 kWh og 100 kWh og som du sei bekvemlighet
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Elbil fundamentalist

Med større batteri kan du kjøre i høyere snitthastighet på motorvei mellom SC, (hvis det er av interesse). Spesielt i Tyskland vil en 75D raskere bli tvunget ned på «sparebluss» hvis man fristes til å holde følge med de store tyske bilene i venstrefeltet. Lenger lading også... men om det er verdt 170 tusen, det er individuelt. Vi valgte 75D, men neste Model S blir 100 eller mer... sp de som vil kjøpe den bilen de skal ha i 8år + bør nok i større grad vektlegge 100 batteriet for over tid unngå å angre kjøpet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

audioboy

Vekker denne. Noen som har mening om 75 eller 100 som holder seg best i pris ved kjøp nå og salg om 3-4 år?
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

JorEl

Man betaler 162k for 25kw/t på papiret. Da er jo batteriet i min S75D verdt 485k 8) Synes Tesla tar seg godt betalt, men har man pengene og vil ha lenger kjørelengde og kjappere lading..
Hva man får igjen blir ikke så lett å regne ut, siden Tesla kanskje forandrer options and price ;)
For meg var det lett, jeg har ikke så mye penger og klarer å kjøre fra SuperCharger til SuperCharger, når jeg ikke lader hjemme.
Har vel blitt diskutert på forumet og konsensus er at tilbehør er ikke noe man kan regne med å få igjen. Er batteri et slikt tilbehør?
Kjøp den bilen du trenger vil jeg si.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Batteriet er nok ikke å betegne som tilbehør. Men soltak, spesiallakk, Premiumpakke, "skinn", spesielle hjul og EAP/FSD, etc. er vel mer å kalle utstyr/tilbehør. Jeg tror nok for eksempel vinterpakke (inngår nå i Premium) er en populær opsjon i kalde Norge.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Sist jeg sjekka så hadde 100d tapt seg mer i kroner og øre enn tilsvarende 75d på finn. Kjøp 100 hvis du har god nytte av det selv, eller har penger som brenner i lomma.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tornaldo

Man regner jo stort sett prosentvis avskrivning på biler, så med mindre det er noe helt spesielt som påvirker 100D prisen i positiv retning, vil den koste mer pr år. I tillegg er det også slik at jo dyrere bilen er i utgangspunktet, jo større prosentvis fall kan man forvente seg. En tommelfingerregel er vel 50% verdifall på 5 år. Det gir vel fort et verdifall på 50-80000 kr mer for en 100 vs 75 på 3-4 år kanskje.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JorEl

Fritak for mva og avgifter, gjør kanskje elbiler mer motstandsdyktige mot verdifall?
Kanskje du kan kjøpe 100D rett før staten vil ha mva for elbiler..  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: audioboy på torsdag 27. desember 2018, klokken 09:52
Vekker denne. Noen som har mening om 75 eller 100 som holder seg best i pris ved kjøp nå og salg om 3-4 år?

Dyrere biler taper seg vel genrelt mer enn billigere biler. Jo billigere bil, desto mindre blir sannsynligvis verditapet.

olavxxx

Hvis man vil ha lang rekkevidde og veldig rask lading, samt ikke vil betale S100D pris, ville jeg vurdert om Model 3 LR eller Performance dekker behovet. LR model 3 fra 460 vil mest sannsynlig klare lenger rekkevidde enn s100d, så da har man jo halve prisen på bilen.

Klart den er mindre praktisk og har mindre bagasjeplass :-)
Solgte selv X75D 2017 og venter model 3 performance, så tenker jeg supplere med enda en elbil.

Wenche

Skal du ha 75D må du bestille innen søndag:
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA