Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75D vs 100D

Startet av Stone Cold, fredag 29. desember 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

Stone Cold

Hei . Jeg og kona vurderer å bestille en Model S 100D. Synes det er fristende med friheten 100-batteriet gir. I den forbindelse lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvor mange kWh som er tilgjengelig for kjøring/bruk i respektive 75D og 100D.
Fortsatt god jul/gledelig jul

Muffinman

Henholdsvis ca 72 og 98 inkludert reserve fra bilen viser 0 til den stopper. Noen små variasjoner finner man nok mellom biler. De kommer for øvrig med en preset verdi som ny og trenger litt bruk før BMS "blir kjent" med batteriet og kan estimere kapasiteten.

Stone Cold


Nasatech

Sitat fra: Stone Cold på fredag 29. desember 2017, klokken 19:27
Hei . Jeg og kona vurderer å bestille en Model S 100D. Synes det er fristende med friheten 100-batteriet gir. I den forbindelse lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvor mange kWh som er tilgjengelig for kjøring/bruk i respektive 75D og 100D.
Fortsatt god jul/gledelig jul

Både 75 og 100 er bra valg når det kommer til batteri.

75 er 72.6 og 100 er på 98.4.

Men hadde helt klart gått for 100 om økonomien tillater det :)

Sjekk også inventory: http://teslainventory.teslastats.no/

spirrevipp

100 er såklart endel grommere så lenge du ikke strekker økonomien for langt.

Ikke se deg blind bare på kWh forskjellen heller, 100 batteriene gir deg også raskere lading. Merker forskjellen i ladehastighet fra min tidligere S90D til ny X75D mer enn jeg liker...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

1000kwh

Tenker du virkelig må ha et behov for 100kwh batteri. Det er jo et heftig påslag i pris for noe som kanskje er "kjekt å ha"..

DagfinnN

Ladet til fullt her om dagen og fikk 503 km (typical). Mener at 75D har knappe 380.
90% gav 454. Har ikke prøvd SuC ennå, men skal rapportere når det skjer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Nasatech

Sitat fra: 1000kwh på fredag 29. desember 2017, klokken 20:49
Tenker du virkelig må ha et behov for 100kwh batteri. Det er jo et heftig påslag i pris for noe som kanskje er "kjekt å ha"..

Vi kjørte to biler opp til Beito med henger nå i julen. En X75 og min X90. Jeg måtte ikke stoppe, men han måtte. Jeg brukte 75kW på veien så det hadde ikke gått.

Det er klart de fleste turer holder, men det er veldig luksus om man har råd til det.

Vi satt på hytta med peis, kald øl og fredagsunderholdning da de andre kom opp. Tenkte sikkert ikke å stoppe mer enn 15 min, men man sitter jo ikke i bilen og venter så når man først har gått inn så går tiden osv.

Enden på visa. 30 til 40 min etter oss og 430 kroner fattigere på mat og drikke på SuC ;)

1000kwh

Sitat fra: Nasatech på fredag 29. desember 2017, klokken 21:06
Sitat fra: 1000kwh på fredag 29. desember 2017, klokken 20:49
Tenker du virkelig må ha et behov for 100kwh batteri. Det er jo et heftig påslag i pris for noe som kanskje er "kjekt å ha"..

Vi kjørte to biler opp til Beito med henger nå i julen. En X75 og min X90. Jeg måtte ikke stoppe, men han måtte. Jeg brukte 75kW på veien så det hadde ikke gått.

Det er klart de fleste turer holder, men det er veldig luksus om man har råd til det.

Vi satt på hytta med peis, kald øl og fredagsunderholdning da de andre kom opp. Tenkte sikkert ikke å stoppe mer enn 15 min, men man sitter jo ikke i bilen og venter så når man først har gått inn så går tiden osv.

Enden på visa. 30 til 40 min etter oss og 430 kroner fattigere på mat og drikke på SuC ;)
Greit at Model S ikke kan dra henger da ;)

Nasatech

Sitat fra: 1000kwh på fredag 29. desember 2017, klokken 21:10

Greit at Model S ikke kan dra henger da ;)

True Var bare for sammenligningen mellom 75 og 90

olavxxx

Sitat fra: Stone Cold på fredag 29. desember 2017, klokken 19:27
Hei . Jeg og kona vurderer å bestille en Model S 100D. Synes det er fristende med friheten 100-batteriet gir. I den forbindelse lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvor mange kWh som er tilgjengelig for kjøring/bruk i respektive 75D og 100D.
Fortsatt god jul/gledelig jul
Dere må vurdere hvor og hvordan dere bruker bilen, det er veldig mange som reiser kanskje et par langturer i året og da spørs det om å betale den ekstra summen er verdt de 15 minuttene dere sparer på lading.

For mitt bruk er 75 helt greit, selv i en X. Men hadde jeg kjørt tur/retur oslo hver dag, hadde jeg nok gått for 100.

Cobos

Poenget til Olavxx og nasatech er gode. Hvis du ofte, 10+ ganger i året reiser på en tur hvor det er 0 til 1 ladestopp eller 1 til 2 ladestopp i forskjell på en 75 og en 100 ville jeg vurdert 100 såfremt bilen ikke blir ribbet. Personlig tenker jeg at jeg bruker oppgradert stereo hver gang jeg kjører med bilen, på alle turer så det er verdt mer enn en ladestopp.
Er det derimot bare 1-2 turer du pleier å ta eller tenker å ta hvor det fordel med 100 ville jeg sagt det ikke er verdt det. Så ja tiltenkt bruk er viktig.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Stone Cold


DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Nasatech

Gratulerer Og godt nytt år alle sammen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA