Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri rekondisjonering

Startet av Grumle, torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10

« forrige - neste »

elektrolux

I Berlingo med 27 blokker der ingen skal under 5V er 135V ladelys riktig.

Det er mulig hele pakken din har så stor indre motstand at du rett og slett ikke har mer kapasitet lenger.

Ville likevel sett på blokkene i en av kassene med belastningstester for 12V startbatteri. Billig hos Biltema.

Hold lasten på i minst 5 sec og se på spenningen. Tipper dette vil avsløre noen svake blokker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Grumle på fredag 29. desember 2017, klokken 14:21
Checkelec viste ca 150v når jeg satte fra meg bilen
målte så alle pakkene innen ca 20minutter etter at bilen var stoppet.
20 minutter er nok for lang tid - dessverre. Batteriene stabiliserer seg på noe over 6V veldig kjapt. Summen av målingene dine er 163, altså 13volt over det Checkelec viste ved stopp.



Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Takker for gode svar begge to!

Da prøver jeg å kjøre batteriene ned 10%-20% til med ladelampe på for så og sjekke pakkene så raskt som mulig etter kjøring. Men tar jo litt tid å heise opp bilen så 5 minutter går det nok fort.

Ser jeg ingen forskjeller der så må jeg vel bare ta ned alle kassene å teste med biltema testeren.

Hvilken lading skal man starte med etter batteriblokk bytte ?




elektrolux

10-20% er for lav SOC.

Kjør Biltema testeren på blokkene nå, eller lag deg et "midtuttak" slik at du kan måle spenningen på 2 punkter under kjøring.

Har du f.eks hver sitt voltmeter over hver av 6er  kassene skal disse til enhver tid ha lik spenning. Faller den ene lenger ned under last er der problemer i den kassen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Grumle på fredag 29. desember 2017, klokken 22:37
Men tar jo litt tid å heise opp bilen så 5 minutter går det nok fort.
Du behøver vel ikke heise opp bilen ??  Kanskje med unntak av fremre 6'er kasse så kommer du vel til sikringene bare ved å legge deg ned på bakken ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. desember 2017, klokken 22:49
10-20% er for lav SOC.

Med det mener han (antar jeg) at når du får ladelys på 60% (eller 40% for den saks skyld) så er det ekstremt risky å kjøre ned til 10-20%.
Sjansen for batterieksplosjon er da overhengende, og brått har du 6 defekte batterier.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

#21
Tenkte ikke å kjøre soc ned i 10-20% men å
tappe batteriet litt 10-20 sånn at soc er på rundt 30% "pakken er på ca 50% nå"

Tanken var å få pakken litt nærmere soc som de blokkene jeg har lagret. de var på rundt 20% når jeg lagret dem for ett halvt år siden.

Bør jeg sette 2-3 av blokkene der på lading kanskje, sånn at de møtes litt på midten ?

Tenkte også at å kjøre cellene enda litt lengre ned ville avsløre de dårlige blokkene litt lettere ?

Skal se på mulighet for å koble på ett par voltmetere, for å få litt bedre oversikt av hva som skjer under kjøring :)

Når det gjelder måling av 11 kassen da bilen står på bakken, hvordan får dere ene ledningen på multimeteret til å sitte fast i shunt/sikring med god kontakt ? Eller er det andre måter å måle 11 kassen på sånn at man får tilgang til alt fra en side ?

tommy88

Jeg koblet nettopp på multimeter bak på 11 kasse på min saxo, løsnet skruene til kabel fra shunt/sikring og la inn en 0,75kv kabel som jeg skrudde fast sammen med stømkabel der, men sliter med at multimeter ikke viser spenning under belastning av batteri, mulig pga dårlig multimeter  fra biltema?

Sent fra min F8331 via Tapatalk


elektrolux

Sitat fra: Grumle på fredag 29. desember 2017, klokken 23:59
Tenkte ikke å kjøre soc ned i 10-20% men å
tappe batteriet litt 10-20 sånn at soc er på rundt 30% "pakken er på ca 50% nå"

Tanken var å få pakken litt nærmere soc som de blokkene jeg har lagret. de var på rundt 20% når jeg lagret dem for ett halvt år siden.

Tenkte også at å kjøre cellene enda litt lengre ned ville avsløre de dårlige blokkene litt lettere ?

Støtter den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Da har jeg funnet synderen!

Heiste bilen en halvmeter i været og kjørte motoren+ fulltlys og vifte 10 minutter. Motoren dro mellom 15 og 20a med hjulene i været.

Stoppet så bilen, løp ut å målte 1 kasse. Satte meg så inn i bilen igjen å kjørte ett par minutter til. dette gjorde jeg mellom hver kassemåling. så målinger ble utført innen minuttet etter stopp på samtlige kasser. 

Checkelec viste på hver av målingene 151-152v.

11. kassen 65v = 5.9v snitt
6 bak 35.52v = 5.92v
6 forran 29.68 = 4.94
4 kassen 23.25 = 5.81v

La merke til at alle kassene car stabile det halve minuttet jeg lå under å målte unntat 6 forran som økte ett par volt allerede på ett minutt så her gjelder det å være rask! :) Takker for tipps gutter! :) flaks det var den enkleste kassen å ta ned også da :)

Grumle

Soc på pakken nå er 45%. Kan jeg sette inn en blokk eller to som er på rundt 20% om jeg setter laderen på langtidslading ? Hva er lurest ? balansering, vannfylling eller initial ?

Grumle

Står på kassen at når man innstallerer batteriet så må man utføre kalkulert parameter forandring. Er dette noe som måtte utføres når bilen var ny, eller er det noe man også må gjøre ved bytte av blokker ? Og man skal kjøre en initializatoin charge. Det er vel kanskje om man tenker å ta vannfylling også i samme slengen ?

Var forøvrig 2 blokker i 6 kassen som måtte byttes ut så nå blir det spennende å se hvordan bilen oppfører seg. Setter den nå på ballanse lading over natten og tester litt forsiktig i morgen.


Elmo

Sitat fra: Grumle på lørdag 30. desember 2017, klokken 19:24
Står på kassen at når man innstallerer batteriet så må man utføre kalkulert parameter forandring.
Det har jeg aldri sett selv. Kan du legge ut bilde ??

Sitat fra: Grumle på lørdag 30. desember 2017, klokken 19:24
Er dette noe som måtte utføres når bilen var ny, eller er det noe man også må gjøre ved bytte av blokker ? Og man skal kjøre en initializatoin charge.
Jeg tror produsenten aldri har sett for seg at man skal bytte enkeltblokker (bare hele kasser eller alle). Og jeg tror de mener at alle batteriene skal være tilnærmet tomme og at man da skal initial-lade.
Når man endrer paramtere (feks ladestrøm 10A/15A) så krever Lexia software at man initial-lader (men det holder å gjøre det i et par minutter så er Lexia fornøyd).
Det viktige er at batteriene du setter inn har tilnærmet lik SOC som de i bilen. Og så er det greit å gjøre iallefall balanse-lading.  For at ikke de"nye" batteriene skal ha lavere vann-tilstand enn de i bilen, så er den nok lurest å ta vedlikeholds(maint)-lading og vannservice.
Selv tar jeg alltid vannservice på batterier før lagring så jeg vet tilstanden.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Litt vanskelig å tyde. Men står noe ala dette :)

Warning
When installing
Battery you must
before running
initialazion

perform a calculated
Parametric charge

The parametric charge
must be run using
cd-rom from

Lexia

Elmo

#29
Dette gjelder nok batterikassa ny fra fabrikk - ja. Kan ikke huske jeg har sett sånn lapp på noen kasser jeg har hatt ute, så lappen skal vel egentlig fjernes ved første installasjon (antar jeg).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA