Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri rekondisjonering

Startet av Grumle, torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10

« forrige - neste »

Grumle

Hei.


I vår hadde jeg en meget god batteri pakke fra en p106 som jeg tok 11 og 6 kassen fra og puttet rett inn i Berlingoen min. Begge bilene hadde jeg kjørt ned til 20%. Mens berlingo pakken fikk ladelampe ved 40% så kunne jeg sikkert kjørt p106 pakken langt under 10% før lampen hadde kommet på så det var nok stor forskjell i volt på de to pakkene.

Bilen fungerte meget godt en liten periode, men har blitt gradvis dårligere.

Skal nå bruke noen dager på å forsøke å rette på dette så godt jeg kan. med begrenset utstyr og med den informasjonen jeg har tilegnet meg ved å søke på forumet her og google.

Ladelampen har nå kommet på ved 40% så tenkte å kjøre hele pakken ned til 20% ved hjelp av lys og kupevifte.

Etter det så demonterer jeg pakkene, nummererer alle blokkene og tar en runde med batteritesteren fra Biltema før videre utlading.

Min tanke er å ta 4 blokker og sette på en 12/45W pære på hver blokk, uavhengig av hverandere.
og kjøre disse ned så langt dem kommer sånn at jeg får ballansert cellene og bedret minne effekten.

Kobler så på en 24v -1.75A strømforsyning jeg har liggende og lader alle 4 cellene i serie til de kommer opp i 5v.
Kjører deretter igjen cellene så langt ned jeg kommer og gjentar dette sånn at det blir 3 sykluser pr blokk. Lader deretter opp til 5v.

Når alle blokkene har vært igjennom denne prosessen putter jeg de tilbake i bilen og lader fullt opp.

Har dessverre hverken tid eller utstyr til å ta en fullkapasitets test av alle cellene, men håper dette vil få
en mye bedre ballanse, enn sånn det er nå. 


Hva tror folket ? Noe jeg burde endre, være obs på ? :)






Elmo

#1
Sitat fra: Grumle på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10
Min tanke er å ta 4 blokker og sette på en 12/45W pære på hver blokk, uavhengig av hverandere. og kjøre disse ned så langt dem kommer sånn at jeg får ballansert cellene og bedret minne effekten.
De kommer helt ned til 0V og pæra slukker. Men det er bra. Disse batteriene har bare godt av det så lenge strømmen er så lav som dette.
Minne-effekt har jeg aldri opplevd/hørt om på disse batteriene.

Sitat fra: Grumle på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10
Kobler så på en 24v -1.75A strømforsyning jeg har liggende og lader alle 4 cellene i serie til de kommer opp i 5v.
Batteriene vil komme opp i 6V i løpet av få sekunder (med mindre de har minst en defekt celle).
Jeg ville forresten satt bare 3 batterier i serie, når strømforsyningen er på 24V, sånn at batterier som "ønsker" det kan komme over 6Volt.

Sitat fra: Grumle på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10
Kjører deretter igjen cellene så langt ned jeg kommer og gjentar dette sånn at det blir 3 sykluser pr blokk. Lader deretter opp til 5v.
Jeg tror ikke du har noen effekt av å gjenta dette. Én gang holder.
Den recondisjoneringen "noen" gjorde tidligere innebar å lede dem helt opp til 100% og tømme helt 2-3 ganger. Men jeg tror ikke noen gjør det nå lenger. Effekten (forbedringen) var i beste fall midlertidig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rav4_EV

Du kommer bare til å kaste bort tiden. Å utlade batteriet til under 5 volt vil bare gi stor fare for reverserte celler. Så lenge du får ladelampe på 40% har du en eller flere batteri som har en defekt celle. Mål ut hvilke kasser som har feil og adresser disse.

Forøvrig har du neppe noen minneeffekt på disse batteriene. Fullstending utlading vil bare svekke dem ytterligere.

Største problemet med disse batteriene er at luten blir svekket ved at den opptar co2 fra luften. Da blir batteriet jevnt dårligere helt til man utlader batteriet så mye at en eller flere celler reverserer.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Jeg er fullstendig enig med deg at det er bortkastet tid å gjøre dette på kasser som ikke har for lav snitt-spenning.

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:58
Å utlade batteriet til under 5 volt vil bare gi stor fare for reverserte celler.
:
Fullstending utlading vil bare svekke dem ytterligere.
Så lenge strømmen er så "mikroskopisk" som ved bruk av en 12/45W lyspære tar ikke batteriene skade av å tømmes helt - såvidt jeg vet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Etter å ha brukt 1000vis av timer på dette kjører jeg nå kort prosess:

- Lad bilen helt opp
- Kjør den ned til 30-40% eller til lampen kommer på. ( det som skjer først)
- Mål raskt etter spenning på hver kasse og del dette for å finne spenning/blokk
- Demonter kasser med underspenning og mål hver enkel blokk. Gjerne med en belastning tester
- Bytt ut alle blokker med underspenning med brukte med lik eller lavere SOC
- Gjenta hele prosessen til alle kassene har lik snittspenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

#5
SitatDe kommer helt ned til 0V og pæra slukker. Men det er bra. Disse batteriene har bare godt av det så lenge strømmen er så lav som dette.
Minne-effekt har jeg altri opplevt/hørt om på disse batteriene.

Tenkte på krystallisering som en minne effekt, men det heter kanskje noe annet ja ? :)
vil krystaliseringen bedre seg ved å kjøre cellene helt ned ?

SitatBatteriene vil komme opp i 6V i løpet av få sekunder (med mindre de har minst en defekt celle).
Jeg ville forresten satt bare 3 batterier i serie, når strømforsyningen er på 24V, sånn at batterier som "ønsker" det kan komme over 6Volt.

Skjønner :) Hvor lenge tror du jeg bør bruke strømforsyningen på 3 celler for at laderen i bilen trygt kan ta over ?

SitatJeg tror ikke du har noen effekt av å gjenta dette. Én gang holder.
Den recondisjoneringen "noen" gjorde tidligere innebar å lede dem helt opp til 100% og tømme helt 2-3 ganger. Men jeg tror ikke noen gjør det nå lenger. Effekten (forbedringen) var i beste fall midlertidig.

SitatDa gjør jeg det en gang pr blokk :)

Grumle

Dere får beklage quotingen min, da jeg prøver ut for første gang :P

Grumle

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:58
Du kommer bare til å kaste bort tiden. Å utlade batteriet til under 5 volt vil bare gi stor fare for reverserte celler. Så lenge du får ladelampe på 40% har du en eller flere batteri som har en defekt celle. Mål ut hvilke kasser som har feil og adresser disse.

Forøvrig har du neppe noen minneeffekt på disse batteriene. Fullstending utlading vil bare svekke dem ytterligere.

Største problemet med disse batteriene er at luten blir svekket ved at den opptar co2 fra luften. Da blir batteriet jevnt dårligere helt til man utlader batteriet så mye at en eller flere celler reverserer.

SitatTanken var å få en kontrollert reversering for å få cellene i balanse. Har tatt en måling av alle pakkene for 1 mnd siden og da så jeg ingen kasser som utmerket med mindre spenning, men mulig jeg ikke var rask nok. skal ta en ny måling etter kjøring før jeg demonterer kassene.

Grumle

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. desember 2017, klokken 18:41
Etter å ha brukt 1000vis av timer på dette kjører jeg nå kort prosess:

- Lad bilen helt opp
- Kjør den ned til 30-40% eller til lampen kommer på. ( det som skjer først)
- Mål raskt etter spenning på hver kasse og del dette for å finne spenning/blokk
- Demonter kasser med underspenning og mål hver enkel blokk. Gjerne med en belastning tester
- Bytt ut alle blokker med underspenning med brukte med lik eller lavere SOC
- Gjenta hele prosessen til alle kassene har lik snittspenning.

Så du utfører ikke rekondisjonering lengre ?

Skal prøve å få målt så fort som mulig etter kjøring.


elektrolux

Vi fant ut at de blokkene vi "fikset" vanligvis falt tilbake til gamle synder etter få ladesyklusser.

Reeac holdt også på med dette etter oss, men de gikk raskt konkurs og biler jeg har kjøpt med rekondisjonerte batteri fra Reeac hadde stort sett defekte blokker. Synd for de som brukte store beløp på slik "hjelp"

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. desember 2017, klokken 20:49
Reeac holdt også på med dette etter oss, men de gikk raskt konkurs og biler jeg har kjøpt med rekondisjonerte batteri fra Reeac hadde stort sett defekte blokker.
Jeg vet ikke hva metoden til Reacc innebar, men jeg er overbevist om at de tok liv av OK batterier istedenfor å fikse/forbedre dårlige. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#11
Sitat fra: Grumle på torsdag 28. desember 2017, klokken 19:05
Sitat fra: Elmo på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:51
Jeg ville forresten satt bare 3 batterier i serie, når strømforsyningen er på 24V, sånn at batterier som "ønsker" det kan komme over 6Volt.
Skjønner :) Hvor lenge tror du jeg bør bruke strømforsyningen på 3 celler for at laderen i bilen trygt kan ta over ?
Det kommer anpå SOC (lade-%) på batteriene som står igjen i bilen. Du bør lade så lenge at de får tilnærmet like mange Ah som de i bilen.

PS: batteriene er nominelt 100Ah så 40% er ca 40Ah.  Dvs at med 1.75A må du lade i 23timer for å få ca 40%
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rav4_EV

Så lenge strømforsyningen ikke klarer mer enn 1,75A vil det ikke neppe hjelpe å lade 3 i stedet for 4 batterier.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 29. desember 2017, klokken 10:52
Så lenge strømforsyningen ikke klarer mer enn 1,75A vil det ikke neppe hjelpe å lade 3 i stedet for 4 batterier.
Det er kanskje også rett. Dvs. at han må ha enda færre.
Men det som er helt sikkert er at med 4 batterier vil de fleste strømforskyninger på 24 volt stoppe strømmen straks batteriene er på 6v (= til sammen 24V).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

#14
Da har jeg vært ute på en kjøretur etter opplading. Og ladelampen kom på allerede ved 60%. Kjørte for det meste på grønnfeltet. Fikk også koblet opp checkelec før jeg testet og den viste at ladelampen kom på ved 136v. Trodde det var når den bikket 100v den skulle komme på ?

Tenkte kanskje det bare var en blaff så tok it sikringen og kjørte pent ned til 50% og da kom ladelampen på igjen så fort bilen var under 136v.
Checkelec viste ca 150v når jeg satte fra meg bilen

målte så alle pakkene innen ca 20minutter etter at bilen var stoppet.

6 bak målte 36.13v.
11 kassen målte 66.3v.
6 forran var på 36.16v og
4 kassen målte 24.4v

Dette blir 6.02 i snitt på alle blokkene unntatt 4 kassen som var på 6.05v

What to do ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA