Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk og lading av Tesla i kaldt vær, tips ønskes?

Startet av geear, torsdag 28. desember 2017, klokken 09:20

« forrige - neste »

geear

Da var jomfruturen til hytta unnagjort, og Teslaen fikk stått et par netter nede i dalen i såvidt på den blå siden av termometeret, parkert med 61%. Da jeg skulle kjøre i går satte jeg på klimaen før vi kjørte ned til bilen fra hytta, så den stod gjerne en halvtime. Hadde da 55%. Kjørte bort til butikken og kobla den på Fortum sin ABB-lader med chademo-adapter (også for første gang), og fikk da, ved 51%, hele 9kW ladefart. Tenkte det måtte være noe galt og flytta den til Veefil-laderen, da fikk jeg 11-12kW, men ikke revolusjonerende det heller. Etter 20 minutter+ var den oppe i 20kW, og jeg hadde fått 4%.

Har hørt så mye flott om batterivarming, men dette er verre enn e-Golf.. hva gjør jeg galt?

Kjører snøscooter siste kilometrene til hytta og har ikke mulighet for å få kobla bilen til noe sted når den står parkert.

Hvor lang tids kjøring må man regne med før man får full ladefart? Har SuC 50km unna og MÅ lade på den.

sjokomelk

Hadde du begrensning på regen på "nåla" når du plugget inn?
Og hadde du snøkrystallsymbol på batteriet? Isåfall må den virkelig bruke tid og energi på å varme seg opp før den tar i mot noe særlig rask lading.

Gjennomvarm batteripakke tar det deg 1-1,5 times kjøring i 80km/t å få til hvis den har vært iskald.

Husk at varmekolben til batteripakka er på 6kW, og hvis varmen stod på i kupéen, så trekker den enda 6kW hvis den jobber på fullt. Så worst case scenario forsvinner 12kW med ladeeffekt til varme.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Hadde ikke snøkrystall. Har siste ios app og 50.2 software.

Hadde noe stiplet linje på regen ja, mener det var begrensning. Merket det også ned fra skitrekket noen timer senere, da bremset den egentlig bare akkurat nok til å holde stabil fart ned 6-10% utforbakke i 3-400 høydemeter.

Selv om den bruker mye på varme av batteripakke så burde det være en balanse et sted mellom forvarming og lade/brukseffekt. Syns det var lite å finne i manualen om dette. Forstår det sånn at den også varmer batteripakke når man starter klimaen fra appen?

Espen Hugaas Andersen

Forvarming av batteripakken kommer i neste oppdatering. I dag er det stort sett bare ved å kjøre langt at man får varmet opp batteripakken. Dessverre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Batterivarmeren varmer til batteriet er +12 grader. Det gjør den ved forvarming via app, og om man setter seg i kald bil og kjører. Unntaket er om range mode er aktivert. Da slår ikke batterivarmeren inn i det hele tatt.

Synes det kan virke som range mode er aktivert hos deg, for du skulle fått flerdobbel effekt på chademo enn du fikk om batteriet holdt 12-15 grader i utgangspunktet. Det at effekten steg etterhvert indikerer også at batteriet var veldig kaldt.

Espen Hugaas Andersen

#5
Får aldri mer enn ca 20 kW regen/hurtiglading ved forvarming. Men det kan vel hende at det er det man får ved 12C. Må kanskje nærmere 25C for full guffe.

Håper uansett dette blir bedre med neste oppdatering.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. desember 2017, klokken 10:45
Forvarming av batteripakken kommer i neste oppdatering. I dag er det stort sett bare ved å kjøre langt at man får varmet opp batteripakken. Dessverre.

Dette stemmer ikke. Dersom en har Tante Mode Off og setter klima på High så varmer den batteripakke. Etter mindre enn 30 min med varming på idag for 2 t siden, på toppen av Hafjell med -4 ute så hadde jeg 30 kw i regel. Tappet da 16 tkm fra batteriet og hadde jeg 30 kw i regel. Fikk 11 til tilbake på vei ned.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 28. desember 2017, klokken 09:20
Da var jomfruturen til hytta unnagjort, og Teslaen fikk stått et par netter nede i dalen i såvidt på den blå siden av termometeret, parkert med 61%. Da jeg skulle kjøre i går satte jeg på klimaen før vi kjørte ned til bilen fra hytta, så den stod gjerne en halvtime. Hadde da 55%. Kjørte bort til butikken og kobla den på Fortum sin ABB-lader med chademo-adapter (også for første gang), og fikk da, ved 51%, hele 9kW ladefart. Tenkte det måtte være noe galt og flytta den til Veefil-laderen, da fikk jeg 11-12kW, men ikke revolusjonerende det heller. Etter 20 minutter+ var den oppe i 20kW, og jeg hadde fått 4%.

Har hørt så mye flott om batterivarming, men dette er verre enn e-Golf.. hva gjør jeg galt?

Du ladet etter å ha parkert i kulda i flere dager istedenfor å lade før du parkerte (når batteriet var varmt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: GOS på torsdag 28. desember 2017, klokken 13:36
Dersom en har Tante Mode Off og setter klima på High så varmer den batteripakke.
Gi bilen et spark i balla, så går den i Tante Mode  :D

Ikke nødvendig å sette på HI for å aktivere batterivarmer. Den slår seg inn bare man aktiverer klimaanlegget så lenge batteritemperaturen er lavere enn ca. +12.

Muffinman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. desember 2017, klokken 13:21
Får aldri mer enn ca 20 kW regen/hurtiglading ved forvarming. Men det kan vel hende at det er det man får ved 12C. Må kanskje nærmere 25C for full guffe.
Verdier for regen og hurtiglading er ikke identiske. Dette fordi regen er kortvarig, og hurtiglading komparativt langvarig. Man får dermed høyere effekt på regen, noe som også bekreftes av tallet bilen rapporterer som max regen via canbus. Jeg ser dette jevnlig på tur ned Atlanterhavstunnelen hvor det er 1-2km 10% helling. Her starter maks for regen på en viss verdi, før den reduseres etter kort tid. Det ser man både på canbusdata, på begrensningen i displayet og det merkes på bilen ved at den går fra å ha tilstrekkelig regen til å holde hastigheten konstant til at man må supplere med bremser. På det tidspunktet er nok mulig effekt på regen lik hurtiglading vil jeg tro.

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. desember 2017, klokken 14:52
Sitat fra: GOS på torsdag 28. desember 2017, klokken 13:36
Dersom en har Tante Mode Off og setter klima på High så varmer den batteripakke.
Gi bilen et spark i balla, så går den i Tante Mode  :D

Ikke nødvendig å sette på HI for å aktivere batterivarmer. Den slår seg inn bare man aktiverer klimaanlegget så lenge batteritemperaturen er lavere enn ca. +12.

Enten det eller gi mobilen (og dens autokorrekt) sparken. Mobil, tykke tommeltotter og ett barnebarn på 3 måneder som ville ha oppmerksomhet var ikke god kombinasjon for rettskriving.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. desember 2017, klokken 12:45
Batterivarmeren varmer til batteriet er +12 grader. Det gjør den ved forvarming via app, og om man setter seg i kald bil og kjører. Unntaket er om range mode er aktivert. Da slår ikke batterivarmeren inn i det hele tatt.

Synes det kan virke som range mode er aktivert hos deg, for du skulle fått flerdobbel effekt på chademo enn du fikk om batteriet holdt 12-15 grader i utgangspunktet. Det at effekten steg etterhvert indikerer også at batteriet var veldig kaldt.
Hadde range mode ON på grunn av lang tur ja! Var ikke klar over det slo inn på varming av batteripakke. Hadde ingen problem med varme oppover med range mode on, men på vei videre nå måtte jeg slå den av fordi det enten ble altfor kaldt på føttene eller dugg på rutene, så nå står den av. Syns det utgjorde lite på rekkevidden uansett.

Da skal range mode være off og forvarming settes på HI neste gang. Takk!

geear

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. desember 2017, klokken 14:19
Sitat fra: gr på torsdag 28. desember 2017, klokken 09:20
Da var jomfruturen til hytta unnagjort, og Teslaen fikk stått et par netter nede i dalen i såvidt på den blå siden av termometeret, parkert med 61%. Da jeg skulle kjøre i går satte jeg på klimaen før vi kjørte ned til bilen fra hytta, så den stod gjerne en halvtime. Hadde da 55%. Kjørte bort til butikken og kobla den på Fortum sin ABB-lader med chademo-adapter (også for første gang), og fikk da, ved 51%, hele 9kW ladefart. Tenkte det måtte være noe galt og flytta den til Veefil-laderen, da fikk jeg 11-12kW, men ikke revolusjonerende det heller. Etter 20 minutter+ var den oppe i 20kW, og jeg hadde fått 4%.

Har hørt så mye flott om batterivarming, men dette er verre enn e-Golf.. hva gjør jeg galt?

Du ladet etter å ha parkert i kulda i flere dager istedenfor å lade før du parkerte (når batteriet var varmt).
Har e-Golf, så dette har jeg predikert mange ganger selv, men Tesla har som kjent batterivarmer, som skal gjøre dette til et betydelig mindre problem enn på VW.
Rakk heldigvis å få bort regen limit bare noen kilometer før supercharger i dag, etter ca 45km og ca. -500 høydemeter (-7 der bilen stod parkert), så da gikk det så meget bedre. ;)

Får håpe svaret over er nøkkelen til problemet.

Øyvind.h

#13
Med range mode forvarmes ikke batteriet. Med range mode av forvarmes det.
30 minutter kan være snaut til å forvarme 500kg batteri opp til god hurtiglader-effekt dersom det er skikkelig kaldt ute.

Men skal du bare ha chademo effekt og det ikke er veldig kaldt ute holder sikkert 30 min greit.

Uansett lurest å lade før bilen settes bort, om du kan. Eks ved å legge opp til handling når du kommer frem.

Alternativt forvarme mer enn 30 minutter. Nå går jo forvarming ubegrenset tid istedenfor maks 30 min slik det var før.

Ift golfen kan det være Tesla er mer restriktiv med ladehastighet. Kanskje pga kjemi, eller fordi Tesla ønsker mer skånsom behandling av batteiet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

#14
e-Golf er notorisk kjent for lav ladehastighet på kaldt batteri, standardargumentet mot e-Golf er nettopp dette fra eiere av Soul, Ioniq, Leaf og så videre, men ble sjokket av at Tesla så ut for å være like ille (eller verre), men range mode på var nok feilen. Tar en stund før jeg får testet det neste gang dessverre.

Kan noen avkrefte/bekrefte at varmeinnstillingen må stå på Hi for at den skal varme batteriet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA