Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering for Nissan Leaf

Startet av jarand, torsdag 28. desember 2017, klokken 02:00

« forrige - neste »

jarand

Hei. Jeg har en US nissan leaf fra 2012. Jeg lurer på om det har kommet noen oppdateringer som er nødvendige for bilen min ? Har også merket en sterk nedgang i kapasitet. Vil det å skifte ut enkeltceller som er dårlige (ifølge leafspy) Hjelpe på kappasiteten ? Er det for vanskelig å bytte celler sjølv ?

leafnor

Oppdateringer: Den viktigste er den som fikser at ikke DC/DC konverter og varmekolbe ryker når forvarming gjøres uten ladekabel satt i bilen.
Kapasitet: Å bytte dårlige celler vil hjelpe, men det blir ikke som nytt.
Vanskelig å bytte?: Ja vil jeg si, men enkelt for den som kan det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#2
Er du sikker på at du har dårlige enkeltceller? F.eks. får du den røde teksten hvor det står "Bad Cells: #<celle-id> ..."?
Vinteren er jo tiden der rekkevidden omtrent halveres for oss uten varmepumpe så redusert kapasitet merkes spesielt godt.
Cellenummeret i LeafSpy skal du ta men en klype salt og for professjonell hjelp på Østlandet vet jeg et selskap i Asker som heter ElbilMek bytter enkeltceller. Du har ikke lagt noe lokasjon på signaturen/profilen din så jeg vet ikke om det er nære eller langt unna.

Enig med leafnor. Softwarefeilen som gjør at den dyre DC/DC-konverteren strykker med i det du starter bilen mens du forvarmer uten strømtilkobling er nok den verste. US-Leafene får vel ikke oppdatering selv om du har de på service så dette burde du undersøke.

På min 2012-bil så byttet de ut noe i klimaanlegget på garanti i siste service. Noen flere med 1gen som opplevde det?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Sitat fra: jarand på torsdag 28. desember 2017, klokken 02:00
Er det for vanskelig å bytte celler sjølv ?
Batteriet er limt, og for den som kan det trur jeg det tar halvannen time å ta opp liminga. Gjør du noe dumt, kan du få en karamell på 400V.

Rav4_EV

Ingenting som er limt, men 2 og 2 celler er montert i sardinbokser som byttes hele.

400 V er meget farlig og omdanner verktøy til flytende form på et tiendels sekund.
Isolert verktøy og  verneutstyr er en selvfølge om du ikke er vil leke med livet.

Du bør rett og slett ha greie på hvor farlig dette er før du begynner.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

leafnor

Sitat fra: leafnor på torsdag 28. desember 2017, klokken 10:01
Vanskelig å bytte?: Ja vil jeg si, men enkelt for den som kan det.
For ordens skyld, med "den som kan det" mener jeg opplært personell. Fordi 400V er ikke noe en leker med, og lekfolk bør holde livet så kjært at en lar folk som kan dette gjøre det.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Tilbakekallinger og service-kampanjer:
https://x.nissanhelp.com/forums/Knowledgebase/links/691/
https://www.nissanusa.com/recalls-vin/#/#/Home
Jeg har aldri sett tilbakekallinger på 2012-modeller, men på 2013 og nyere har det vært noen.
2012 har noen service-kampanjer, og NTB13-061 går på lading:
Sitat fra: Nissanhelp.com link=https://x.nissanhelp.com/forums/Knowledgebase/links/741/
NTB13-061 Service Campaign
2011-2012 NISSAN LEAF; VOLUNTARY SERVICE CAMPAIGN LI-ION BATTERY CONTROLLER AND ON-BOARD CHARGER REPROGRAM
This voluntary service campaign provides complimentary update of certain vehicle software in MY11-12 LEAFs to match current MY13 production specifications. The reprogramming of the Lithium Ion Battery controller is intended to improve the accuracy of the Battery Capacity Level Gauge. The reprogramming of the On-Board Charger is intended to expand the number of compatible chargers.

jarand

Takk for gode svar. Er fakta at min US leaf aldri kan bli oppdatert ?

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA