Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet Hurtiglading

Startet av Bjarkaffi, onsdag 27. desember 2017, klokken 20:34

« forrige - neste »

Bjarkaffi

Hva er din høyest oppnådde ladehastighet på hurtiglading?
Hvor ofte lader du på langtur?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

J.Lafton

Har kun sett det som kommer på fakturaen fra Grønn Kontakt. Å der har jeg hatt snitt på 39kw. Laveste snitt har vert 22kw.

Lader når det trengs, men ikke vert på lengre turer enn at en lading holder.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

Mobileum

#3
Du kan ta en titt på denne:

http://www.jurassictest.ch/GR/
eller denne
http://egotrip.se/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

individu-el

#4
e-Golf lader med max på ca 40kW.
På 190 lader den med ~40kW op til ca 80% (lidt højere på FL)

eivhelle

Snitthastighet over et års forbruk:

Fortum : 444 minutter, 255.6kWh som gir et snitt på 34.5kW
Grønn Kontakt : 343 minutter, 217.8kWh som gir et snitt på 38kW

Dette er brutto effekt. Altså hva man betaler for. Noe av denne energien går bort som ladetap.

Jeg har litt høyere snitt hos Grønn Kontakt, og det skyldes at det stort sett er Fortum som har blitt benyttet de gangene jeg har ladet om vinteren. Største delen av ladingen er gjort på facelift e-golf, men forbruket er en sum av lading av to e-golfer med henholdsvis 24.2 og 35.8 kWh batteri.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Radiobil1

VW er jo litt konservative på ladehastighet, er de ikke?
Noen som har klart å få 50kw inn på batteriet?


Og de har ikke kommet med noe BMS oppdatering for å kunne få litt mer hastighet?


Radiobil1

Så på nyeste golf er kurven aldri over 40.
Det er jo litt rart, siden batterikjemien på en eTron sikkert er ca lik, eller?


Da kunne jo VW kommet med en SW oppdatering som kunne slippe opp til 48-49 kw i hastighet, kunne de ikke?

Marzo

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 11. mars 2021, klokken 15:25
Så på nyeste golf er kurven aldri over 40.
Det er jo litt rart, siden batterikjemien på en eTron sikkert er ca lik, eller?

En veldig vesentlig forskjell er at e-Tron har batterikjøling/oppvarming.

Sitat
Da kunne jo VW kommet med en SW oppdatering som kunne slippe opp til 48-49 kw i hastighet, kunne de ikke?

Ikke så mye de kan endre på.

Amatøren

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 11. mars 2021, klokken 15:25Da kunne jo VW kommet med en SW oppdatering som kunne slippe opp til 48-49 kw i hastighet, kunne de ikke?

Ikke sikkert. Om batteriet skulle tåle det så er det ikke sikkert at kabling og koblinger er dimensjonert for å tåle det. Spesielt på varme sommerdager.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

j-Golf

Nominel spænding på egolf batteripakke er 323V, og da en 50kW hurtiglader max. kan gi 125A blir max. ladeeffekt rundt 40kW (323x125).

rwilthil

Temperatur på cellene/batteriet ved lading og bruk er en av de største begrensningene, varierende temperatur gir endring i indre motstand som igjen påvirker effekt og ytelse mm.

Klarer en å holde temperatur under kontroll ved hurtiglading vil en kunne lade meget hurtigere. Men det er ikke mange biler i dag med effektiv kjøling av cellene og lade effekt reduseres hurtig når temperatur stiger.

Slitasje og nedgradering av cellene øker også ved økende temperaturer osv.



Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA