Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4 barn i model x?

Startet av Kristiankb, onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08

« forrige - neste »

Kristiankb

Er det noen som har erfaring med to bakovervendte barneseter på rad 2 i en modell x? Kommer man seg bak til rad tre?

Har to jenter på 3 og 5 til sommeren, og det kommer visst to til. Tenker å ha to bakovervendte seter på ene siden på rad 2, og to fremovervendte på rad 3, ev ett på rad 3 og ett ved siden av de to bakovervendte på rad to. Da bak passasjersiden slik at kun den kan dyttes frem og gi adgang på rad. Er dette mulig? Det blir vel uansett samme utfordring på type galaxy, sharan o.l. Vil ikke bort fra Tesla, har en S i dag, og vil heller ikke på type caravelle

hnrk

Sitat fra: Kristiankb på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08
Er det noen som har erfaring med to bakovervendte barneseter på rad 2 i en modell x? Kommer man seg bak til rad tre?

Vi har 1 bakovervent (passasjerside) og 1 forovervent (førerside) på rad 2 og 2 puter på rad 3. Setet med det bakovervente setet blir ikke flyttet siden det er stolpe ned på gulvet. De gangene jeg må inn den veien, så tar jeg ut basen, noe som går ganske greit siden det er isofix, men vi unngår å kjøre det setet når vi kan.

Sitat fra: Kristiankb på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08
Har to jenter på 3 og 5 til sommeren, og det kommer visst to til.

Gratulerer! :)

Sitat fra: Kristiankb på onsdag 27. desember 2017, klokken 20:08
Tenker å ha to bakovervendte seter på ene siden på rad 2, og to fremovervendte på rad 3, ev ett på rad 3 og ett ved siden av de to bakovervendte på rad to. Da bak passasjersiden slik at kun den kan dyttes frem og gi adgang på rad. Er dette mulig? Det blir vel uansett samme utfordring på type galaxy, sharan o.l. Vil ikke bort fra Tesla, har en S i dag, og vil heller ikke på type caravelle

6 og 7-seter har begge 4 isofix-fester (midtsetet på rad 2 er uten), men det er litt knot å få festet seter med isofix på rad 3 altså. Rad 2 er en drøm, rad 3 er fint med puter. Jeg har ikke forsøkt med bakovervent på rad 3, jeg tror det kommer til å bli trangt.

Når det er sagt, jeg har 4 unger selv, og Xen er en *drøm* :)

Mye morsommere enn Caravelle og Sharan er en også ;)

X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Mons

Jeg har tre småbarn i en sjuseter (0, 2,5 og 5år), og har foreløpig valgt å bruke kun rad to for alle tre barna. Det er mulig å få noen inn i rad tre, men det blir litt knot, siden de bakovervendte barnesete har den støttefoten i gulvet og ellers gir liten plass for å skyve setet fremover. For å komme inn i baksetene må jeg da ta Maxicosien ut av basen og løfte støttefoten litt mens jeg kjører setet frem. Bakovervendte seter fungerer ikke på 3. rad, i alle fall de jeg har testet, siden det er for lite (bein)plass fremover mot neste seterad. Tror jeg ville tenkt meg to ganger om før jeg gikk for denne løsningen hvis du daglig skal ut med alle fire barna. Dersom du kjøper en ny bil med de nye setene på andre rad, er det litt annen løsning enn hva jeg har, men det er antakelig ikke noe lettere å komme inn bak med den.

Kan hende dette blir enklere med seksseter? Der er det i det minste en mulighet å klatre til baksetene mellom de to setene i 2. rad. Femåringen min klarer greit å snike seg forbi en cybex sirona (for å komme til mellomsetet på 2. rad), så lenge det er snudd 90 grader. Et problem kan være dersom du selv må bak for å hjelpe med sikkerhetsseler. Da blir det vanskelig igjen...

Enkleste alternativ i din situasjon er antakelig om du setter ett bakovervendt barnesete på passasjersiden fremme på 1. rad, og en av de voksne sitter på andre rad. Da får du et bakovervendt sete på 2. rad, begge småbarna bakerst og god tilgang til baksetene via "voksensetet" på 2. rad. Dette fungerer likt både for 6- og 7-seter. Når alt kommer til alt, kan det hende at en voksen bak i bilen uansett ikke er så dumt med fire barn mellom 0 og 5.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

geear

Har barn på snart to, syv og ni, og med bakovervendt på ene siden i X kan jeg si at det ville vært mye styr med bakovervendt på andre siden også. Er skeptisk til om det går å vippe den minste delen av midtsetet frem med to bakovervendte på "2-seteren", da midtsetet er veldig smalt.

Forslag til løsning:

Kjøp 7-seters X, ny eller gammel løsning er ett fett, demontér et enkelt sete på midtrekka (høyre med nye typen, valgfri side på den gamle), og bruk den tilsvarende som eldre Chrysler Voyagere. Fri tilgang inn og ut på den ene siden. Må muligens kodes eller manipuleres på noe vis.

Bare vær obs på at X er ingen stor 7-seter, så det er trangt med bakovervendte seter og 3. seterad i bruk. For at guttungen på syv skal få plass til føttene sine bakerst så kan ikke midtrekka stå i bakerste posisjon, og da er det begrenset plass i forsetene før dd tar i bakovervendt sete.avhengig av ønsket sitteposisjon bør man nok ikke være særlig mer enn 180 cm foran. Det er bedre plass til føttene for barn med lenger bein ettersom de da får føttene under benken på midtrekka, og egentlig bare trenger plass til leggene...

Har forøvrig Maxicosi 2-way fix base med 2way pearl sete. Skal være et av de som bygger forholdsvis lite sideveis og fremover.

jlan

I 6-seter går det helt greit å kjøre 2. rad sete med isofix bakovervendt barnesete frem for tilkomst til 3. rad, hvis forsetet også kjøres frem. Må som nevnt over løfte på støttebeinet, men barnet kan sitte i setet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kristiankb

Supert, takk for innspill. Det er mye av det samme jeg har vurdert frem og tilbake.
Utfordring med tilkomst på rad 3 slår vel ut på andre typer biler og, eller er det noe jeg har glemt?
En må dytte frem seter på en sharan og, selv om man da har tre individuelle seter som kanskje gjør det litt enklere, men stanga til gulvet til de bakovervendte blir fremdeles i veien.

Vurderte også 6-seteren, men da mister vi plass til en barnevogn i bagasjerommet. Kan legge ned ett sete på rad 3 og allikevel få inn en tvilingvogn med bager/seter

trangt blir det en periode uansett bil...

Kristian

geear

På 90-tallet hadde familien en Plymouth Voyager med seteløsningen oppe til høyre på dette bildet:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det var helt suveren setekonfigurasjon på en 7-seter. Eneste minuset den hadde var at setebeltet til høyre sete på midtrekka var festet i C-stolpen i bilen i stedet for i seteryggen, så det måtte av når noen skulle forbi. Kjenner dessverre ikke andre 7-setere enn de jeg har hatt selv i dagens marked, som er X5 og XC90, og de er verre enn Model X, fordi de har setebeltet festet i C-stolpen, ellers er det temmelig likt. Hvis du også har kriterie om elbil så har du jo uansett ikke noe å velge i, med mindre Nissan sin kassebil kommer med flere enn fem seter?

Du kan ikke vippe frem den nye 7-seteren med setet i slik jlan beskriver, da må du få tak i en brukt X med gamle 7-seteren (samme seter som 6-seteren).

Luring

Sitat fra: gr på tirsdag 02. januar 2018, klokken 09:24
Hvis du også har kriterie om elbil så har du jo uansett ikke noe å velge i, med mindre Nissan sin kassebil kommer med flere enn fem seter?

Nissan kjem med 7 seter ja:
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nv200-evalia/design.html


krish

@Kristiankb, ble det Model X med fire barn i? Kan du dele erfaringer her?

Jeg har tvillinger på 1 år og to barn på 5 og 8 år. Vi gikk for en 7-seter Model S for lokal kjøring uten vogn og så en Caravelle for langturene og turer med vogn. Det har funket kjempebra. Men jeg vil ikke kjøre eksosbil mer. Så det må bli en Model X snart. Lånte en ny X 7 -seter, og det er praktisk mtp bagasje når det ene setet på tredje rad er nedfelt, men det er kronglete å komme bak til tredje rad. Jeg har ikke testa en 6-seter ennå, men jeg ser for meg at en 6-seter med Cybex Sirona gjør det mulig å komme seg bak til tredje rad på en grei måte. Vi kjøpte en tvilling-trille nå, sånn at den store vogna kan være igjen hjemme når vi skal på langtur med X-en.

Tanker?

olavxxx

ta nye 7 seteren så har du plass til hva enn du vil :P

Kristiankb

Angrer ikke ett sekund på at det ble model X. De to største får plass bakerst, er litt trangt med base på rad to og store vintersko, men på lengre turer tar se av skoa. To bakovervendte på rad i midten og bak fører, slik at det single setet kan skyves frem for tilkomst bak funker greit. Er litt trangt for å få på beltet til de to bakerste, men det går. God plass til mor ved siden av tvillingene på rad to. Kjører passasjersete foran helt fram når alle skal med. Har vært på tredagerstur med alle sammen, vogn og bagasje uten problem. Blir nok en bagasjeboks til hengerfestet i løpet av vinteren. FWD er supre når man skal ha inn og ut barneseter på rad to. Og det å kunne lukke alle dørene når man sitter i førersetet og alle er på plass blir satt mer pris på enn jeg trodde på forhånd. Samme med å lukke bakdørene når alle er ute og du skal rygge i garasjen eller noe sånt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA