Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Justere klokken

Startet av Cned86, onsdag 27. desember 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

Cned86

Hei folkens .
Kanskje litt dumt spørsmål men jeg sliter litt med å endre tiden på kia'n.
Finner for endring mellom 24t og 12t samt am  og pm , men ingen ting om endring av selve tiden.

Noen tips rundt dette?

Takker på forhånd:)

God jul :)

Mr.C

Kia soul 2018 30kwh


hanche

Stilles ikke tiden automatisk fra GPS, da? Mulig det er en justering for tidssone et sted. (Husker ikke helt.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Hadde min m/aut justering via GPS... Ble krøll når vintertiden ankom

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Cned86

Var å knota i kian igjen i dag .Fant ut av det  , løsningen var selvfølgelig rett foran nesen .

Deaktiver gps klokke, da blir kolonnen for manuelt justering tilgjengelig :)

Mr.C

Kia soul 2018 30kwh


Till

eg synes det er enklere og skru av og på dayligth saving da i samme meny

Larry King

Noen uker etter ny firmware-oppdatering viser klokken kun "--:--" og valget for å stille klokken blir ikke tilgjengelig uansett GPS-tid av eller på. Noen som vet om en fiks, uten å bruke System-reset?
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

hanche

Oj. Du også? Jeg logget akkurat inn for å spørre om det samme. Jeg fikk min software oppgradert i mai, men oppdaget ikke problemet før i går. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært slik, men neppe mer enn i et par uker.

Med en reset så mister man vel adresser som er lagt inn i systemet, så det ville være fint å unngå.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

petgok

Dette skjedde på vår Soul også mellom 16 og 17 august. siste service/oppdatering av firmware er nesten ett år siden. Spent på om noen får svar på hva som får rettet på dette fra Kia :-)
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

TB

Om det hadde oppstått 6. april 2019 kunne det være GPS ukenummer som startet på nytt. GPS systemet benytter 10 bit for uke, som blir ca 19.7 år.

Da det oppstår samtidig på flere biler virker det å ha en ytre årsak? Mulig en feil i programvaren som forkaster GPS tiden?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Geir Pettersen

Hadde samme problem på min Soul. Løste det ved å starte bilen og ta ut microkortet i infoenheten. Ventet 4-5  minutter før jeg satte det inn igjen. Første gangen prøvde jeg i garasjen uten hell. Kjørte ut bilen og prøvde 2 ganger før klokken kom tillbake (har trolig sammenheng med at Gpsen  hadde problemer i garasjen.

Larry King

Sitat fra: Geir Pettersen på torsdag 29. august 2019, klokken 19:03
Hadde samme problem på min Soul. Løste det ved å starte bilen og ta ut microkortet i infoenheten. Ventet 4-5  minutter før jeg satte det inn igjen. Første gangen prøvde jeg i garasjen uten hell. Kjørte ut bilen og prøvde 2 ganger før klokken kom tillbake (har trolig sammenheng med at Gpsen  hadde problemer i garasjen.

Microkortet - mener du at du har et minnekort stående i SD-sporet? Har du nyere Soul, 2016-2019?
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

Geir Pettersen

Ja, minnekortet rett over skjermen. Har en 2018 modell.

hanche

Interessant. Å fjerne minnekortet mens systemet er «live» er vel teoretisk sett noe av det verste man kan gjøre. Men nå tror jeg ikke at systemet skriver på minnekortet til stadighet, så kanskje det ikke er så farlig ... Faktisk trodde jeg det aldri ble skrevet ditt, men at det bare var for kartdata, som jo leses, ikke skrives.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Geir Pettersen

Fant dette på lenken nedenfor og fulgte rådet om fjerning av minnekortet.

https://www.cargurus.com/Cars/Discussion-c25186_ds1053389

hanche

Ser ut til at noe av informasjonen der er (relativt) offisielt fra Kia, så da regner jeg med at det er trygt. Skal prøve når jeg har anledning.

På slike fora kan man lese mye rart. Her er min favoritt fra tråden:

SitatPossible cause could be earth's magnetic plates shifting. It's also been raising havoc with gps signals as well. If you have noticed (or not) our true north has shifted. Because our clocks are part of a navigational system they possibly got caught up in the glitch.

3 people found this helpful.
:o
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA