Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sub i X

Startet av moby666, søndag 24. desember 2017, klokken 10:59

« forrige - neste »

moby666

Er glad i bass/dypbass og valgte derfor ikke å bestille med "ultra hifi" og heller satse på ettermontering. Ser at det finnes en bass som passer fysisk veldig fint i en X, men er skeptisk til at det kun er en 8".


Noen som har testet denne?

https://www.bilkomponenter.no/products/spesialdesignet-subwoofer-til-tesla-model-x


Trustno1

Hei

Det er jeg som har designet og bygget denne kassa. I motsetning til hva mange tror så er det kassedesign og ikke størrelsen på elementet som er av størst betydning når det gjelder hvor dybt subben går. Denne kassen er designet nettop med tuning for å få frem de dypeste frekvensene.

Det er klart at man ville kunne fått mer lydvolum med ett større element, men da må man også ha tilsvarende større kasse, og den ville ikke fått plass nede i brønnen under plata på nederste hakk. Uansett så vil nok denne holde for de aller fleste, med mindre du er ute etter ekstreme lydtrykk.

Tar du kontakt med Sondre i bilkomponenter så har han montert denne i bilen sin som det går an å lytt til før du bestemmer deg :)

Har du andre spørsmål så bare si fra, har ca 20 års erfaring med bilstereo, og har også drevet blant annet med noe konkurering i lyd tidligere.

Quiste1

Er denne enkel å koble til eksisterende anlegg i tmx?
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

Trustno1

Sitat fra: Quiste1 på søndag 24. desember 2017, klokken 13:55
Er denne enkel å koble til eksisterende anlegg i tmx?

Kommer litt an på hva du regner som enkelt. Kobles til som på de fleste andre biler. Du må trekke en 12v kabel fra batteriet i frunken og tilbake til forsterkeren. Signalet hentes ut fra høyttalerkablene som går ut  i fremdørene, i fra bak sparkepanelet.

Tror Sondre i bilkomponenter regner 4-5 timer i montering av denne.

oyvinaak

Har noen sammenlignet standard lydpakke + denne suben mot den oppgraderte lydpakken (fra premium-pakken)?

DanielB

#5
Jeg har sammenlignet dette på sett og vis. Hadde tidligere en X med Ultra Hifi. Har nå X med standard lydanlegg, støydempet  og den omtalte suben fra Bilkomponenter.no. Vi si at totalt sett er lydbildet bedre/mer riktig med Ultra HiFi, selv om det lavfrekvente lydbildet selvsagt er bedre og kraftigere med standardanlegg og sub fra Bilkomponenter. Men det skal sies at å støydempe fremdørene gjør underverker for lydkvaliteten. Jeg har laget en film hvor jeg sammenligner lyden før/etter støydemping av dører for å se forskjellen. Kan gjerne sende denne om det er interessant.

SH aka F_P

Sitat fra: oyvinaak på tirsdag 26. desember 2017, klokken 10:22
Har noen sammenlignet standard lydpakke + denne suben mot den oppgraderte lydpakken (fra premium-pakken)?

Jeg har denne i min bil med Ultra Hifi. Selvfølgelig koblet fra den originale, og det er ikke tvil om at kassen her leverer strammere og dypere bass enn den originale. Merkes spesielt godt i de lave frekvensområdene og på moderat volum der den originale tidvis er helt fraværende om man ikke hiver laveste EQ til +12.

Demping av dører gjør underverker som Daniel sier her. Selvfølgelig gjort det selv :)
Man skal være klar over at skikkelig demping av fordører faktisk kan oppleves som å fjerne litt bass, men det er rett og slett fordi man fjerner ulyd fra plater og deksler som resonerer og vibrerer med musikken
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Red_Harvest

Ikke meningen å kuppe tråden, men et lite sidespor:

Jeg har Premium-pakken i min Model X etter at de gjorde om på premiumpakken i fjor sommer, der de inkluderte HiFi osv. Vurdert støydemping i dørene og er interessert i videoen som viser forskjellen.


oyvinaak

Jeg er også interessert i videoen  :)

Kan man fortsatt stille inn equalizer fra skjermen eller får man et nytt grensesnitt?

mr.rs4

Sitat fra: DanielB på fredag 05. januar 2018, klokken 14:54
Jeg har sammenlignet dette på sett og vis. Hadde tidligere en X med Ultra Hifi. Har nå X med standard lydanlegg, støydempet  og den omtalte suben fra Bilkomponenter.no. Vi si at totalt sett er lydbildet bedre/mer riktig med Ultra HiFi, selv om det lavfrekvente lydbildet selvsagt er bedre og kraftigere med standardanlegg og sub fra Bilkomponenter. Men det skal sies at å støydempe fremdørene gjør underverker for lydkvaliteten. Jeg har laget en film hvor jeg sammenligner lyden før/etter støydemping av dører for å se forskjellen. Kan gjerne sende denne om det er interessant.
Mulighet for å fått sett denne videoen? Link til noen plass?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Er det noen i Stavanger området som har denne? Skulle gjerne hatt en "lydprøve" før evt anskaffelse av denne :-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

geear

Har ikke, men vurderer sterkt å gjøre noe med anlegget i min. Vurderer å få www.nzc.no til å lage noe. De er ekstremt dyktige. Kan fort få ned prisen litt om vi er flere.

SH aka F_P

Vil bare informere om at bilkomponenter.no har ansatt en racer på bilstereobygging så om noen øsnker en annen løsning en vår standard kasse så kan vi nå bygge neste hva du vil :D
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA