Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på parkerings- og dørsensorer

Startet av sjokomelk, lørdag 23. desember 2017, klokken 14:47

« forrige - neste »

sjokomelk

Har hatt min Model X i tre uker nå, og den siste 1,5 uka har parkeringssensorene foran bare trøblet seg.
Setter jeg bilen i Drive eller revers, så ser den noe stå helt inntil bilen på de to midterste parkerinssensorene foran, og selvfølgelig plinger og piper det som et uvær. Og mens jeg kjører så plinger og piper det fordi den tror noe er foran bilen og jeg får feilmeldinger med "Parking assist disabled" og "Automatic emergency braking disabled". Og så forsvinner feilmeldingene etter en liten stund. Men like irriterende må jeg høre på bilen plinge og plonge når jeg står i kø, for da er farten så lav at parkeringssensorene vil fortelle meg hva som skjer rundt bilen.

Samtidig har sensoren på taket sluttet å oppdage lave tak, så bilen valgte å smelle bakdørene opp i taket i P-huset på jobb, der den tidligere har vist rød halvmåne i displayet og ikke åpnet døren fullt. Ingen av dørene ser heller biler parkert ved siden av, så de smeller inn i nabobilen hvis du ikke står klar til å holde de igjen når du åpner de.

Noen som opplever tilsvarende problemer?
Jeg har drevet vanlig klappjakt på Tesla på telefon i en uke nå, med det resultatet som virker som er normalen dessverre - Du hører ingenting. Ingen kan svare deg. Ingen ringer tilbake som de lover. Er jeg nødt til å kræsje bilen inn gjennom glassveggen i butikken før noen evt. vil hjelpe meg? Kan ikke si jeg er så veldig fornøyd med å ha brukt et 7-sifret beløp på en bil, og firmaet som har solgt produktet ikke vil ha noe med meg å gjøre hverken før eller etter kjøpet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

1000kwh

Mange som rapporterer om dette nå! Vi har samme greia, det ordner seg sikkert snart.

CaZpaH

Har ikke foliert bilen?

Og hvor prøver du å få kontakt? Jeg har ringt direkte til servicesenter her i Trondheim og de svarer raskt og gir meg time ganske raskt gitt at de har deler.

Sist kontakt var et spørsmål hvor jeg tok et bilde som jeg sendte dem på Mail etter stengetid. Dagen etter fikk jeg svar.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

sjokomelk

Bilen er ikke foliert. Den har fått keramisk coating, og jeg mistenkte først at firmaet som har gjort dette har gjort noe feil. Men det er rart at det kun gjelder de to midterste sensorene foran.
Og hadde coatingen gjort noe, så skulle den heller gjort at dørene ikke ville åpne seg. Legger du noe i veien for sensoren, så skal den jo normalt se noe helt inntil seg, og ikke tro at det aldri er noe der.

Jeg ringer Tesla Roadside Assistance. Snakket med engelsktalende personer der forrige helg. Og de skulle samle inn noe data fra bilen og gjøre noe triks, og var det ikke bedre dagen etter måtte jeg ringe tilbake. Jeg fikk melding om ny software senere den kvelden, så jeg tenkte kanskje at det var noe de pushet til meg. Den feilet. Og noen timer senere fikk jeg melding om ny software igjen, kjørte den og den feilet også.

Onsdag fikk jeg snakke med en nordmann, og han fikk dessverre en del gloser fra meg. Ikke profft av meg, men etter å ha brukt over ei uke med rot for å få utlevert bilen, er tålmodigheten min overfor Tesla veldig, veldig liten. Da ringte de meg tilbake fra servicesenteret i Stavanger og beklaget at de ikke hadde fått ringt meg tilbake for de hadde så mye å gjøre, men de skulle opprette en sak på det (...) og få noen på teknisk til å sjekke det ut. Etter det har jeg ikke hørt en dritt. Så onsdag blir det å ringe og kjefte igjen. Jeg vil mye heller få beskjed om at de ikke har funnet ut noe, enn å sitte i uvisse og lure på om noen i det hele tatt har løftet en finger.
Evt. reiser jeg ned dit på onsdag og skriker som en unge til de fikser dritten. For dette er jeg IKKE interessert i.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Ikke kjekt å høre!

Min er fire uker i dag, og har heldigvis ikke fått disse problemene så langt. Hvilken sw er inne på bilen din?

Kom problemene samtidig med coatingen eller kan du garantert utelukke at det har skjedd noe der? Er vel bare lakken de har tatt?

Sensorene på FWD sitter vel bare i den svarte plasten, og den i taket sitter i glass..

CaZpaH

Sitat fra: gr på søndag 24. desember 2017, klokken 00:41
Ikke kjekt å høre!

Min er fire uker i dag, og har heldigvis ikke fått disse problemene så langt. Hvilken sw er inne på bilen din?

Kom problemene samtidig med coatingen eller kan du garantert utelukke at det har skjedd noe der? Er vel bare lakken de har tatt?

Sensorene på FWD sitter vel bare i den svarte plasten, og den i taket sitter i glass..

Grunnen til at jeg spurte om foliering er at jeg har lest at dersom det er foliert over PDCene (er vel det som er parkeringssensor foran) så kan folien løsne/ikke være festet godt nok, noe som gjør at man får falsk tilbakemelding om at du holder på å treffe noe.

Vet ikke om coating kan medføre skader på PDC men det er interessant å vite om feilen oppstod etter coating. Men antar firmaet som hadde på coating har hatt på dette på andre biler med PDC.

Når det gjelder sensor i taket så har jeg ingen gode forslag da denne sitter i glass.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

sjokomelk

Firmaet som utførte coatingen hadde aldri hørt om eller opplevd dette før på noen biler. Heller ikke på alle de Teslaene de har hatt inne.
Ringte rett til Tesla på Forus i morges og murret litt, så de skulle grave i tingene og ringe meg tilbake. Og for et par timer siden ringte de og sa at de ikke visste helt enda, men jobbet med saken. Så jeg er litt roligere der nå. Da vet jeg ihvertfall at noe skjer eller er på gang.

Sensorene har vært helt fine i dag. Bilen stod parkert fra julaften til i går, og når jeg satte den i Drive i går, var det de vanlige plingene. Så jeg klarer ikke finne noen sammenheng med når det ikke fungerer.

Fikk også en oppdatering 1. juledag, men den feilet. Så så langt har bare første oppdateringen fungert, og de tre neste har feilet. Og den første oppdateringen kom noen timer etter at jeg hadde hentet ut bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pwb

Bruker selv kun de to sensorene som sitter foran på skallen og så langt har de klart å bedømme avstand til objekter både foran og bak helt ypperlig, også når dører skal åpnes så de ikke smeller inni andre objekter. Oppdaterte sensorene med nye briller for noen mnd siden og de fungerte jaggu like bra etter oppdateringen også, har ikke merket noe tull, ingen objekter som plutselig dukker opp fra løse uften eller noen ting. Bruker av og til solbriller og selv med mørkere glass over sensorene så fungerer alt helt topp.

Råde

Sitat fra: pwb på torsdag 28. desember 2017, klokken 08:03
Bruker selv kun de to sensorene som sitter foran på skallen og så langt har de klart å bedømme avstand til objekter både foran og bak helt ypperlig, også når dører skal åpnes så de ikke smeller inni andre objekter. Oppdaterte sensorene med nye briller for noen mnd siden og de fungerte jaggu like bra etter oppdateringen også, har ikke merket noe tull, ingen objekter som plutselig dukker opp fra løse uften eller noen ting. Bruker av og til solbriller og selv med mørkere glass over sensorene så fungerer alt helt topp.
Mr Perfect, lissom  :laugh:
e-Golf | X75D

Larsebass

Jeg har fire gasspedaler i bilen min, en til hvert hjul, da traction control gjøres best manuelt. I tillegg bruker jeg en stor maglite for å lyse rundt svingen. Har kjørt skadefritt i flere uker av gangen!
Tesla X75D.

ctr46

Min bil er ca 3 uker, X75D. Samme feil på sensorer på Falcon dørene samt sensor på taket.

Ifølge Tesla så trenger det vann inn til kretskortet hvor sensoren sitter og skaper trøbbel. Må byttes for å bli bra.

Det kan "tørke opp" og virke litt igjen, men vann trenger som sagt inn og kan gjøre at det funker i tide og utide.

Bare å bestille time for fiks så ordner det seg nok. Jeg har i alle fall fått time.
.

pax70

"Godt" det er flere som har samme utfordring.

Hentet min X100D for kort tid siden og alle dørene har til nå fungert fint. Så kom det en oppdatering 1. juledag som forøvrig feilet. Men etter denne har plutselig dørene bak sluttet å reagere på noe som helst, de prøvde i går og komme seg gjennom himlingen i garasjen.

Var hos Tesla i går og de sa at det var noe tull med oppdateringen, men at jeg uansett måtte bytte sensorer.

??

sjokomelk

De sa til meg ved utlevering at det var noen problemer med sensorene nederst på bakdørene, og at disse skulle byttes ved en senere anledning. De skulle ringe meg over nyttår og avtale tid for skifte av disse.
Men de sa også at det ikke skulle påvirke funksjonen på noe vis.
Kan godt være mine også begynte å tulle etter en feilet oppdatering.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

olavxxx

leste på facebook i dag at de skal bytte på alle model x, kommer visst nye viskere også.

Kim Kim

Har samme utfordring på S. Fikk forklaringen at de har byttet hardware på sensorene, og dette skapte trøbbel. Fiks kan visst la vente på seg, og i ytterste fall må de bytte sensorene
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA