Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på sensor oppe på taket? FWD går i topp.

Startet av oto, torsdag 21. desember 2017, klokken 00:15

« forrige - neste »

oto

Jeg lurer på om det er noe feil på sensoren oppe på taket mellom falkevingedørene. De har smelt opp i garasjeporten flere ganger, og jeg har lurt på om det er fordi sensoren har vært omtrent like under skillet mellom innerste/øvre ende av porten (når åpen) og det høyere taket innenfor. Men jeg synes liksom bilen burde huske at den nettopp har kjørt under en lav port, selv om sensoren nå er litt lengre inne under høyere tak.

I dag tok jeg ut plata som dekker det dype bagasjerommet bak tredje seterad, og la den på to puter på taket, slik at den «svevde» ca 10 cm over sensoren. Likevel gikk døra helt i topp. Sensoren burde vel detektere den?

Noen som har lyst til å teste? :-)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

JFa

Prøvde nettopp. På siden og over FWD indikerer en halvmåne på displayet at noe er i veien, rød når det er så nært at dørene blokkeres, hvit når dørene hindres i å åpne helt opp. Dørene stopper før de når hindring over og/eller på siden. Har SW 2017.50.1

oto

Tusen takk for test. Skal sjekke softwareversjonen etterpå. Sannsynligvis har jeg vel da noe galt med sensoren, kablingen eller en bug i softwaren.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

turfsurf

Det virker og som om den kutter når det er godt med snø på taket. Den virker alltid i garasjen vår, men en dag jeg hadde 1 cm med krystallisert snø over så smalt FW døren rett i porten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ankul

Da har jeg hatt min bil i litt over 1 mnd. og nå virker ikke sensorene på FW dører eller bakluke. De dundret i garasjeporten så det smalt, og ble merke i lakken på FW  >:(

Jeg har snakket med Service som må fjerndiagnosere problemet, før evnt. serviceavtale.
Får snakke med Tesla om merket i lakken, da dette ikke bør skje..

Dab radioen har ikke fungert fra dag 1... Må si jeg er litt skuffet over kvaliteten. Hadde tidligere en S85 2014 modell, det var riktignok noen problemer med den også over årene, men at en 1. mnd. gammel bil til over 800' skal få disse problemene, da blir jeg litt grinete rett og slett >:(

S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Filip86

Vi var nødt til å bytte sensorer på dørene, da våre ikke fungerte (20 minutter gammel bil). Fikk da vite når de byttet sensorene at vi må inn igjen, fordi det kommer en oppgradert versjon av disse.
Nå får vi opp halvmånene i skjermen og dørene detekterer hindringer.

ChrML

Sensorene er et problem på alle Model X levert i slutten av 2017 har jeg hørt fra SC. De som fortsatt virker er det bare tidsspørsmål før de slutter å virke.

oto

#7
Vi hadde vår på service nettopp fordi ingen av fwd-sensorene virket. Da vi fikk den tilbake virket bare den på taket. Dro innom Tesla igjen, og fikk vite at de kunne se det stemte via remote diagnostics (pussig at det ikke ble sjekket ordentlig før levering og pussig at de ikke har et system som i alle fall en viss periode etter service får dem til å ta kontakt med kunde om bilen detekterer at det fortsatt finnes relaterte feil). De sa så at det har kommet en oppgradert type sensor for dørene, som de nå bestilte.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

jokke

Feil her også, utlevert 2 desember.
Har time om 2 uker for å bytte bla sensorer, samt 12 andre punkter  :-\

Bil123

Sitat fra: oto på torsdag 21. desember 2017, klokken 00:15
Jeg lurer på om det er noe feil på sensoren oppe på taket mellom falkevingedørene. De har smelt opp i garasjeporten flere ganger, og jeg har lurt på om det er fordi sensoren har vært omtrent like under skillet mellom innerste/øvre ende av porten (når åpen) og det høyere taket innenfor. Men jeg synes liksom bilen burde huske at den nettopp har kjørt under en lav port, selv om sensoren nå er litt lengre inne under høyere tak.

I dag tok jeg ut plata som dekker det dype bagasjerommet bak tredje seterad, og la den på to puter på taket, slik at den «svevde» ca 10 cm over sensoren. Likevel gikk døra helt i topp. Sensoren burde vel detektere den?

Noen som har lyst til å teste? :-)

Hei,

Da jeg skulle prøvekjøre Model X for et par uker siden opplevde vi at sensoren ikke er helt til å stole på. Det stod en annen bil ganske tett inntil Model X'en og selgeren skulle vise meg hvor lett det er åpne falkevingdøren selv med såpass lite plass. Det endte med at falkenvingdøra traff sidespeilet til den andre bilen på vei opp.

Selgeren ble ganske satt ut og det ble en ganske klein kjøretur med selgeren den neste timen!

Disse dørene virker kun på flate overflater og klarte ikke å merke sidespeilet før det var for seint, den fortsatte faktisk rett opp uten å stoppe. Tesla kunne kanskje installert et par sensorer til på den døra.

geear

Der bør en nok sjekke om det kan ha vært sensorfeil, syns den tar utrolig godt alt på sidene. Også ting som stikker ut.

Bil123

Sitat fra: gr på torsdag 18. januar 2018, klokken 12:32
Der bør en nok sjekke om det kan ha vært sensorfeil, syns den tar utrolig godt alt på sidene. Også ting som stikker ut.

Vel, det var Tesla's kjørebil det var noe feil med. Jeg spurte Tesla om de kan stille ved garanti om jeg skader andre biler/mennesker på grunn av feil i sensor. fikk følgende svar:

"Garanti ved åpning av dører/sensorer på bilen: Sjåføren er til enhver til ansvarlig for å stoppe bilen/dører før den inntreffer en gjenstand. Dører kan enkelt stoppes med nøkkelen eller manuelt inne på bilens skjerm. Sensorene på dørene vil ikke fange opp speilet på bilen, det er kun større flater. Ved uhel vil ikke dette dekkes av garantien. Merk at dette ikke er noe vi anser som et problem. "

HowieX

Da har mine sensorer også tatt kvelden. Plutselig så var ikke "halvmånene" der lenger, og dørene er på vei mot taket i garasjen dersom jeg ikke fysisk holder de tilbake. Ringte Tesla i dag, som sa de ville bestille nye sensorer til meg med engang, og deretter innkalle meg når delene var på plass. Hun jeg snakket med sa at leveringstiden på sensorer ikke var lang, men var usikker på kapasiteten i Drammen for selve utskiftingen. Blir spennende å se når (om?) telefonen ringer fra Tesla om at sensorene har kommet ;D
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

Vhagar

Tok ca 2 uker å få nye sensorer tilsendt og fikk beskjed om at de setter av 4 timer for å skifte de på begge FWD. Dette da for de sensorene som sitter helt nederst på dørene. Om dette er de nye eller om jeg får samme type som sitter der og de ryker igjen på et senere tidspunkt aner jeg ikke. Trodde ikke de nye var klar helt enda?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Lite vits å skifte alle sensorene hvis de ikke har en ny type? Det er jo ikke slik at hvis én ryker så ryker alle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA