Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

tap av batterikraft ved lavere temperatur

Startet av PLUTO, tirsdag 02. oktober 2007, klokken 08:19

« forrige - neste »

Elmo

Nå kjører jeg PSA og har ikke blybatterier, men jeg har allikevel en kommentar til det du skriver.

Frem og tilbake er like langt, det vet alle :), men det er ikke sikkert at det er like "tungt".
Jeg kjører T/R Vettre (i Asker) - Nydalen (i Oslo) hver dag. Det er ganke flatt fra Vettre til Lysaker, så bratte tunge bakker gjennom Granfosstunnellen opp mot Radiumhospitalet, så ganske flatt til Smestad, så slake men tunge bakker opp til Gausta og så ganske flatt resten.

Saken er at jeg uansett årstid bruker ca 15-20% mere på å kjøre strekningen Nydalen-Vettre-Nydalen enn når jeg kjører Vettre-Nydalen-Vettre med full-ladet ved start.

Det ser ut for meg som de tunge bakkene fra Lysaker til Gausta "koster" mye mere når bilen er ca halvladet enn når den er ca full-ladet  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hens

Når batteriet nærmer seg utladet vil også indre motstand øke.
Ved høyt strømtrekk vil en få vesentlig mindre igjen pr amperetime fordi spenningen synker mer.
Altså trekker bilen energi fra batteri som bare blir avgitt som varme i batteriet. Når batterinivået er lavt, vil ikke spenningsfallet bli så stort dersom pådraget er lite, og det gir bedre utnyttelse mot slutten.

Dette blir da forklaringen på hvorfor det spiller en rolle når en bakke kommer på kjøreturen. jeg har også observert at en kan kjøre meget langt på tomt batteri dersom en kjører på flatmark. Får en litt motbakke er det bråslutt.

Ved lav temperatur forsterkes dette ytterligere.

Henning




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Hvordan sjekker man indre motstand på de blokkene. Man kan ikke kortslutte dem som i de gamle dager med bruk av den primitive batteritester. Hvorfor øker motstanden når elektrolytt konsentrasjonen ikke forandres vesentlig(som det gjorde i bly).

Er det noe vits å måle Watts under kjøring framfor Ampere?

Spenningsfall under høybelastning er bare midlertidig og vil minske under mindre belastning. Jeg lurer på om en høy spenningsfall kan føre til økt elektron lekkasje interne på grunn av utilstrekkelig isolasjon i separatene. Dette er tapt energi og kan ikke gjøres noe med.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på søndag 20. januar 2008, klokken 15:18
Hvordan sjekker man indre motstand på de blokkene.

Lurte også på dette. Må man åpne opp og kikke inne etter løse motstander ;D

Det vi gjør er å måle spenning med 200 A last, og så med 10 A last. Etter det bruker vi ohms lov der vi bruker spenningsforskjellen som er målt / 190 A = indre motstand.

Bruker diagnoseinstrumentet under kjøring til måling av strøm og spenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Jeg målte litt i dag og med en spenningsfall av 7 volt  ved en belastning av delta 70 ampere. Dette gir 0,1 ohm. Saft sier at de har "apparent resistance" of 4megaohm. Hva er riktig. (hadde ikke lyst å kjøre et stykke ved 200A og lese instrumentet samtidig! Jeg brukte varmeapparat og litt motorkraft med håndbrems på.)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#35
Det er forskjell på indre motstand i selve blokken, som Saft oppgir til 4 milliohm pr blokk, og motstand i kabler, tilkoblinger o.s.v. fram til målepunktet. Kan man brukte det utregnede tallet til noe fornuftig? Jeg ser kun på avlest batterispenning relativt til gjenværende kapasitet (% energi) og belastning (strøm) og den forteller alt jeg trenger å vite. Batterispenning og batteristrøm kommer fram på displayet i diagnoseinstrumentet til Think samtidig så det er enkelt å lese av mens jeg kjører.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Sorry det var 4 milliohm med liten m. Det er verdi av en block. Hvis man få lov til å ganger med 20 og ta litt for kabler osv er vi opp i 0,1 ohm.

Jeg vet ikke hvor nyttig den er men hvis spenning synker for mye under belastning da er det et tegn for dårlig batteripakke ikke sant?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på mandag 21. januar 2008, klokken 20:54
hvis spenning synker for mye under belastning da er det et tegn for dårlig batteripakke ikke sant?
Å stille diagnose er en vanskelig. Tør ikke svare noe bestemt på det, Ken. Det trengs nok mer erfaring enn deg har. Min bil har forandret seg svært lite på ca 4 år, derfor håper og tror jeg at alt er i skjønneste orden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

1V / 10A eller 20V ved 200A er samme spenningsfall jeg forventer å se på en PSA bil med 20 blokker.

Disse tallene representerer en bli med gode blokker, og god ledningsforbindelser. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Goffy


bosonic

Du må ha innmontert et voltmeter på batteripakken for å sjekke dette.
Fremgangsmåten er som følger:
Koble inn et tangamperemeter i strømkabel fra batteripakke og bruk dette til å skallere "amperemeter" som finnes inne i bilen.

Sett på tenningen, avles spenning.
Kjør bilen i motbakke og hold "amperemeter" konstant mens du noterer spenningen.

Slik regner du ut effekttapet i batteripakken:
Differansen mellom de to spenningsavlesningene multipliseres med strømmen ut av batteripakken.


Eksempel;

Tomgangspenning: 120 V
Spenning under belastning: 100 V
Strøm avlesning: 100 A

Effekttap: (120-100) V *100A = 2000 Watt
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA