Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

tap av batterikraft ved lavere temperatur

Startet av PLUTO, tirsdag 02. oktober 2007, klokken 08:19

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg merker at min blybatteridrevne Kewet går noe dårligere nå enn i sommer. Jeg tenker at dette kan skyldes lavere utetemperatur. Jeg lurte på om det er noen som vet noen detaljer om dette eller hvor jeg skal finne info om dette tema
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

Det er en kjensgjerning at kjørelengden reduseres i takt med synkende temperatur, men normalt så skal en ikke merke noe særlig at bilen føles svakere. Dette kan skyldes at noe er i ferd med å skje med batteriene dine.
Kjenner du til muligheten å koble seg til serieporten på bilens carcontroller for blant annet å logge batterienes spenning?

Se for øvrig denne tråden
http://elbil.no/forum/index.php?topic=242.0   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#2
Dette nettstedet er et sted å lære litt om batterier av forskjellige typer:
http://www.batteryuniversity.com/

De fleste batteriprodusenter offentliggjør dataark for hver bestemt batteritype. Ofte får man google-treff ved å søke på typenummeret og kan finne utladekurver ved forskjellige temperaturer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eljet

Hei

Selv har jeg tenkt på å montere voltmeter på batteriene for å se hvordan spenningen er på batteriene under bruk å følge med på hva som skjer under kjøring
Har selv en batteripakke som er noe " sammen raska " så da kan jeg se hvilke batterier som er det svake ledd.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

bosonic

Heisann Eljet,

hvordan går det med Kewet'en din?; er den i daglig bruk?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PLUTO

Mine batterier burde ikke være dårlige for de er kun  2 mnd gamle. Jeg har fire 12v 230Ah semitraction batterier. vet at rene tractionbatterier ville vært bedre, men de var mye dyrere, og jeg har gammel bil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Spørs om ikke rene traksjonsbatterier likevel ville lønnet seg. Hadde semitraksjon fra Varta i egen Cityel, og de varte mindre enn 1 år, og var dårlige store deler av tiden. 100Ahr batteri gav kun 30 Ahr ved kjøring på slutten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: PLUTO på onsdag 03. oktober 2007, klokken 08:28
Mine batterier burde ikke være dårlige for de er kun  2 mnd gamle. Jeg har fire 12v 230Ah semitraction batterier. vet at rene tractionbatterier ville vært bedre, men de var mye dyrere, og jeg har gammel bil.

Det er en del ting du kan sjekke Pluto:

- Sjekk at ikke bremsene henger

- Sjekk om laderen gir høy nok spenning, ladespenningen skal være høyere jo lavere omgivelsetemperatur det er.  Dersom laderen gir for lav spenning vil batteriene gradvis bli dårligere, og resultatet blir avkortet levetid.

- Jeg regner med at du har "våte batterier", dvs batterier som skal etterfylles med batterivann?
Dersom dette er tilfelle så kan du måle syrevekten på helt oppladet batterier for å se om de virkelig er fullt oppladet samt om alle sellene er like.

- Mål spenningen på hvert batteri. Alle fire batteriene bør være tilnærmet like.

- Sjekk hvor mye batterispenningen faller når du kjører.

- Dårlige kontakter på "hovedstrømkrets" kan gjøre stort utsalg! Med en så lav kjørespenning som 48V så er det  ekstremt viktig å unngå spenningstap.

Et uvurderlig hjelpemiddel er et fastmontert digitalvoltmeter, eller aller helst 4 stk så du kontinuerlig kan overvåke hvert 12 V batteri.

Spenningsfall kan lettest noteres når bilen lades. Se info her:
http://www.austinev.org/evalbum/854
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

I '94 gjorde jeg noen forandringer på en serie 3. Denne brukte 25 sekunder på å komme opp i 50 km/t.  Klemmespenningen på motoren falt med ca15 volt under belastning. -Ut med alle kabler, og lodde alle kabelsko.
Sette inn et ekstra 6voltbatteri i serie, - 54 volt.
Etter denne operasjonen brukte bilen 12 sekunder til 50km/t.
Det er mye å hente når spenningen er lav og strømmen stor.
Senere oppdaget vi at vanlige åpne batterier aldri fikk full kapasitet dersom de ble dyputladet.     Billige batterier blir dyrt.

En løsning er rørplatebatterier fra Vestac, de leverer 175Ah batterier som går rett inn i Kewetkassen. De har også 6voltblokk med samme kapasitet. De ble opprinnelig laget for serie 1 Kewet.
Disse er litt tregere enn tynnplatebatterier, men har lengre levetid.

Hawker hadde noen enkeltceller som ble brukt i et ombygningssett, disse var meget gode og vedlikeholdsfrie.

Henning



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

eljet

Sitat fra: bosonic på tirsdag 02. oktober 2007, klokken 21:34
Heisann Eljet,

hvordan går det med Kewet'en din?; er den i daglig bruk?


Hei Bosonic

ja Keweten har fått skilt. eu kontrollen gikk fint
skiftet alle bremseskiver og klosser , nye opphengskuler og tanstangsmansjetter så var alt greit.
Skal gjøre noe forandring på 230 volt anlegget og lage beskyttelses braket til laderen i bagasje rommet.
fungerer fint på de brukte batteriene jeg fikk tak i.

Holder på å få tak i laptop med com port og ledninger for å gå inn i software.

Så jeg kommer snart tilbake med mangen spørsmål  :)
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

hens

Gammelkewet, serie 1-2, hadde en FN lader som var plassert i en boks under platen i bagasjerommet. Er det denne laderen du har i bilen din?
I så fall bør den flyttes til et tørrere sted.  Printet tåler ikke fuktighet og begynner å "justere" seg selv etter å ha sittet i bilen noen år.
Denne laderen kan justeres helt opp til 72 volt batteripakke med potentiometrene. Ladestrøm, terskelspenning, etterladestrøm og etterladingstid har hvert sitt potentiometer. Maksimal spenning er opptil 90 volt med 230 volt inn.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Jeg har en Zivan lader for 48 V. Jeg koblet fra hvert 12v batteri og har brukt en Ctec lader med recondisjoneringsfunksjon på hvert batteri og det ser ut som om det hjalp. spenningen ser nok så lik ut på alle fire, men hvor mye forskjell er ok? skal de måles ubelastet?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Hallo Pluto

En enkel måte å teste batteriene dine er å bruke en lyspære til å belaste batteriet etter fullført opplading med C-tec'en. Samtidig måler spenningen for hver 5 minutt, og sammenligner spenningen for hvert batteri. Ikke gå under 10,5V på et blybatteri. Etter dette må batteriene lades opp så snart som mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#13
Takk for tips. hadde vært kult å koble laptopen opp mot dette enkle testutstyret for å få en pen kurve som resultat. Jeg vil passe på å si at jeg synes det er meget inspirerende og lærerikt med et forum som dette og vil takke alle som villig deler tips og ideer. :)

Nå er det litt varmere idag, men jeg tror kreftene er tilbake. har kjørt ca 5 mil og en hel del kraftige bakker så jeg må si meg fornøyd.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

steelmachine

Sålangt ingen elbil.
Bosted: Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA