Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oversikt over varmepumpe og virkningsgrad ?

Startet av pwb, onsdag 20. desember 2017, klokken 10:47

« forrige - neste »

pwb

Finnes det noen oversikt over de forskejllige bilenes varmepumper og virkningsgrad? Hvor kaldt kan det f.eks være før varmepumpa har null effekt på de forskjellige modellene, -15? -20?

Egil Fonn

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Jeronan

#2
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 20. desember 2017, klokken 16:25
BMW i3 deaktiverer varmepumpen på ca -12 gr.c.

Where did you get that info from? Our BMW i3 pre-conditions both the cabin and the battery just fine at temperatures below -12 degrees.
And you really do notice it too! As the amount of noise coming from the car when both the cabin AC and the warmepumpe in the back are running at max speed is insane lol! Don't think our neighbors are very happy at the moment hehe. :o

Our Tesla on the other hand.... makes ZERO noise. Quiet as a feather.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Karl-Wilhelm

COP ser ut til å være 2 for BMW i3, se side 11.


Det er ikke lett å forstå nøyaktig hvor pumpen skrur seg av, men er to referanser til -10C så det kan godt stemme. Varmeelementet vil selvfølgelig ta opp for produksjonen utover dette.

Side 11
SitatThe operation of a heat pump in all its operating modes makes sense in a temperature range between –10 °C and +40 °C.

Side 43
SitatThe heat pump is responsible for helping increase the range with the same heating and airconditioning comfort of a system without this device. From an ambient temperature of -10°C and a mean set-point value of the heating and air-conditioning system (22 °C in automatic function) an interior air temperature control without the additional heating is realized by the electric heating. The heat pump is no longer operated below -10 °C.

https://cdn.jack.sh/2014/08/08_I01-Heating-and-AC-Systems.pdf

*Tok meg friheten til å fjerne Fahrenheit notasjonen siden den er tilbakestående.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Egil Fonn

Ok. Skrev varmepumpen deaktiveres ved CA -12 gr.C. Dette er av egen erfaring siden jeg registrerer den jobber ved -10 c og er stille ved -12 c og lavere. Oppvarming av kupe fungerer selvsagt fint uten varmepumpen. Elektro elementer overtar og har ingen problemer å holde kupeen varm i -30 gr.c. som er det laveste jeg har testet det i.
Synes ikke det er mye støy fra varme pumpen på min i3. Kun svak viftesus bak front radiator.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

geear

Sitat fra: Jeronan på torsdag 21. desember 2017, klokken 12:30
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 20. desember 2017, klokken 16:25
BMW i3 deaktiverer varmepumpen på ca -12 gr.c.

Where did you get that info from? Our BMW i3 pre-conditions both the cabin and the battery just fine at temperatures below -12 degrees.
And you really do notice it too! As the amount of noise coming from the car when both the cabin AC and the warmepumpe in the back are running at max speed is insane lol! Don't think our neighbors are very happy at the moment hehe. :o

Our Tesla on the other hand.... makes ZERO noise. Quiet as a feather.  :P
I følge ETK (original BMW delekatalog) så sitter alt som har med varmepumpa å gjøre foran i i3..

pwb

ok, så BMW ved rundt -10 grader. Siden varmepumpen i en bil nok er av dårligere kvalitet og ikke noen "nordisk" utgaver som de man bruker hjemme så kan man da gå ut fra at de andre også slutter ved ca samme temperatur?

leafnor

Samme kjølemedium i alle , R134a, så det blir samme temp det hele gir seg på.
Nissan Leaf får markant reduseert effekt fra -10, og ved -15 er det slutt, skal en tro denne grafen:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=15108#p339708
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elektrolux

Ingen referanser dessverre, men mener å ha lest at Renault Zoe bruker annet kjølemedie?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sitat fra: pwb på fredag 22. desember 2017, klokken 07:37
ok, så BMW ved rundt -10 grader. Siden varmepumpen i en bil nok er av dårligere kvalitet og ikke noen "nordisk" utgaver som de man bruker hjemme så kan man da gå ut fra at de andre også slutter ved ca samme temperatur?

Er nok ikke noen dårlig kvalitet på varmepumpene i elbiler. Utfordringen er større i en bil der du skal "løfte" temperaturen i uteluften fra -10 til 30 40 grader. En hjemmevarmepumpe "løfter" bare inneluften et par grader.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Egil Fonn

BMW i 3
Virkningsgrad.
Energy use                       Heater output Cooling power
1 kW of electrical energy    2 kW               3 kW
2.5 kW of electrical energy 5 kW               7.5 kW
The operation of a heat pump in all its operating modes makes sense in a temperature range between –10 °C and +40 °C / 14 °F and +104 °F.

I følge denne manualen side 11  https://cdn.jack.sh/2014/08/08_I01-Heating-and-AC-Systems.pdf
Vikningsgrad=2 ifølge denne. Det står ingenting om hvilken temperatur ute og inne som er utgangspunkt. Antar det er langt høyere virkningsgrad ved 0-5 grC ute og 19gr C inne temp.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA