Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmeladeløsning bør velges med tanke på nå og fremtiden?

Startet av Kafk4, tirsdag 19. desember 2017, klokken 21:59

« forrige - neste »

Kafk4

Jeg har 400v TN-nett hjemme og har per nå en Leaf med 6,6 kW.

Hva er hensiktsmessig for meg å kjøpe av ladestasjon? Vi tenker å bytte ut vår Outlander med en elbil nr. 2 om noen år, og vet da ikke hva slags bil det blir.

For å være fremtidsrettet så tenker jeg å kjøpe en ladestasjon uten kabel, slik at den virker på "alle" biler men jeg lurer på hensiktsmessig kapasitet? 7,4 kW, 11 kW eller 22 kW?
Enkelt eller dobbelt uttak? med eller uten b-vern?

Holder til i Kristiansand, så tips om hyggelige firma som vet hva de gjør til en fornuftig penge er også ønskelig.

Takk for alle tips.

elektrolux

Vi pleier å si at Zapcharger er den siste ladestasjonen du trenger å kjøpe. Litt overkill for de fleste, men takler egentlig alt.

9000 kr rimeligere får du en 22 kW Ratio ladestasjon.

Ellers er denne fra jkirkebo meget prisgunstig:

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kafk4

Takk for tips.
Er det noen gode argumenter for å forsvare å bruke 9000kr mer på Zapcharger? Tenker jeg sliter å selge inn den til sjefen i hus ;p

geear


Vollis47

Zapcharger er nok en kjempegod ladeboks som har sin største fordel i fellesgarasjer slik som i sameier eller borettslag. Hadde jeg bodd i enebolig med egen garasje ville jeg valgt en rimeligere ladeboks, f.eks, Ecolite fra ladespesialisten.no. Disse kan du også koble sammen to og to slik at du kan lade to biler samtidig og få lasten fordelt dersom anlegget ditt har begrensninger. Du kan nok få det til med andre ladebokser også.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

automat

Hvor mye kapasitet har du til overs til lading? Med 22kW dekker man alle alternativer. Men da spørs det hvor mye strøm man har igjen til resten av huset. Og det vil for de aller fleste være overkill med så kraftig ladestasjon hjemme.

Skal man ha noe mer enn 1-fas 16A, så er jo spørsmålet om det er 32A 1-fas eller 16A 3-fas som kommer til å bli mest utbredt i fremtiden. Eller vil fremtidige biler takle begge deler, slik Tesla og BMW gjør?



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kafk4

Hvordan vet jeg hvor mye kapasitet jeg har til over til lading?
Bor i et nytt hus i et nytt nabolag med 400v TN-nett. Mer enn det vet jeg ikke.

elektrolux

Zapchargeren gir mulighet til å utnytte all ledig kapasitet du måtte ha.

F.eks har du 3x50A sikring i huset. Da kan du montere en enhet som forteller Zapchargeren at du aldri skal trekke mer enn 50A fra disse fasene. Zapchargeren vil da kunne belaste fasene likt inntil den fasen som er mest belastet trekker 50A, eller velge enfase lading fra den fasen som er minst belastet.

Lignende lastballansering kan du også få med den betydelig rimeligere Circontrol sin e-Home, eller Zappi, men de er maks 7,4 kW fra en fase.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: Kafk4 på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:10
Hvordan vet jeg hvor mye kapasitet jeg har til over til lading?
Bor i et nytt hus i et nytt nabolag med 400v TN-nett. Mer enn det vet jeg ikke.
Hvor stor er hovedsikringen din? Hva er hovedkilden til oppvarming, og hvor stort er huset? Hvor mange andre strømkrevende forbrukere har du? Et bilde av sikringsskap/kursfortegnelse pleier å gi gode svar fra nerdene her på forumet. Men det er elektrikeren som har den avgjørende vurderingen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

@Kafk4: Har du fått ny strømmåler (AMS)? I så fall tilbyr de fleste nettleverandører at du kan se forbruket time for time på nettsidene deres. Velg en kald dag med mye bruk av varmtvann+kjøkken++, så får du et bra estimat på hvor mange kW du bruker maksimalt. Sammenlign det med hovedsikringen din. Dersom denne for eksempel er 3-fas 40A TN (vanlig på nye installasjoner), har du 27.5kW tilgjengelig.

Dersom du har elektrisk oppvarming med nattsenking, vil forbrukstallene fra nettleverandør også si hvor mye ekstra du kan hente på å legge lading til natterstid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA