Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Folk blinker med fjernlyset mot meg :O

Startet av Panduck, mandag 18. desember 2017, klokken 14:14

« forrige - neste »

Panduck

Dette har jeg opplevd litt for mange ganger etter at jeg fikk i3en. Flere blinker med fjernlyset når det er mørkt. En lastebil slo på fjernlyset og lot det sto på, helt til jeg gjorde det samme, da satt han på nærlys. Jeg har aldri opplevd liknende med andre biler jeg har hatt. Opplever andre det samme? Har i3 for sterkt lys nærlys? :O

Klykken

Ikke opplevd dette selv. Selv ikke alltid med fjernlysene på, heller. ;D
Men er lykteglassene veldig skitten hos deg? Kan gjøre at lyset brytes feil og dermed blender motgående trafikk. Bilen mangler lyktespylere, så de blir fort skitten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elekTrond

Kanskje ikke for kraftig, men for høyt? Siden trailersjåføren følte du fortjente en håndfull tusenmetere i oppsynet, prøv å velte svigermor ut av bagasjen før neste avreise.

PS! Se om du finner en spak for å justere høyden på lysene. Test mot en vegg eller bak en dertil egnet hensatt bii. Treffer lyskjeglen bakrute og bakspeil må du ned.

PPS! Åssen er det med lyktespyling på i3? Det sies også å ha en blendende effekt pga. forvrengt lysbilde.
'13 Mjau

PionerThink

Har faktisk opplevd det en del ganger selv, så det var greit å høre at det ikke bare er vår bil :o
Mulig det også er skitt, men føler at lytene er litt høye mot andre biler vi har hatt! Jeg har sett på biler foran meg av og til, og det skal ikke mye til før jeg lyser inn igjennom bakvinduet der ???
Bare litt ujevn veg av og til så føler jeg at jeg blender motgående kjøretøy, så skal ikke mye til for at noen blinker med lysene >:(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Sitat fra: elekTrond på mandag 18. desember 2017, klokken 14:30
Kanskje ikke for kraftig, men for høyt? Siden trailersjåføren følte du fortjente en håndfull tusenmetere i oppsynet, prøv å velte svigermor ut av bagasjen før neste avreise.

PS! Se om du finner en spak for å justere høyden på lysene. Test mot en vegg eller bak en dertil egnet hensatt bii. Treffer lyskjeglen bakrute og bakspeil må du ned.

PPS! Åssen er det med lyktespyling på i3? Det sies også å ha en blendende effekt pga. forvrengt lysbilde.
Nærlys på dagens i3 er LED med automatisk nivåregulering. Disse skal vel ikke være mulig å justere uten å benytte verktøy egnet til formålet. Og det er heller ingen lyktespylere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

rth

Sitat fra: Panduck på mandag 18. desember 2017, klokken 14:14
Dette har jeg opplevd litt for mange ganger etter at jeg fikk i3en. Flere blinker med fjernlyset når det er mørkt. En lastebil slo på fjernlyset og lot det sto på, helt til jeg gjorde det samme, da satt han på nærlys. Jeg har aldri opplevd liknende med andre biler jeg har hatt. Opplever andre det samme? Har i3 for sterkt lys nærlys? :O
Opplever det innimellom. Det er også lett å plukke ut en møtende i3 synes jeg. Det blir en litt spesiell blåaktig farge når en er i ytterkant av spredninga. Javnt over i grenseland høyt stilte virker det som.

SveinJ

Dette er nok et fenomen på de fleste biler med LED frontlys. I visse tilfeller blir jeg blinket på, spesielt når jeg kjører oppover mot en «bakketopp» og motkommende er like ved toppen. Andre motkommende med LED opplever jeg likedan, uansett bilmerke.
Så dette er nok noe vi må leve med på nye biler med LED frontlys.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Leiflem

3.dje vinteren jeg kjører nå, og har blitt blinket på av omtrent annenhver bil.....

Så begynte jeg å titte litt på dette og fant ut at lysene kan justeres manuelt... I frontlykta ved pæreinnsatsen er det to "stjerne" skruer som kan justeres, en i bredde og en i høyde...

Lyste på en vegg og justerte dem litt ned, venstre litt mere enn høyre, og det gjorde underverker. Nesten ingen som blinker nå.

Lysene er uansett såpass kraftige at det går fint å senke dem litt, du ser bare på motorveien hvor langt unna de lyser opp skilt...

mvh

trykkertor

Sitat fra: rth på mandag 18. desember 2017, klokken 16:30
Opplever det innimellom. Det er også lett å plukke ut en møtende i3 synes jeg. Det blir en litt spesiell blåaktig farge når en er i ytterkant av spredninga. Javnt over i grenseland høyt stilte virker det som.
Det opplever jeg også.
Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett blålyset i tunnelvegger her på vestlandet, tenkt utrykning, og så er det atter en i3 som kommer rundt svingen. Og det er KUN i3 som lurer meg på dette.

Rollep

Sitat fra: Panduck på mandag 18. desember 2017, klokken 14:14
Dette har jeg opplevd litt for mange ganger etter at jeg fikk i3en. Flere blinker med fjernlyset når det er mørkt. En lastebil slo på fjernlyset og lot det sto på, helt til jeg gjorde det samme, da satt han på nærlys. Jeg har aldri opplevd liknende med andre biler jeg har hatt. Opplever andre det samme? Har i3 for sterkt lys nærlys? :O
Jeg opplever så å si aldri at biler blinker med fjernlyset. Men nærlyset på i3 er uten tvil ganske sterkt og godt er det for fjernlyset er jo totalt ubrukelig ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Klykken

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:14
[...]for fjernlyset er jo totalt ubrukelig ;D
Kan anbefale å montere ekstralys i form av en LED-bar. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36631.15
Lyser opp vegen som om du kjørte langtransport! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

J@x

Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:14
Sitat fra: Panduck på mandag 18. desember 2017, klokken 14:14
Dette har jeg opplevd litt for mange ganger etter at jeg fikk i3en. Flere blinker med fjernlyset når det er mørkt. En lastebil slo på fjernlyset og lot det sto på, helt til jeg gjorde det samme, da satt han på nærlys. Jeg har aldri opplevd liknende med andre biler jeg har hatt. Opplever andre det samme? Har i3 for sterkt lys nærlys? :O
Jeg opplever så å si aldri at biler blinker med fjernlyset. Men nærlyset på i3 er uten tvil ganske sterkt og godt er det for fjernlyset er jo totalt ubrukelig ;D

På den nyeste i3en er fjernlyset meget bra  8)
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

jan.lrsn

Folk blinker med langlysene omtrent hver gang jeg kjører på en landevei  :)

DBR

Selvom led og xenon autojusteres, så må de justeres inn riktig som hardware. Blir dere blinket på, så ta det med opp med et verksted. Justering av lys er noe som er gjort på 5min, tops. Såsant ikke noe er ødelagt.

Autowinder

Sitat fra: J@x på tirsdag 19. desember 2017, klokken 13:57
På den nyeste i3en er fjernlyset meget bra  8)

På i3 facelift med fjern og nærlys i samme enhet; Er det kommet lyktespylere på denne? Det er vel et EU krav?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA