Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbiler fra Tesla - når legges de ut igjen?

Startet av Pepsipepsi, mandag 18. desember 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

Pepsipepsi

Jeg registrerer at bruktbilene har vært borte fra tesla.no i en god stund. Ryktene sier at dette er fordi Tesla ikke har tid til å klargjøre og at de i stedet prioriterer å levere ut nybiler. Og det er jo igrunn fornuftig.

Men jeg lurer på om noen vet om det likvel selges bruktbiler direkte? Eller når de legges ut evt? Jeg regner med det vil virke inn på prisene på andre brukte på finn.no når Tesla åpner slusene med brukte biler med gode garantier. Jeg håper de er ok på prisingen og tar hensyn til hva nye koster.

odahle

Avventer det samme selv, både fordi prisene på finn er kunstig høye samt garantien Tesla gir ved kjøp. Det gikk vel rykter om at dette skulle på plass igjen i 2018, men jeg holder vel ikke pusten når jeg ser på hvor mye de har å gjøre om dagen. Men det må da stå en god del brukte/innleverte biler rundt omkring? De har vel ikke uendelig med plass.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

jazzwheel

Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 18. desember 2017, klokken 13:34
Ryktene sier at dette er fordi Tesla ikke har tid til å klargjøre og at de i stedet prioriterer å levere ut nybiler. Og det er jo igrunn fornuftig.

I så fall merkelig at de ikke har hyret inn en tredjepart til å bistå med bruktbilsalg? Skulle tro det var dumt å gjemme bort et lass med biler, men samtidig er det kanskje dårlig butikk for Tesla å mette markedet med attraktive bruktbiler når alt handler om å øke nybilsalget.

akseln

Min TMS som jeg leverte inn til Brummundal ble solgt videre uten at den ble annonsert på bruktbilsidene til Tesla. Mulig de selger direkte når noen spør.

Nasatech

Det er noe med bruktbilene til Tesla. Har et skript som sjekker alle CPO i alle land og det er nesten ingen som har. De er bare borte.

Muffinman

Shippes fra markeder med stor oppside på nybil (les: Norge) til markeder hvor rimeligere biler er etterspurt kanskje?


Nasatech

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. desember 2017, klokken 21:02
Shippes fra markeder med stor oppside på nybil (les: Norge) til markeder hvor rimeligere biler er etterspurt kanskje?

Ja. Trodde jeg også, men har ikke funnet noen av VIN fra Norge i andre land (bruker vin fra databasen jeg har til Teslastats og sjekker opp mot CPO i alle land med et skript).

Var da jeg lette etter bilene at jeg så at CPO var borte i mange lang. Type 2-3 land som har CPO. Alle andre er tømt. Hvor blir det av alle bilene?

mentol87

#7
Jeg tok en liten ringerunde for en måneds tid siden. Svarene jeg fikk da var som følger:

Brummundal: Stoppet salget av bruktbil en periode grunnet fokus på eksisterende kunder.
Rud: Stoppet salget av bruktbil i inneværende år da bruktbiler tok for mye tid av organisasjonen. Var ventet å starte med bruktbilsalg igjen på nyåret. Fikk imidlertid bekreftet at de fortsatt tok innbyttebil ved kjøp av ny.
Oslo Nord: omorganisering på gang i salgsavdelingen. Ingen representanter man kunne kontakte på det tidspunktet. Var forventet ferdig organisert på nyåret.

Så det Tesla-representantene er relativt samstemte, og om det fortsatt er tilfellet håper jeg jo at det kommer bruktbiler fra tesla på nyåret.

Kan forøvrig fortelle om en kompis som kjøpte bruktbil i september, og fortsatt kan ikke Tesla si noe om når den blir utlevert. Han har heldigvis fått en (bedre) lånebil enn den han kjøpte, så han kjører ikke knallhardt på de for rask utlevering. Så lang utleveringstid på en bruktbil forteller imidlertid om en organisasjon som ikke fungerer som den burde.

Tesla Norge får vel ikke betalt for en bruktbil som ikke er levert, i tillegg må de ut med lånebil til de kunder som har inngått kjøpekontrakt og betalt depositum. Håper ikke dette er representativt/skjer i stort omfang - i så fall vil jeg tro de havner i en kraftig likviditetsskvis.

Jeg er også en av de som venter på at bruktbilene skal komme ut fra Tesla pga garanti og etter min mening uforholdsmessig dyre biler på finn.

- JE

Pepsipepsi

takk for oppdatering Mentol! Det ser helt klart ut som om det er et stort lager av biler på vei ut. Det blir spennende å se når. Prisene bør bli hyggelige. Det bør være stor forskjell mellom en 2017 og en 2014 i pris.

ToWalkOrDrive

Tror ikke jeg ville holdt pusten med å forvente veldig lave bruktpriser. Er større etterspørsel etter brukte elbiler enn noen gang, og i oktober 2018 blir bompengetakstene for bensinbiler i Stavanger/Sandnes 2-3-doblet, og vil gjøre det enda mer attraktivt med elbil, samt at de i Oslo har takstene de har. Om det er et par hundre Teslaer som er på vei inn på bruktmarkedet så absorberes de kjapt. Det selges ca 7500 nye Tesla-er i året i Norge. Synes litt synd på de som skal selge diesel-bilen...
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/12/15/195356314/na-er-det-elbil-feber-i-bruktmarkedet
Tesla Model Y                         2021-

eadie

Står en haug med Teslaer på Kokstad i Bergen, utendørs, på en tomt der Bybanen har verksted, nesten oppe ved Flesland. Virker nesten som et lager for usolgte brukte Tesla, eller usolgte nybiler, men jeg har bare kjørt forbi i fart, ikke vært rundt og sett


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

Har vært et lager der i ganske mange uker nå ja. Mye brukt og en del nytt de gangene jeg har passert.

cyber

Teslas innbyttebiler blir solgt videre fra Tesla til oppkjøpere som får ( de lave )
prisene mange potensielle kunder her ser ut til å håpe på.
( dette er i grunnen ganske snedig gjort ; så lenge oppkjøpere / ikkemerkeforhandlere
kan tjene penger på brukte Teslaer ( med Teslagaranti uten risiko for selger ) er alle fornøyde :-) )

Pepsipepsi

Cyber, jeg håper nok ikke på lav pris, men riktig pris dersom en sammenlikner ny bil vs en 2015 for eksempel.

Og det er vel ikke tvil om at Tesla har lagt ut endel biler til riktig pris tidligere, dvs en pris som gjør at det kan forsvares å kjøpe brukt selv om renten på nye biler var svært lav

Ender vel opp med ny jeg og om ikke det kommer riktig prisede biler snart. Og jeg kjøper heller ny en en brukt fra andre enn Tesla.

Bjoris

Sitat fra: eadie på tirsdag 19. desember 2017, klokken 21:21
Står en haug med Teslaer på Kokstad i Bergen, utendørs, på en tomt der Bybanen har verksted, nesten oppe ved Flesland. Virker nesten som et lager for usolgte brukte Tesla, eller usolgte nybiler, men jeg har bare kjørt forbi i fart, ikke vært rundt og sett


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg kan fortelle deg at der står også biler som Tesla ikke har tid til å fikse, er passe irritert over at bilen blhar stått der en mnd uten at de har tid til å bytte laderen, kan jo ikke ta lang tid... I mellomtiden kjører jeg leiebilen som sluker bensin som sikkert er dyr for Tesla, tror absolutt alle på Kokstad er engasjert i nybil-levering, 600 har de levert på Kokstad bare i Desember

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA