Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kort kjørelengde?

Startet av froland, mandag 06. juni 2011, klokken 10:48

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Jeg kan ikke huske så mye fra bilen var ny, men nå kan jeg kjøre ca 1 mil og har 70% igjen? Er det lite eller? Hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Baltor

Sitat fra: froland på mandag 06. juni 2011, klokken 10:48
Hei venner! Jeg kan ikke huske så mye fra bilen var ny, men nå kan jeg kjøre ca 1 mil og har 70% igjen? Er det lite eller? Hilsen Froland.
Ja dette er klart alt for lite. 30% på 10km gir en kjørelengde på bare 33km.
MEN:
Energimeteret på Think Classic lærer seg hvor mange Ahr det er i pakken, og beveger seg deretter. Slik jeg har forstått det skjer denne læringen de gangene bilen blir kjørt ned til tom, dvs at spenningen er så lav at den begrenser strømuttaket. Dermed kan du risikere at energimeteret ditt er kraftig feilkalibrert.

2 eksempler: 
1)Hvis en skifter ut defekte blokker eller hele pakken, uten å bruke kommandoen "initiere nytt batteri", vil energimeteret fortsette å anta at det er lite strøm tilgjengelig og bevege seg mot tomt lenge før det er tomt. Isåfall bør du bruke opp det som er under null for å kalibrere energimeteret.
2)En bil som er iorden har kanskje stått parkert lenge og noen blokker har selvutladet 50%. Når en kjører denne til "tomt" batteri vil pilen på energimeteret bevege seg fra 50% til 0 i en bevegelse. Neste runde vil energimeteret anta at det er bare 50Ahr tilgjengelig.

Din bil har enten "mer å gå på" :D eller defekte blokker. :(
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hkaspenberg

Ved fulladete batterier bruker jeg i snitt snaue 10Ah eller 10% på de første 10 km. Rekkevidden er med 85-90Ah uttak rundt 80 km. Har du noen form for blokk-overvåking på bilen?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

froland

Hmm, skummelt. Nei har ikke noe blokkovervåkning. Jeg har ikke tatt vanelig vannfylling på en stund da. Bruker bare å fylle på vanlig lading. (Full) Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

hens

Vannfylling etter vanlig lading er en god løsning når batteriene begynner å bli gamle.
Maintenancelading forårsaker mye varme, og kan være skadelig for gamle batterier.

Har du mye støv på forhjulsfelgene? Hvis bremsene ligger på vil skivene foran bli varme. Da bruker bilen mye strøm for å varme skivene.  Ut med klossene, rengjør og smør sleidene med bremsefett (kobberpasta), kjør caliperene litt ut med bremsepedal og tilbake med kubein for å kontrollere stempelbevegelsen.
Husk at bremsevæsken skal skiftes av og til, for å hindre rustangrep på bremsesylindre og stempler.

Kjør bilen forsiktig tom, og fortsett ned mot null, og eventuelt videre ned så lenge bilen reagerer normalt på gassen. Når bilen begynner å trekke dårligere, settes den til lading. Etter en fullading skal da meteret gå langsommere ned.
Hvis ikke, har du et problem.... :(



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Hvis du får lånt deg et FR-2000 diagnoseinstrument eller nikometer kan du følge med på batterispenningen. Den bør være:
114V med 100A forbruk over 85% energi
114V med 50A forbruk over 35% energi
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

FiDo

Jeg sparker liv i denne igjen, istedenfor å lage en ny tråd..

Er det sånn at ca. 10% pr. 10 km som er normalen ved kjøring i ca. 80km/t?

Jeg har ca 13km hver vei til jobb, og kjører motorveien (flat pedal fra start til stopp), og bruker mye mer en  10% pr. 10 km.

Nå er det en stund siden jeg brukte bilen selv, men mener at jeg brukte ca 20-25% pr.vei på disse 13km.
Kjører jeg "gamleveien", altså ikke motorvei bruker jeg mindre..

Batteripakken er original, dvs. ingen celler/blokker er byttet (2002 mod.) Å nei, jeg har ingen blokkovervåkning :-)
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

El rayo

Sitat fra: FiDo på onsdag 20. juni 2012, klokken 19:59
Er det sånn at ca. 10% pr. 10 km som er normalen ved kjøring i ca. 80km/t?
10% pr 10 km er økonomikjøring. Oppnås ved ca 60 km/t jevn hastighet på flat, tørr vei uten motvind.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

FiDo

Men dere som kjører rundt om i distriktet, hvor mange % bruker dere fra IKEA til enden av E39 i Stavanger?
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

olehenrikfjeld

Jeg kjører et helt annet sted i landet, men du kan kanskje ha nytte av dette likevel: Jeg kjører 2 x 47 kilometer, hver dag. Kjøremønsteret er veldig likt, og det er slik:

- Første mil i rundt 60 km/t på småveier
- Tre mil på motorvei i 80-90 km/t
- Siste mil i bytrafikk, rundt 40-50 km/t

På vei til jobben ender jeg på rundt 30-40% kapasitet (idag 37%). På vei hjem ender jeg konsekvent 5-10% lavere - høydeforskjell, kanskje. Jeg bruker Nikometeret aktivt under kjøring og prøver å holde meg i det grønne (under 100A) så mye jeg kan, selv om det er vanskelig på motorveien.

Altså bruker jeg opp 60-80% av energien på turen. Jeg har prøvd å kjøre litt på andre veier og holde lavere fart, men det er sjelden jeg finner steder hvor jeg kan holde 60 jevnt over tid uten å føle at jeg hindrer trafikken, og i Vestfold er det dessuten alltid motvind...

Rekorden min er 77 kilometer på en lading, men også på den turen var det mye 80 km/t, så jeg hadde nok kommet lenger i lavere hastighet.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Ved normal forsiktig kjøring i 60 soner bør bilen gå minst 30 km før energimeteret viser 50% kapasitet.

Hvis ikke er det lurt å undersøke hvorfor den ikke gjør det.

Uten batteriovervåkning bør en ikke kjøre bilen inn i rød sone på energimeteret. Den røde sonen begynner på 15-20% resterende kapasitet.

Uten servicehistorikk bør vannfylling foretas hver 3000 km på sommer og 2500 km vinter til måling av vannforbruk tilsier noe annet.

Uten strømmåler er det omtrent umulig å vite strømforbruket. Slakk derfor alltid av på påpdraget, i oppoverbakker og ved akselerasjon, slik at bilen ikke får anledning til å bruke hele effekten sin.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

En liten oppdatering i forhold til min forrige post. Lørdag kjørte jeg en tur litt over 58 kilometer, og endte på 40% ledig kapasitet. Her var det lite motorvei, og snitthastigheten lå nok minst 10 km/t lavere enn det jeg pleier å kjøre. Det går med mye energi for å holde bilen i høyere hastighter, med andre ord

Men det visste vi vel allerede  :)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

FiDo

...og kjørelengden blir kortere, kortere og kortere..

Har fortsatt 13 km hver vei til fra jobb (altså 26km totalt pr. dag) og vet Thinken går _litt_ kortere i kaldt vær som nå, men nå bruker jeg mellom 80-90% av batterikapasiteten på denne strekningen, det er jo litt på kanten til lav kjørelengde. Ikke går den som en rakett heller lenger, vel rakett har det aldri vært da, et gammelt esel er vel mer riktig... så antar at jeg har et surt eple å to oppi kassen.

Om jeg en dag skulle ha litt tid til overs og plutselig få motet over meg til å ta ned batteripakken, er det da noen barmhjertige sjeler her som har batteri(er) til salgs, uten å ruinere meg fullstendig?

Har evt. mye think deler (nye og brukte) liggende som kan byttes mot batteri.
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

elektrolux

Skulle det skorte på "barmhjertige sjeler" er jeg like i nærheten, og har lageret fullt av både NiCd blokker og Litium celler.

Har også fått inn ny forsyning med Robometer, slik at du umiddelbart ser om du har kjøpt dårlige blokker. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA