Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er e-NV200 på vinteren?

Startet av tomrh, lørdag 16. desember 2017, klokken 22:16

« forrige - neste »

tomrh

Vi vurderer sterkt en e-NV200 med 40 kWh når den kommer. Men kona er skeptisk til vinteregenskapene, med tanke på bl.a. framkommelighet og kjøreegenskaper da vi ofte har en glatt og dårlig brøytet gårdsvei. Søkte gjennom forumet men fant svært få innlegg om dette, de fleste går på rekkevidden. Her er en som har gjort seg nyttige erfaringer:
Sitat fra: Svein Leaf på mandag 26. januar 2015, klokken 21:10
Kjenner den er litt lettere foran enn leafen på vinterføre, så tar det litt mere med ro i det jeg tar av hovedveiene inn på glatte sideveier ;)
Er det flere som kan si noe om vinteregenskapene? Er det andre ting, f.eks. hvor raskt blir den varm etter å ha vært parkert lenge i minusgrader? Er det luker og dører som lettere fryser fast? Er antiskrens-systemet likt det på Leaf?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jejl

Hvis du er skeptisk til vinteregenskapene til bilen vil jeg foreslå å kjøpe noen skikkelig gode vinterdekk. Husker for rundt 20 år siden da jeg kjørte 1985 Ford Scorpio med piggdekk. Kom opp bakker der biler med 4-hjulsdrift uten pigger matte gi tapt.

tomrh

Vi har Hakka 8 piggdekk på begge våre nåværende elbiler, men de oppfører seg likevel ulikt på vinterføre. Leafen kommer seg godt fram men sliter i tjukk slaps oppå hard snø/is. Mieven har dårlig antiskrens som dreper farta i motbakke, men blir bedre enn leafen hvis man slår av automatikken og håndterer bakhjulsskrensene selv, sikkert pga smalere dekk. Lurer på om e-NV200 kanskje kan dra fordel av sine smale 185-dekk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Napalmberg

Hei. Vi har nå hatt en 7 seters Evalia i litt over 1 år og har kjørt ca 12000km. Vi bor i Bodø og har variert vinterføre. Blankis, snø, slaps osv. Vi kjører piggfritt. Jeg er imponert over kjøreegenskapene til denne bilen på vinterføre. Den tar seg godt fram, sporer ikke og er god på bakkestart på glatt føre. Kun positive erfaringer fra meg :+1:
Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

tomrh

Takk for innspill!  :+1:
Langt mellom innleggene på e-NV200 forumet, så setter stor pris på alle som orker å svare.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

chriso89

Sitat fra: Napalmberg på tirsdag 19. desember 2017, klokken 14:10
Hei. Vi har nå hatt en 7 seters Evalia i litt over 1 år og har kjørt ca 12000km. Vi bor i Bodø og har variert vinterføre. Blankis, snø, slaps osv. Vi kjører piggfritt. Jeg er imponert over kjøreegenskapene til denne bilen på vinterføre. Den tar seg godt fram, sporer ikke og er god på bakkestart på glatt føre. Kun positive erfaringer fra meg :+1:

Hva er rekkevidden på denne versjonen på vinteren og sommern?

Larsek

Her på vestlandet vil jeg si 135km sommer og 115km på mild vinter.
Er veldig fornøyd med bilen til min bruk som oftest er under 100km daglig.

tomrh

Sitat fra: Larsek på torsdag 21. desember 2017, klokken 23:26
Her på vestlandet vil jeg si..
På vestlandet kan det være mye nullføre, hvordan oppleves den på slikt føre i forhold til andre biler du har hatt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Larsek

SitatPå vestlandet kan det være mye nullføre, hvordan oppleves den på slikt føre i forhold til andre biler du har hatt?
Har ikke brukt den mye på nullføre, men vil generelt si at den har god framkommelighet på vinterføre sammenliknet med andre biler jeg har hatt. Kjører kun piggfritt.

Rapid

Teslabjørn kjører tur - retur Oslo- Trondheom med e-NV200 i helgen. Skikkelig vintertest.  :)https://www.youtube.com/watch?v=9pmB-b2rjJA

tomrh

Ikke i denne videoen, han kjører E6 et lite stykke ut av Oslo. Vintertesten er en bitteliten skrens ut av rundkjøring ca ved 10:46.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rapid

Resten kommer litt senere. Han er i Trondheim med bilen nå. Planen er vel å kjøre tilbake i natt en gang tror jeg....

Elexo

#12
Hei,
Jeg er fornøyd med vinteregenskapene, synes kanskje antispinn kunne vært noe mer aggresiv; men greit nok. 
Som noen nevner, dekk har veldig stor betydning. Byttet akkurat til nye Continental piggfritt (NAF Testvinner) fra samme type dekk som har vært på bilen 3 vintersesonger,  forbedringen var større enn jeg hadde trodd på forhånd.
Har ikke opplevd noen spesielle utfordringer på vinteren bortsett fra varsel om kalde batterier etter å ha stått i minus 20 noen dager. 20-30 minutter forvarming før kjøring er det jeg pleier å sette på i vinterhalvåret, da er bilen stort sett god og varm.
Har prøvd det meste av føreforhold: Min tommelfingerregel er 1% kapasitet pr kilometer, planlegger ruten og har punchet inn neste ladestopp på GPS'en. Ønsker å ankomme neste ladestopp med minst 15% kapasitet, følger nøye med på dette "regnskapet" underveis og justerer kjørestilen ved behov (max 70kmt - slå av klima - redusere til 50 kmt i ekstreme tilfeller)

tomrh

#13
Etter 2 mnd på vinterføre sier jeg meg enig i at vinteregenskapene er gode nok. Er selvsagt avhengig av dekk som du sier. Vi bor slik til at vi har en noe bratt bakke med sving der det ikke sjelden er hålke eller dyp slaps, og valgte derfor Michelin X-Ice North 4 med 250 pigger. Klorer seg godt fast med dem, og 185 dekkbredde gjør seg veldig bra i slaps og forserer forhold der Leafen med 205 må gi opp. Når man er avhengig av fart for å komme opp en bakke som svinger, er det faktisk bra at antispinn ikke er så aggressiv. For på MiEV'en og Leafen må vi ofte slå den av fordi den ellers bremser opp ved små antydninger til sleng. På evaliaen har vi ikke behøvd det. Ser ut til å kunne regne med 1,5 km pr % kapasitet med 40 kWh versjonen på vinterføre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fisken

Har selv hatt bilen nå en mnd og sier meg enig med forbruk på ca 1,5% pr km på vinterstid med Continental Viking 7. Har i tillegg prøv å kjøre bilen på til Storlien. Med kraftig vind, -7 og en stigning på 600meter. På denne turen gikk det ca 75% av batteriet på en tur som er om lag 77km. På turen nedover igjen var forbruket på snaue 30%.
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA