Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke lov med henger med 19" Vinterhjul.

Startet av pej, lørdag 16. desember 2017, klokken 21:48

« forrige - neste »

Luring

Hørte i dag at det var snakk om at denne forumleringa som hadde komme i manualen ikkje skulle vore der, men har ikkje fått det bekrefta enda.
Trur nok me får eit svar før helga.

Luring

Har nokon hørt noko meir om denne saka her?
Tyst som i grava fra Tesla, men de har vel nok med utleveringer for tida så det skjer vel ikkje noko før over jul.

Luring

Fekk svar i dag, det skal være feil i manualen og dette skal fikses.
Samme tillatt hengervekt for 19" som for 20" & 22".

es

Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

pej

Jeg fikk beskjed om at det kanskje var feil, men de måtte sjekke videre. Er ikke lett å finne forfatteren Tydligvis..
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

jlan

Mulig dette er gammelt nytt, men manualen i min bil (90D, sw 2018.14.2a88808e) spesifiserer nå at kun tre typer 19" dekk er godkjent for tauing. To Nokian dekk og et Pirelli.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rævedilter

Den var ny ja, iallefall for meg.
Eg har ein plan neste gang å skifte til 235 dekk på vinter da 19R265 R2 dekk er alt for bredt til å kjøre på slapseføre med, så mulig eg må revurdere det.
Men eg trur ikkje jurdisk Tesla har rett her for dei som kjøpte bil før dette kom i manualen og har fått bekrefta at 19" dekk er godt nok, uten at dei da spesfiserte dekkmerke/type, men det er klart dei kan lage problemer om det skjer ulykker eller er reklamasjoner.



THE

Tesla kan vel selv få problemer i forbindelse med ulykker siden de har godkjent X100D med 2052 kg på bakakselen (står i vognkortet), men både manual, amerikansk godkjenning og merkeskilt i dørkarm sier at 1800 kg er max tillatt bakakselvekt.

Nå er det nok i praksis nesten umulig å få lastet bilen slik at man får en vekt på 2052 kg på bakakslingen.  Om noen likevel skulle klare det vil nok kjøreegenskapene bli heller tvilsomme, men likefullt lovlig siden Tesla har rotet og fått ført opp feil vekt i vognkortene på alle X100D.

I vognkortet står det også at det er tillatt med 2250 kg tilhengervekt på Tesla X, og det er ikke ført opp noen unntak eller begrensinger. Det er nok ikke så enkelt at Tesla kan forandre bruksbetingelsene i tide og utide med tilfeldige endringer i manualen for bilen vil jeg tro?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Når Tesla går ut så konkret, så er det jo et eller annet som bekymrer dem. Dette er "tilfeldigvis" akkurat de dekkene Tesla leverer, så det kan i utgangspunktet være flere grunner, både økonomiske, tekniske og juridiske.
Å plassere en advarsel som dette kun midt inne i en brukermanual som en del av en software oppdatering, det er det vel bare en jurist som kan finne på. Det kan likevel hende at konkurransetilsynet har noe å si om en slik kobling.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rævedilter

Det stod ikkje i manualen når eg bestillte/kjøpte bilen, så noko bindande er det vel ikkje.

jlan

En leverandør kan vel i prinsippet gi en ny bindende operasjonsbegrensning for et produkt, men det må jo da kommuniseres mye tydeligere. Og kjøper vil kunne ha krav på erstatning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden så syns jeg det er merkelig at dekk og felger ikke er en SENTRAL del av en typegodkjenning og at kravene til testing og dokumentasjon er mye strengere enn i dag. Ganske ufattelig at man er pålagt et hinsides regime for typegodkjenning og kollisjonstesting av et kjøretøy, for så at bileier kan sette på Kina-bremser fra Biltema, og Kina-felger med Kina-dekk på, fra UltraSuperDuperWheels & annen drit AS.

Allikevel snål måte av Tesla og eventuelt rydde opp i slikt på.. og til syvende og sist så er det nok ikke en OTA-manual som gjelder.

T.K

#42
Som nevnt tidligere vedr felger og dekk til Tesla. Jeg snakket med en erfaren kar hos Statens Vegvesen for kort tid tilbake. De oppgitte data for dimensjoner spriker. Oppsummert: Det er mye ståk blant tesla-eiere på forum, men biltilsynets folk er ikke stokk dumme, og bilens eier skal ha rotet noe fælt med dekkbestillingen for å få mangel på felger eller dekk. Navnet på dekket betyr ingenting, og man kan kjøre på dekk som tåler mer enn 900 kilo, med eller uten henger, bare hastighetsmerkingen stemmer(bortsett fra på vinterdekk).

jlan

Når Tesla i stedet for å i all stillhet stryke setningen om 19" hjul i manualen, tar seg bryet med å spesifisere navn på dekkmerker de mener kan brukes til tauing, så er de tydeligvis av en annen oppfatning enn Biltilsynet her. Og det er ikke bra, for Biltilsynet henviser ofte til fabrikantens spesifikasjoner. Hvis det nå skal være opp til "erfaren kar hos Statens Vegvesen" og bileier å synse om hvilke punkter i  Teslas dokumentasjon og i vognkortet som er gyldige, så blir det ganske uoversiktlig. Hvis din beskrivelse av Biltilsynets folk stemmer, hvorfor legger de da for eksempel helt feile aksellaster inn i Autosys ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Lurer på om de har tenkt å godkjenne Nokian Hakkapelitta R3 og 9.

Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf#page=80
***En Model X med 19" vinterdekk støtter tauing BARE hvis den er utstyrt med disse spesifikke dekkene:
Dekk Piggdekk Felgstørrelse
Klassifisering (foran/bak)
Nokian Hakkapeliitta 8 Ja 19" 110 T (190 km/t)
Nokian Hakkapeliitta R2 Nei 19" 110 R (170 km/t)
Pirelli Sottozero 3 Nei 19" 110 V (240 km/t)
FORSIKTIG: Ikke bruk Model X til tauing hvis den er utstyrt med 19" vinterdekk som ikke er oppført ovenfor.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA