Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter eller ladeboks?

Startet av Nyielbilgamet, lørdag 16. desember 2017, klokken 16:59

« forrige - neste »

Nyielbilgamet

Jeg har nylig kjøpt meg en e-golf, 2015 modell. Jeg bor i tomannsbolig uten garasje.

Først fikk jeg satt opp en vanlig stikkontakt på utsiden. Men nå har jeg lest at det ikke er bra nok. Elektrikeren jeg snakket med gav meg 2 alternativer:

Sette inn jordfeilbryter type B på den kursen som går ut til stikkontaken (16 amp), og lade med laderen som følger med bilen. Dette koster 2500,-

Kjøpe ladeboks til å ha på utsiden med jordfeilbryter type B innebygd og egen fastmontert ladekabel. Koster 7500,-

Han anbefaler sistnevnte og mener at ladekabelen som følger med bilen kun skal brukes som nødlader.

Hva sier dere? Jeg fikk ikke opplyst noe av dette når jeg kjøpte bilen. Og jeg er enslig og har ikke så allverdens god økonomi.

Beklager eventuelle skrivefeil, dette er ikke akkurat mitt felt...

Griffel

Sitat fra: Nyielbilgamet på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:59
Jeg har nylig kjøpt meg en e-golf, 2015 modell. Jeg bor i tomannsbolig uten garasje.

Først fikk jeg satt opp en vanlig stikkontakt på utsiden. Men nå har jeg lest at det ikke er bra nok. Elektrikeren jeg snakket med gav meg 2 alternativer:

Sette inn jordfeilbryter type B på den kursen som går ut til stikkontaken (16 amp), og lade med laderen som følger med bilen. Dette koster 2500,-

Kjøpe ladeboks til å ha på utsiden med jordfeilbryter type B innebygd og egen fastmontert ladekabel. Koster 7500,-

Han anbefaler sistnevnte og mener at ladekabelen som følger med bilen kun skal brukes som nødlader.

Hva sier dere? Jeg fikk ikke opplyst noe av dette når jeg kjøpte bilen. Og jeg er enslig og har ikke så allverdens god økonomi.

Beklager eventuelle skrivefeil, dette er ikke akkurat mitt felt...
Elektrikkers anbefaling støttes av alle kvalifiserte.

Vanlig stikkontakt skal ikke belastes med 16A maksimal sikring 10A i tillegg til jordfeibryter type B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Har selv ladet med 16 A i 6 år/ 95000 km på vanlig stikk. Pass på og hold stikk og kontakter rene og hele så går det nok bra.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Joltus

Det er ikke lov, selv om det går bra.

Vil tro det beste er å ikke komme med slike "gode ideer" til folk som lurer på hvordan de kan gjøre det på riktig måte ihht forskriftene.

geear

Tydeligvis en oppdatert elektriker, og jeg vil bare si at hvis dette var priser med materiell inkludert så fremstår det for meg som veldig gode priser!

Vil anta at det handler om å bruke eksisterende 16A kurs til en ladeboks med innebygget B-vern, men 190km e-Golf kan ikke ta mer enn 1x16A uansett (ca. 8 timer på fullading), så det er helt kurrant løsning. Med medfølgende ladekladd får du maks 10A (selv om kursen er 16A), ca. 13 timer på fullading.

Tidybox

Sitat fra: gr på mandag 18. desember 2017, klokken 14:37
Tydeligvis en oppdatert elektriker, og jeg vil bare si at hvis dette var priser med materiell inkludert så fremstår det for meg som veldig gode priser!

Vil anta at det handler om å bruke eksisterende 16A kurs til en ladeboks med innebygget B-vern, men 190km e-Golf kan ikke ta mer enn 1x16A uansett (ca. 8 timer på fullading), så det er helt kurrant løsning. Med medfølgende ladekladd får du maks 10A (selv om kursen er 16A), ca. 13 timer på fullading.
Du har sikkert allerede tatt valget, men må bare støtte at 10A sikring type B vern og med jordfelbryter er fullt lovlig! Da slipper du å ha kabelen hengende ute når du ikke bruker den og sparer penger på installasjonen. Hvis du i tillegg har en Tidybox for å oppbevare og transportere kabelen inn og ut av bilen, vil det være lettvint å ta med seg ladekabelen for lading på jobb etc. https://www.tidybox.no


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Mitt sparetips er å gå for legalisering av Schuko stikket ditt til 2500 kr, og bruk av original ladekabel.

I mellomtiden vil mode 3 ladeutstyr bli bedre og rimeligere og når du endelig kjøper en ladestasjon er det enkelt å bytte ut Schuko stikket med en slik.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

#7
Utstyrsselgerne blåser liv i gamle tråder.

Da kan vel bruker "Hostmoen" komme ut av skapet og skrive at han/hun er selger av ladeutstyr?

Hostmoen == Hilde Charlotte Østmoen ???  Eier av tidybox.no ??
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

moderator 2

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. mars 2018, klokken 08:17
Utstyrsselgerne blåser liv i gamle tråder.

Da kan vel bruker "Hostmoen" komme ut av skapet og skrive at han/hun er selger av ladeutstyr?

Hostmoen == Hilde Charlotte Østmoen ???  Eier av tidybox.no ??

Eller så er det husbonden Håvard Østmoen, styreleder i samme selskap?

Uansett er det temmelig uetisk å opptre under falskt flagg for å berike seg selv ved å profilere egne produkter.

Det er ingenting i veien for å komme med "råd", så lenge man gjør dette helt åpent, slik at vi som lesere vet hvilke motiver forfatter har. Rene salgsannonser skal dog i annonsedelen av forumet.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Tidybox

Sitat fra: Forum Admin på fredag 02. mars 2018, klokken 08:58
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. mars 2018, klokken 08:17
Utstyrsselgerne blåser liv i gamle tråder.

Da kan vel bruker "Hostmoen" komme ut av skapet og skrive at han/hun er selger av ladeutstyr?

Hostmoen == Hilde Charlotte Østmoen ???  Eier av tidybox.no ??

Eller så er det husbonden Håvard Østmoen, styreleder i samme selskap?

Uansett er det temmelig uetisk å opptre under falskt flagg for å berike seg selv ved å profilere egne produkter.

Det er ingenting i veien for å komme med "råd", så lenge man gjør dette helt åpent, slik at vi som lesere vet hvilke motiver forfatter har. Rene salgsannonser skal dog i annonsedelen av forumet.

Lars
Forum admin
Du har nok rett i at jeg representerer Tidybox. Beklager at jeg ikke har satt meg inn i retningslinjene på forumet!

Håvard


Sent from my iPhone using Tapatalk

Griffel

Sitat fra: hostmoen på fredag 02. mars 2018, klokken 09:52
Du har nok rett i at jeg representerer Tidybox. Beklager at jeg ikke har satt meg inn i retningslinjene på forumet!
Håvard
Den enkle løsningen er jo å gjøre som f.elektrolux og Rav4_EV å ta med slik i signaturen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA