Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

To målere på samme inntakskabel?

Startet av knut3448, torsdag 01. mars 2018, klokken 11:07

« forrige - neste »

knut3448

Vi er et lite sameie som sliter med å finne ut av hvordan vi skal få strøm i garasjene. Problemet er at det må graves mye, da blir kostnaden så høy at husstandene uten umiddelbare planer om elbil trekker seg. Så da tenker og tenker vi.

Det er to hus inntil garasjene. Disse har begge 80A kabel inn til huset, og 50A hovedsikring (IT). Jeg spurte Hafslund om vi kunne skjøte på kabelen inn til ett av husene og disponere 30A. Det gikk visst ikke. Om jeg forsto svaret rett... eller han forsto spørsmålet... Men, folk har da flere målere i samme hus, på samme hovedkabel?

Er det skjøtingen som er problemet? I såfall kan vi vurdere å ha 2 målere i samme hus, og trekke en stor kurs ut til garasjen, det er snakk om 4m gjennom en hage!?

(Jeg bruker vel feil navn på strømkabelen inn til huset minst ett sted her, men jeg gjør meg forhåpentligvis forstått likevel)

Rav4_EV

Spørsmålet om deling fra nærliggende hus bør vel ikke diskuteres med Hafslund. Bedre å få en elektriker til å se på om det finnes ubenyttet kapasitet der huseier blir eier av en eller flere ladepunkt og brukerne betaler etter forbruk gjennom undermålere.

Forøvrig kan boring i grunnen være et billig alternativ fremfor graving. Med 15.000 kroner i riggekostnader og 750 kr meteren for et 6,5 tommer hull får du frem mye strøm.
Se http://presisjonsboring.no
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

knut3448

Takk, sjekker ut boring. Jeg var allerede i dialog med Hafslund ang forhåndsuttalelse, men det var åpenbart feil sted å spørre ja. 30A med lastdeling kan holde lenge for 6 garasjer.

KjellG

Grunnleggende for kraftselskapet er at de ønsker enkelt å ta fra en og en abonnent strømmen ved manglende betaling. Om naboen har stikkledning fra gateskap inn til seg, så vil ofte nettselskapets skillepunkt være i gateskapet. Dermed ryker garasjen dersom privatabonnenten stenges.

Udermåler under en av naboen kan kanskje være en mulighet, men også her kan nettselskapet opponere fordi « naboen selger strøm» og det har nettselskapet monopol på.

Rav4_EV

Heldigvis forskjell å dele en regning eller videreselge. Deling eller gjøre opp antatt forbruk skjer i tusenvis av næringsbygg i dag.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Kjenner ikke detaljene, men er tidvis et tema, også nevnt her på elbil.

Rio

Sitat fra: knut3448 på torsdag 01. mars 2018, klokken 11:07
Vi er et lite sameie som sliter med å finne ut av hvordan vi skal få strøm i garasjene. Problemet er at det må graves mye, da blir kostnaden så høy at husstandene uten umiddelbare planer om elbil trekker seg. Så da tenker og tenker vi.

Det er to hus inntil garasjene. Disse har begge 80A kabel inn til huset, og 50A hovedsikring (IT). Jeg spurte Hafslund om vi kunne skjøte på kabelen inn til ett av husene og disponere 30A. Det gikk visst ikke. Om jeg forsto svaret rett... eller han forsto spørsmålet... Men, folk har da flere målere i samme hus, på samme hovedkabel?

Er det skjøtingen som er problemet? I såfall kan vi vurdere å ha 2 målere i samme hus, og trekke en stor kurs ut til garasjen, det er snakk om 4m gjennom en hage!?

(Jeg bruker vel feil navn på strømkabelen inn til huset minst ett sted her, men jeg gjør meg forhåpentligvis forstått likevel)

Jeg forstår ikke at dette skal være et problem - i det lille sameiet jeg bor i har vi 3 strømmålere for leilighetene, og en for fellesstrøm. Alt på en inntakskabel.

Da trenger man først en 80 A sikring, så 50 A og 30 A. Fra disse går det målere og så kabler til hhv leilighet og garasje.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

I følge min elektriker er det nye regler nå om at hver abonnent skal ha utvendig skap, og om jeg forstod ham rett skal de skal de også ha separate stikkabler fra skap i gata. Enkleste ble å beholde utleieleiligheten på mitt abonnement, slik det har vært fra byggeår.

hsa77

Sitat fra: KjellG på torsdag 01. mars 2018, klokken 13:35
Grunnleggende for kraftselskapet er at de ønsker enkelt å ta fra en og en abonnent strømmen ved manglende betaling. Om naboen har stikkledning fra gateskap inn til seg, så vil ofte nettselskapets skillepunkt være i gateskapet. Dermed ryker garasjen dersom privatabonnenten stenges.

De nye ams målerene som installeres nå gir jo nettselskapet mulighet til å fjernstyre stenging av strømmen - skulle tro at det forandret saken? Kravet om utvendig skap med utvendig måler bør vel også kunne bortfalle med ams? Men nettselskapene har jo monopol og trenger vel ikke akkurat være på tilbudssiden...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Siggen

Sitat fra: gr på torsdag 01. mars 2018, klokken 21:29
I følge min elektriker er det nye regler nå om at hver abonnent skal ha utvendig skap, og om jeg forstod ham rett skal de skal de også ha separate stikkabler fra skap i gata. Enkleste ble å beholde utleieleiligheten på mitt abonnement, slik det har vært fra byggeår.

Her er REN bladet som de fleste netteierene følger: http://www.valdresenergi.no/media/1673/lavspenningsnett-kundetilknytning-boliginstallasjon-utfoerelse-ren-blad-4100.pdf


KjellG

@hsa77. Det er jo delvis de nye AMS-målerne som berettiger utvendig målerskap. Netteier ser for seg stadig utskiftning av målere og ønsker å slippe bryet med abonnenter.
I tillegg ønsket en å ha svakstrøsmsskille for kobbertelefon, coax for TV mens en nå legger fiber og ønsker minst mulig termineringer!

KjellG

Sitat fra: Siggen på fredag 02. mars 2018, klokken 07:04
Sitat fra: gr på torsdag 01. mars 2018, klokken 21:29
I følge min elektriker er det nye regler nå om at hver abonnent skal ha utvendig skap, og om jeg forstod ham rett skal de skal de også ha separate stikkabler fra skap i gata. Enkleste ble å beholde utleieleiligheten på mitt abonnement, slik det har vært fra byggeår.

Her er REN bladet som de fleste netteierene følger: http://www.valdresenergi.no/media/1673/lavspenningsnett-kundetilknytning-boliginstallasjon-utfoerelse-ren-blad-4100.pdf

Om en ser her, synes det ikke å være noe krav om separat stikkledning, men utvendig målerskap med brytemulighet KV, for hver enkelt abonnent. I tilfellet med garasjen kunne en tenke seg at huseier med grov inntakskabel konverterer til utvendig målerskap ved siden av målerskap for garasje. Om en får nettselskapet med på ett målerskap for garasje med KV for dagens hus, så ville dette blitt den rimeligste løsningen om garasjen skal ha eget abonnement.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA