Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Altfor mye kjøring...

Startet av J@x, lørdag 16. desember 2017, klokken 00:01

« forrige - neste »

J@x

Har blitt altfor mye kjøring i det siste, lenger vei på jobb, og 3 jenter som må kjøres hit og dit. E-Golf FL har nå kjørt 17.000km. Elsker bilen, men så mye kjøring gjør at jeg ikke har garanti mer enn 3 år. Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, selge den mens den enda er ganske ny og kjøpe meg en i3 med 200.000km garanti, eller beholde den..?

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

storeulv

Du har jo uansett reklamasjonsretten i 5 år. Det betyr at om noe som ikke er en åpenbar slitedel (f.eks. kompressor i klimaanlegg )ryker før den tid og verkstedet forlanger betaling for reparasjon så kan du be om at importøren bekrefter skriftlig for deg at delen det forlanges betalt for ikke kan ventes å skulle vare vesentlig utover 5 år. Det pleier å sitte langt inne å gi en sånn bekreftelse.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

J.Lafton

Sitat fra: J@x på lørdag 16. desember 2017, klokken 00:01
Har blitt altfor mye kjøring i det siste, lenger vei på jobb, og 3 jenter som må kjøres hit og dit. E-Golf FL har nå kjørt 17.000km. Elsker bilen, men så mye kjøring gjør at jeg ikke har garanti mer enn 3 år. Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, selge den mens den enda er ganske ny og kjøpe meg en i3 med 200.000km garanti, eller beholde den..?

Har du 100k eller valgte du 150k i kilometer på garantien?
Jeg gikk for 150k. Har selv hatt bilen i snart 3 uker og kjørt 3k km alt. Er veldig fornøyd.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

Mippen

#3
i3 er en mindre bil enn e-golf (4 mot 5 seter), og etter å ha kjørt i3 mye irriterer jeg meg bla grønn på bakdørene som går feil vei. Du må åpne dørene foran for å få opp de bak. Ofte jeg måtte legge ned baksetene for å frakte større ting eller mange poser, og da er det irriterende å måtte åpne så mange dører. Bagasjerommet er heller ikke så stort med setene oppe - ikke så mye større enn i e-Up jeg kjører nå. Ville beholdt golfen og tenkt at du har 5 års reklamasjons rett som går utenpå garantien. Den er lovfestet selv om garantien på bilen har gått ut. Garantien er bare et ekstra tilbud fra forhandleren. Virker også som at e-Golf holder seg bedre i pris enn i3 slik at du kanskje får mer igjen for Golfen den dagen du skal selge. Ellers anbefaler jeg deg å tenke over om det vil bli like mye kjøring hele tiden. Ofte har ting en tendens til å roe seg litt ned etter en stund.
Fremtiden er elektrisk.

J@x

Sitat fra: J.Lafton på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:51
Sitat fra: J@x på lørdag 16. desember 2017, klokken 00:01
Har blitt altfor mye kjøring i det siste, lenger vei på jobb, og 3 jenter som må kjøres hit og dit. E-Golf FL har nå kjørt 17.000km. Elsker bilen, men så mye kjøring gjør at jeg ikke har garanti mer enn 3 år. Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, selge den mens den enda er ganske ny og kjøpe meg en i3 med 200.000km garanti, eller beholde den..?

Har du 100k eller valgte du 150k i kilometer på garantien?
Jeg gikk for 150k. Har selv hatt bilen i snart 3 uker og kjørt 3k km alt. Er veldig fornøyd.

Jeg kjøpte en som allerede var levert, jeg spurte forhandler om jeg kunne kjøpe 150.000km-garantien da bilen var gått 2-3000km, men det gikk ikke..
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Mippen på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:19
i3 er en mindre bil enn e-golf (4 mot 5 seter), og etter å ha kjørt i3 mye irriterer jeg meg bla grønn på bakdørene som går feil vei. Du må åpne dørene foran for å få opp de bak..
Tja, vi er en familie på 5 og har kjørt 50k+ med i3en, og vi elsker dørene og det praktiske bagasjerommet når man bruker den som toseter.

Så YMMV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

J@x

Sitat fra: Mippen på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:19
i3 er en mindre bil enn e-golf (4 mot 5 seter), og etter å ha kjørt i3 mye irriterer jeg meg bla grønn på bakdørene som går feil vei. Du må åpne dørene foran for å få opp de bak. Ofte jeg måtte legge ned baksetene for å frakte større ting eller mange poser, og da er det irriterende å måtte åpne så mange dører. Bagasjerommet er heller ikke så stort med setene oppe - ikke så mye større enn i e-Up jeg kjører nå. Ville beholdt golfen og tenkt at du har 5 års reklamasjons rett som går utenpå garantien. Den er lovfestet selv om garantien på bilen har gått ut. Garantien er bare et ekstra tilbud fra forhandleren. Virker også som at e-Golf holder seg bedre i pris enn i3 slik at du kanskje får mer igjen for Golfen den dagen du skal selge. Ellers anbefaler jeg deg å tenke over om det vil bli like mye kjøring hele tiden. Ofte har ting en tendens til å roe seg litt ned etter en stund.


Reklamasjonsretten blir ofte en fight for å få ting dekt, mye enklere med garantien. En kollega av meg hadde en svær A6 som han bikket 100.000km med på når den var 4 år. Navi sluttet å fungere, viste seg å være GPS-antenna.. taktrekket måtte ned, ny antenne og kabel. Man skulle tro at dette var en del det spiller ingen rolle om bilen hadde gått 1000 eller 200000km, men det nektet de plent... og jeg skal love deg han er en som ikke tar et nei for et nei.. kostet ham rundt 10.000kr

Kjøringen vil jeg neppe tro roer seg med det første, om ikke jeg bytter jobb da. Har 3 jenter i alderen 12-16 som dessverre ofte må kjøres for å komme seg noe sted...aktiviteten deres blir neppe mindre med tiden.  :)
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Mippen

Sitat fra: J@x på lørdag 16. desember 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Mippen på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:19
i3 er en mindre bil enn e-golf (4 mot 5 seter), og etter å ha kjørt i3 mye irriterer jeg meg bla grønn på bakdørene som går feil vei. Du må åpne dørene foran for å få opp de bak. Ofte jeg måtte legge ned baksetene for å frakte større ting eller mange poser, og da er det irriterende å måtte åpne så mange dører. Bagasjerommet er heller ikke så stort med setene oppe - ikke så mye større enn i e-Up jeg kjører nå. Ville beholdt golfen og tenkt at du har 5 års reklamasjons rett som går utenpå garantien. Den er lovfestet selv om garantien på bilen har gått ut. Garantien er bare et ekstra tilbud fra forhandleren. Virker også som at e-Golf holder seg bedre i pris enn i3 slik at du kanskje får mer igjen for Golfen den dagen du skal selge. Ellers anbefaler jeg deg å tenke over om det vil bli like mye kjøring hele tiden. Ofte har ting en tendens til å roe seg litt ned etter en stund.


Reklamasjonsretten blir ofte en fight for å få ting dekt, mye enklere med garantien. En kollega av meg hadde en svær A6 som han bikket 100.000km med på når den var 4 år. Navi sluttet å fungere, viste seg å være GPS-antenna.. taktrekket måtte ned, ny antenne og kabel. Man skulle tro at dette var en del det spiller ingen rolle om bilen hadde gått 1000 eller 200000km, men det nektet de plent... og jeg skal love deg han er en som ikke tar et nei for et nei.. kostet ham rundt 10.000kr

Kjøringen vil jeg neppe tro roer seg med det første, om ikke jeg bytter jobb da. Har 3 jenter i alderen 12-16 som dessverre ofte må kjøres for å komme seg noe sted...aktiviteten deres blir neppe mindre med tiden.  :)

Du har fullt ut like mye rett på å hevde din sak når det gjelder reklamasjon. Hvis du kontakter Naf advokat eller liknende pleier de fleste å gi seg fort dersom de ikke er så imøtekommende.

Hvis du er redd for garantien og vil ha en annen bil er det vel ikke så mange som slår Hyundai Ionic som har 5 år og ubegrenset kilometer på bilen, og 8 år og 200.000 kilometer på batteriet. Eventuelt nye Kona som kommer snart med 40 og 60+ kWh batteri. De bilene er store og passer bedre til en aktiv familie hvis man skal ha med seg mye utstyr osv. =)
Fremtiden er elektrisk.

Knut Røe

Kona er stor?
Den er på størrelse med en Bolt. Typisk småbil.

Mippen

#9
De er større enn en i3, og de kommer kanskje med hengerfeste.  Bilene i denne klassen kalles "kompaktbiler". i3 har minst bagasjeplass med 220 liter. e-Up som er en småbil har 250 liter. I3 må derfor ses på som en småbil - ikke en kompaktbil. Ampera-e og Leaf er blant de største med 381 og 370 liter. Golf har 341 liter. Kona har 361 liter i bensin utgaven. Kanskje litt mer i el-utgave. Bilen er også høyere så du sitter bedre i baksetet enn på Golf hvis du er lang. Ionic har 350 liters bagasjerom, men du har også veldig god plass til folk siden bilen er 20 cm lengre enn Golf. Med andre ord er Golf en av de minste bilene i kompakt klassen, men det gjør det ikke til en dårlig bil fordi opplevd plass og plass på papiret er to ulike ting =) Personlig blir plassen i baksetet på Golf litt trangt for oss hvis vi skal være 4-5 voksne. Da ville jeg ha gått for en større bil i kompakt klassen, men alle har ulike behov og preferanser.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA