Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type B jfb etter trafo nødvendig?

Startet av Jon Braathen, torsdag 14. desember 2017, klokken 17:49

« forrige - neste »

Jon Braathen

Vi har Zoe. Fikk da med ladestasjon ferdig montert med bilen på 230V IT NETT.

Elektrikeren som monterte den satte opp 20A D kurs og vanlig jfb ut til trafoen, så 16A automat og jfb type B etter trafoen.

Mitt spørsmål: Er det behov for jfb type B når det er trafo?
Jeg trodde jfb type B var for å stoppe eventuelle feil i bilens lader som forårsaker DC jordfeil tilbake fra bilen. DC jordfeil kan jo ikke komme igjennom en trafo, er ikke da denne overflødig?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

KjellG

Etter min mening ja.

Tenk deg at du flytter trafo til borti gata og kaller den fordelingstrafo - da har du huset fullt av sikringer.

Jfa er primært for å beskytte deg, bilen og huset ved feil. Setter du opp en trafo, må du beskytte det som kommer etter trafoen.

Griffel

Sitat fra: Jon Braathen på torsdag 14. desember 2017, klokken 17:49
Mitt spørsmål: Er det behov for jfb type B når det er trafo?
Jeg trodde jfb type B var for å stoppe eventuelle feil i bilens lader som forårsaker DC jordfeil tilbake fra bilen.
Avhenger av transformatortype og hvordan jording utføres.
For speielle isolerte enfase transformatorer kan jordfeilbryter være overflødig. Uansett er det aldrig galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Griffel. Hvordan vil en stående DC-feil påvirke magnetiseringen i trafoen?

Griffel

#4
Sitat fra: KjellG på fredag 15. desember 2017, klokken 09:43
Griffel. Hvordan vil en stående DC-feil påvirke magnetiseringen i trafoen?
Så vidt jeg kan se er det sikkerhetsmessig tilfredstillende uten jordfeilbryter om en har en enfase isolert skilletransformator i et så begrenset nett. Ingen andre brukere enn bilens lader, og særlig glatt blir strømmen ikke om en feil oppstår.

For en trefase transformator er slik elektrikker har utført dette riktig. Den glatte likestrømmen går riktig nok ikke tilbake gjennom transformatoren men hensikten med en jordfeilbryter er egentlig berøringsbeskyttelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jon Braathen

#5
Her er jording etter trafo koblet sammen med den ene fasen slik at Zoe'n måler 0v fra jord til fase, sånn at zoe tror at det er TN nett..

Jeg ville derfor tro at det ikke trengs noe jfb I det hele tatt...? 
Hvis det trengs jfb, burde en vanlig automat medinnebygget jfb være nok?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Griffel

#6
Det blir litt slik at dersom denne kun brukes for Zoe som måler at jordledning har veldig liten motstand til N, så er det ikke behov for jordfeilbryter.
Trafo og ladestasjon vet jo ikke det, kanskje har du en Peguot også, derfor krever forskrifter jordfeilbryter selv om du har en Zoe eller en golf eller en ladekabel med type B. Kravet til faste installasjonen er uavhengig av biltype.

Litt spesielt er det jo med Zoe som har egne krav i tillegg til forskriftenes.

Se for øvrig vedlegg her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=30504.msg520680#msg520680
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

Griffel: Jeg tør minne om at gamle vedlegg fra før forumoppgraderingen en mørk desembernatt i det herrens år 2017, har forlatt oss.
'13 Mjau

Griffel

Sitat fra: elekTrond på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:34
Griffel: Jeg tør minne om at gamle vedlegg fra før forumoppgraderingen en mørk desembernatt i det herrens år 2017, har forlatt oss.
Det kan ikke jeg noe for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

Neida, det kan du ikke noe for.  :angel: Forumadmin er smertelig klar over røra de har skapt. Har varslet om denne og den andre vedleggs-tråden, for å minne de på det. Håper de finner en løsning, uten å måtte gjenopprette ett og ett vedlegg fra backup.

Da vender jeg tilbake til stenen min, hvorfra jeg har fulgt denne høyst interessante tråden de siste dagene.  8) :+1:
'13 Mjau

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:48
Sitat fra: elekTrond på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:34
Griffel: Jeg tør minne om at gamle vedlegg fra før forumoppgraderingen en mørk desembernatt i det herrens år 2017, har forlatt oss.
Det kan ikke jeg noe for.

Kanskje det går an å redigere gamle innlegg og laste opp vedleggene på nytt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jon Braathen

Bør da ikke jfb type B stå før trafo og vanlig jfb etter da.. Så blir jo anlegget sikret bedre??

Grunn til jeg spør og jeg kan sløyfe jfb type B etter trafoen er at vi har 2 elbiler og jeg vurderer å sette opp en ladestasjon til uten trafo og  flytte jfb type B dit...
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Griffel

Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:19
Bør da ikke jfb type B stå før trafo og vanlig jfb etter da.. Så blir jo anlegget sikret bedre??

Grunn til jeg spør og jeg kan sløyfe jfb type B etter trafoen er at vi har 2 elbiler og jeg vurderer å sette opp en ladestasjon til uten trafo og  flytte jfb type B dit...
Foran transf. gjør type B ingen nytte. Den må stå mellom transformator og lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA