Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ProPilot

Startet av Joltus, onsdag 13. desember 2017, klokken 15:17

« forrige - neste »

Joltus

Se video av test av ProPilot i Japan. Han er rimelig godt fornøyd. Der ser man at den funker til 0 og at man da må trykke resume når trafikken foran starter igjen.


https://www.youtube.com/watch?v=rRZlOxcHfSM

Han nevner senere versjoner av propilot.... Har noen hørt noen rykter om dette vil kunne oppgraderes på et senere tidspunkt ala tesla sitt system med oppgraderinger av div. software?


sylwester

Jeg gleder meg. Jeg kjører igrunn Leafen idag med tommelen på CC og foten klar på bremsen så Pro Pilot vil nok gjøre slik at jeg kun har foten klar på bremsen og hviler armen på rattet.
Kona mi derimot føler hun har "mista" mye når giret forsvant og det bare var å trykke på gassen og styre så hun vil mest sannsynlig aldri bruke dette, men hun vil jo få sikkerhetssensorene for feltskift uansett så hun vil ende opp med å kjøre sikrere enn idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Så mye som eg bruker den adaptive fartsholderen på den vi har nå så regner eg med propilot kommer til å være er på enn av.

mizzle

Så lenge tilstrekkelig hardware eksisterer på bilen ser jeg ingen grunn til å ikke kunne oppdatere til fremtidige versjoner men de skal sikkert ha penger for det. Håper for så vidt også man kan svippe innom en forhandler å legge inn ProPilot park om man ønsker det på Launch Edition også mot de 4500kr man skal ha for det, hindrer en del potensiell bulking fra madammen :)

Joltus

Er syk, så da har man tid til mye rart. Såg en amerikaner som testet nye Leaf borti japan.

Han kjørte mye på propilot. Hvis man ikke holder forsiktig borti rattet så vil propilot koble ut tilslutt.
Men det han oppdaget var at det var nok at ene kneet subbet forsiktig borti  :D :D


Goglex

Er det noen som har noen erfaringer å dele med bruk av propilot. Kan man eksempelvis kjøre på motorvei og samtidig være uoppmerksom noen sekunder for å styre med musikk eller lignende?

Løve

Jeg fant en gang en detaljert video fra Nissan på YouTube. Sitter nå på mobil så orker ikke å lete. Men der forstod jeg det sånn at en måtte ha ekstra maskinvare for hver versjon av ProPilot som kommer. Så det blir neppe oppgradering av dagens biler. Det var noe med behov for flere kamera/sensorer.

Uansett så var det ekstremt imponerende demonstrasjoner Nissan viste frem. Det er tydelig at de har en veldig metodisk og grundig tilnærming til hvordan de løser hjørnesaker.

sylwester

#7
Da jeg prøvekjørte merka jeg at ved korte stans, ca. under 20 sekunder, så ville bilen bare fortsette å kjøre uten noe interaksjon fra min side hvsi bilen foran begynte å kjøre.

I tillegg så er dette helt uavhengig av line assist som var på og som plutselig gikk i effekt da jeg havnet på en flerfelts vei. En liten indikasjon på et grønt ratt og rattet ble litt hardere å vri på siden du i praksis ikke styrte lengre. Det tok litt tid før jeg forsto at bilen styrte for meg.

Sitat fra: Goglex på fredag 06. april 2018, klokken 22:22
Er det noen som har noen erfaringer å dele med bruk av propilot. Kan man eksempelvis kjøre på motorvei og samtidig være uoppmerksom noen sekunder for å styre med musikk eller lignende?

Pro-Pilot er jo kun ACC så nei, men hvis line assist er på så vil du når den er aktiv kunne ta henda av rattet da den i realiteten holder bilen midt i feltet for deg. Den vil klage hvis det tar over 10 sekunder med hendene av.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Det er jo ikke riktig.

Propilot er hele pakken. Så velger man hva i pakken man bruker, cruise, Acc eller line assist.

Løve

Ikke i følge leaf byggeren til Nissan. Da er lane assist kun på Tekna.

Trig8

ProPilot har styreassistanse, finnes kun på Tekna og Launch edition, og der veimerkingen er god holder den fint bilen mellom de markerte stripene. Du må likevel holde hånda på rattet og gi den litt motstand for at den ikke skal gå i nødmodus og stoppe bilen etterhvert. Der jeg kjører er det mye dårlig merking så det blir til at jeg slår av styreassistansen.

Joltus

#11
Sitat fra: Løve på lørdag 07. april 2018, klokken 09:56
Ikke i følge leaf byggeren til Nissan. Da er lane assist kun på Tekna.

Nei. Ifølge leaf byggeren til nissan er det kun tekna som har pro pilot.

Til de andre får du vel kun adaptiv fartsholder. Altså, ikke propilot....

Edit: Har ikke nconnecta acc engang? Finner det ikke i byggeren?

rogersen

N-connecta har ACC ja. Og lane-warning. Men ikke lane-assist.

sylwester

#13
Dere har rett. Pro-pilot er samlebegrep på alle funksjonalitetene.

I følge følge prislista er det slik:
Visia har kun Cruise control (ikke adaptiv, CC)
Acenta & N-Connecta har Intelligent CC (adaptiv, ACC)
Tekna & Launch Edition har Pro-Pilot (ACC++)

Pro-Pilot inneholder:
Intelligent cruisekontroll (holder distansen til bilen foran)
Elektronisk parkeringsbrems
Køassistanse med Stop & Go funksjon
Aktiv filholder

Så på introdduksjonsvidoene at alle som har ACC også har vanlig CC at de får det ved å holde knappen inne litt. Sikkert greit hvis det i enkelte forhold ikke er lett for systemet å stole på sensorene sine og safer. (Ikke at jeg vet om det skjer, men vet at andre bilmerkers ACC har utfordringer i dårlig vær)

Det ser ut som om alle bilene har alle sikkerhetsfunksjonene. F.eks. Så har Visia både filskiftevarsel og intelligent aktiv filskiftvarsel. Får meg til å tro at alle bilene har de samme sensorene som skal til å ha Pro-Pilot, men at det rett og slett er softwaresperret pga av utstyrsklassen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Ved skikkelig snøvær som legger seg på fronten vil Acc slutte å fungere. Men CC vil fortsatt være bra...

Så veldig lurt å kunne slå av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA