Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Seter

Startet av Hansi, onsdag 18. januar 2017, klokken 23:55

« forrige - neste »

Tom E.

Jeg vurderte ulike alternativ men landet på dette liggeunderlaget da det er både stivt nok til å ligge nederst mot stålspilene og mykt nok til å gi litt etter. Det var også det materialet som var enklest å skyve under eksisterende stopping uten at det ville oppstå "klumper" som følge av skrukker.

Da hele den nye stoppingen er under eksisterende seteskum er det ingen opplevd endring i fasthet i setebunnen. Hva som vil skje over tid er jeg noe mer usikker på, men selve operasjonen er lett reversibel i løpet av 10 minutter eller mindre. Det var faktisk overaskende enkelt å utføre, selv for en gammel sjømann.

Counterpointer

Sitat fra: Tom E. på mandag 04. september 2017, klokken 09:04
Jeg vurderte ulike alternativ men landet på dette liggeunderlaget da det er både stivt nok til å ligge nederst mot stålspilene og mykt nok til å gi litt etter. Det var også det materialet som var enklest å skyve under eksisterende stopping uten at det ville oppstå "klumper" som følge av skrukker.

Da hele den nye stoppingen er under eksisterende seteskum er det ingen opplevd endring i fasthet i setebunnen. Hva som vil skje over tid er jeg noe mer usikker på, men selve operasjonen er lett reversibel i løpet av 10 minutter eller mindre. Det var faktisk overaskende enkelt å utføre, selv for en gammel sjømann.
Kult det da

Como

Sitat fra: Tom E. på mandag 04. september 2017, klokken 09:04
Jeg vurderte ulike alternativ men landet på dette liggeunderlaget da det er både stivt nok til å ligge nederst mot stålspilene og mykt nok til å gi litt etter. Det var også det materialet som var enklest å skyve under eksisterende stopping uten at det ville oppstå "klumper" som følge av skrukker.

Da hele den nye stoppingen er under eksisterende seteskum er det ingen opplevd endring i fasthet i setebunnen. Hva som vil skje over tid er jeg noe mer usikker på, men selve operasjonen er lett reversibel i løpet av 10 minutter eller mindre. Det var faktisk overaskende enkelt å utføre, selv for en gammel sjømann.
Ja ja, jeg kommer meg vel ikke unna. Clas Ohlson here I come.
Men hvor mange lag blir nok? 3 lag høres mye ut.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

zbk

Start med to og prøv deg fram?

Selv kjørte jeg et gammelt sitteunderlag nederst og en bit av en gammel overmadrass (gjetter den var 5-6cm tykk) mellom sitteunderlag og sete. På min ser dermed setet nesten "flatt" ut når man ikke sitter i det, men overmadrassen gir såpass etter når man sitter at man ikke sklir rundt likevel.

Vil tro det er mange løsninger som fungerer tilsvarende bra. Min gir nok et litt mykere sete enn bare flere lag med sitteunderlag, men begge deler fjerner eventuelle problemer med ukomfortable sidevanger.

Har vurdert å fjerne det nå som bilen har passert 7500km og se om sidevangene har myknet litt, men har ikke kommet så langt. Er det noen som er i Stavanger-området og vil se/kjenne på løsningen er det bare å sende en PM. Dog er "fiksen" så enkel og reversibel at man egentlig lett kan prøve seg fram til det man liker best.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gnilre

Hvordan går det med setevarmen med all denne polstringen ? Jeg frykter at med ekstra isolasjon blir det altfor varmt inne i setet uten at det føles varmere i setet. Og hva med brannfaren ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Counterpointer

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 05. september 2017, klokken 12:14
Hvordan går det med setevarmen med all denne polstringen ? Jeg frykter at med ekstra isolasjon blir det altfor varmt inne i setet uten at det føles varmere i setet. Og hva med brannfaren ?
Som beskrevet så legger de polstringen under eksisterende polstring, så setevarme er akkurat som originalt .

Amoss

Bare som en kuriositet:

Ser her at mange lett modifiserer sitteputen med ekstra innlegg. Mitt store problem med setet den lille stunden jeg prøve satt dette var ikke selve setet, men ryggen - da spesielt korsryggstøtten. Hadde det vært like enkelt å modifisere denne? Legge inn en liten pute i korsrygghøyde?
Model S 85D

Olemann

#157
Jeg var av de hardeste kritikere av førersetet og synes fortsatt det er for smalt i venstre bakkant, MEN etter 5000 km, de siste 2000 km uten løs sittepute, er bilen enten blitt bedre eller jeg mindre kresen.
Noe BMW sete blir det aldri, men nå fungerer det fint og turer på 25 mil gjennomføres uten vondter av noe slag.
(For at min mening om setene skal ha verdi for andre bør jeg selvsagt opplyse vitale mål, 175/72)



Vannkraft

Da har førersete fått seg ett lite løft - jeg synes det var litt mer plundrete enn forventet, men resultatet ble bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA