Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Vhagar

Flya er stengt ja og med det været som er i fjellet for tiden vil det nok ta litt tid tenker jeg.
https://www.vegvesen.no/trafikkbeta

Trondheim til Hardanger på denne årstiden er litt av en kinareise, mange av småveiene en kan ta som snarveier over fra øst til vest som er stengt nå.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Joachim@sancon.no

Hiver meg inni tråden her selv om jeg ikke har X75. :)

Har akkurat fått utlevert en X100d med noen lånefelger inntil tesla finner mine. Dekkene som står på nå er 20 toms og jeg la merke til at dekk bak var 275.

Kjørte i dag en tur på 12 mil og startet med forvarmet bil og kjørte i 70-90 på autopilot. Forsøkte å kjøre pent og pyntelig og det var våre veier og ca 1-3 grader. Forbruket endte på 260. Synest også set var mye hjulstøy.

Noen som vet hva standard dekk dimensjon er på X? Og er forbruket innafor eller litt i overkant?


turfsurf

Standard 20" er 275 bak og 255 foran. 19" er 265 foran og bak. Det merkelige er at det er veldig forskjell på diameter foran og bak med 20", men lik med 19".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Når det gjelder forbruket, så er jo topografien ganske viktig også, så spørs helt hva slags rute du har kjørt. På samme tid kan X100D ha litt høyere forbruk enn X75D pga høyere vekt, men det er marginalt, og vil f.eks ikke slå ut i så stor grad på langkjøring kontra kortere turer... Kjørestil er også viktig, mtp regenerering, rulling i stedet for full stopp og start.

Har du for øvrig sjekket dekktrykket? Jeg bruker 3.1 bar foran og bak.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elbil-1

#184
Kjører 100d som en helt vanlig bil. Stort sett autopilot på motorvei.
Følger fartsgrensene og ikke noe aktiv seiling e.l., bare vanlig kjøring.

Ligger godt under 230w/km den siste måneden. Under 250kw/h siste 4mnd.

Realistisk rekkevidde i hele vinter på 400km++. Strekker seg mot 450 nå om dagene.


Sentrale Østlandet

geear


geear

Sjelden jeg får kjørt noe særlig distanser alene, alltid unger og greier med, og stopp og smålading innimellom, men i dag fikk jeg en god anledning til å sjekke litt mer reelle forbrukstall, så er nok ikke noe galt med bilen, bare kjørestilen  :o. Kjørte E39 fra Sandnes til Søgne, 20 mil, tørre veier og ni grader, 255/45-20 og 275/45-20" R2, kjørte forbi 12-15 kjøretøyer inkl trailere, noen med maks pådrag (opp til "litt" høy fart et par anledninger dessverre ::), lå godt 10km/t+ jevnt, total snittfart inkl småkjøring ble 77,7km/t, og endte på 211Wh/km, eller 43,3kWh. Hadde kommet 31 mil på 100-0. Positivt overrasket mtp. at det absolutt ikke var sinketempo.

Så bar det hjem samme tur med tom lang type boggihenger bak (480cm og 410kg), samme oppskrift med unntak av sparekjøring tilbake til SuC Lyngdal, siden jeg så det ville bli veldig knapt. Startet hjemme med 97%, kom inn i Lyngdal med 3%, etter 270km, men hadde hatt henger siste 56km. Hadde brukt 61,9kWh, så jeg kommer frem til at batteripakken ville levert ca. 66kWh fra 100-0 i dag. Er det innafor eller høyt tap etter 21000km?

Totalt endte returen, med henger, på 309Wh/km og 64,6kWh over 209km, som vil gi 213km hengerrekkevidde fra 100-0%.

Tellus

Du hadde vel vind i mot deg på returen også. Drøye 300 kWh/100 km høres ikke galt ut synes jeg.

z4rd

gr, det skal være innafor med 66kWh iht kjørecomputeren. Har erfart lignende selv på min som har gått roughly 26k nå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Noen som har testa det på helt ny bil? Er det 68kWh?

Kim-

Sitat fra: gr på søndag 31. mars 2019, klokken 20:26
Noen som har testa det på helt ny bil? Er det 68kWh?

68kWh stemmer godt med konstanten 210wh i forbruk. Blir da 323km range som jeg får på min på 100% (november 2018). men har ikke testet på helt ny!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Er det ikke 208? Tenkte mer på hva en faktisk får utav batteriet. Men det er gjerne ikke det lureste å teste det i 8-9 grader. Tror min viste 327km da den var ny, nå er det 322-323. Det gir i så fall 67kWh, så mye fikk ikke jeg utav den nå. Men den hadde sikkert hatt en del å hente på en 100-lading snart igjen, med balansering. Hvis dette er så enkelt som å se på endring på 100% så har jeg kun mistet 5km, ca. 1kWh/1,5%.

z4rd

Generelt veldig gode forbrukstall fra blandet kjøring i det siste med 19" piggfrie Nokian og 0-10 grader. Er det noen med X som kjører med 19" om sommeren? Skal legge om til 20" sommerdekk etter påsken, men må si jeg vurderer 19" en gang i fremtiden, hvis jeg uansett må skifte dekk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Joachim@sancon.no

Hadde en tur fra Ranheim til Orkanger i dag med min X100d. Har etter første uken i bilen med høyt forbruk på korte avstander satt på range mode. Temperatur i dag var ca 9 grader og tørre fine veier og endte på 194wh/km.

Har 20 toms sommerdekk med 255 og 275.

Så da er vel bilen friskmeldt.:)


z4rd

Kjørt en tur nå fra Oslo til Innlandet. 5 grader og tørre veier. 94km/t total snittfart. Lå i 120 på E6.

Først bilde av ABRP. Så av faktisk forbruk.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA