Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 20:40
X75 FTW..  :P :laugh:
Ja fikk en følelse av at 75'en var mer effektiv :)  dvs når jeg parkerte hjemme forrige helg slo det meg at jeg syntes forbruket var lavt.
Men det var en del kaldere nå og div andre faktorer som trekker ned for 90ens del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Det var igrunnen bare en spøk. Det har vel vært snakket om en ny DU på 75 og 100 våren 2017, som skulle være mer effektiv, men effektiviteten er så høy fra før at det må ha vært marginale forskjeller.

TeslaModelX

Min X75 med nye DU sluker strøm i forhold til S75 med gammel DU. Så vil ikke kalle den effektiv når det kommer til å holde på strømmen :)

Øyvind.h

Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 20:54
Det var igrunnen bare en spøk. Det har vel vært snakket om en ny DU på 75 og 100 våren 2017, som skulle være mer effektiv, men effektiviteten er så høy fra før at det må ha vært marginale forskjeller.
Skjønte det var en spøk, men samtidig føler jeg at det kan ligge noe i det.
Noe forbedring vil det jo være mtp at pakken veier mindre og har færre celler. Slik jeg forstår det vil da den interne motstanden i batteriet være noe lavere og dermed noe mer effektiv. 2016 modell vs 2018 modell forrige helg kan jo også ha noe å si.
Men han kjører på nye CVC6 (eller var det 7) og jeg kjører på noe billiggreier kalt Maxxis presa suv. Helt greie, men synes hans bil satt bedre og hadde mindre hjulstøy.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: ModelS på mandag 21. januar 2019, klokken 08:59
Min X75 med nye DU sluker strøm i forhold til S75 med gammel DU. Så vil ikke kalle den effektiv når det kommer til å holde på strømmen :)
Bruk krympespray på den, så blir det bedre.  ;D

z4rd

#170
Slenger inn et eksempel til som referanse på X75D.

Kjørt 3 etapper i dag, med to pauser på opptil 1 time hver. Hele turen var på totalt 154km. Temp mellom 9-11 varmegrader og tørr asfalt, tidvis heftig vind. Normal kjøring med AC og AP. Maks hastighet 100km/t ellers fulgt skilting.

Kjørerute er Oslo - Sandvika - Hurum - retur Oslo via Oslofjordtunnelen også til Sandvika igjen.

Med dette forbruket burde den klare like over 40 mil hvis man regner med at man har 69kWh tilgjengelig. Når det er sagt så er min erfaring at ca 10 grader, tørr asfalt og 19" er veldig gode forhold for TMX. Muligens litt bedre enn 20 grader, tørr asfalt og 20". Ikke hatt range mode på eller forvarming på noe vis.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vhagar

#171
Flere som kjører pent med X75D ja, jeg har som regel rundt 170-180 på originale 20" om sommeren. Det på en rute fra Ålesund - Stryn - Briksdalen - Stryn - Strynefjellet - Dalsnibba (ca 1400moh) - Geiranger - Valldal - Stranda - Ålesund. Det ble ladet underveis (Stryn og Geiranger) bare for å være trygg.

På vinterføre, tørre veier i lavlandet men mye røff is og slaps på Strynefjellet. Tempen låg på -3 til +2, ingen nedbør og så vidt litt sidevind av og til. Kjørte en tur fra Ålesund til Bismo Supercharger (Skjåk), ca 300km og det ble vel brukt ca 60kWh, bilens snitt var i hvertfall 204Wh/km. Det med originale piggfrie 19" vinterdekk. Ikke så gale det heller.

Men på desse kanter av landet skal det godt gjøres å få mer enn 30 mil ut av bilen fra 100% til 10% (som "vinterturen" over brukte). Selv om energy app'en ofte estimerer godt over 40 mil, nesten 50 mil av og til. Jeg taper i hvertfall ikke noe særlig i forhold til sommerkjøring føler jeg. Det begrenser seg til ca 30 mil da også siden en må stoppe og lade for å klare å kjøre helt frem. Hadde det vært lademuligheter tettere langs rutene så hadde det trolig blitt noen mil til uten problemer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Det går an å kjøre en X100 med 20" vinterhjul økonomisk også, selv når turen foregår på motorveien. I går gikk turen fra Blindern, Oslo til laderen i Brumundal. Gjennomsnittstemperatur 6 grader. Litt yr i starten av turen men opphold mesteparten av tiden. 144,59 km, 27,62 kWt, 191 wh/km.

Forklaringen bak prestasjonen er enkel: Bilen ble kjørt av finansministeren mens hun skravla med en venninne. Godt det var flere filer på det strekket.

Heia TeslaFi!
https://www.teslafi.com/shared.php?drive=dnvzAB3jwSYXaKa


geear

Noen må vel ha klart å gjøre en passe presis måling av 19" vs 20" med samme dekktype? Hvor mye utgjør det? Jeg kjører på originale 20" med R2. Skal ha godt med vind i ryggen for slike forbrukstall..  ??? ... men har aldri kjørt med 19".

Vhagar

Fant denne i farta, viser ikke forskjellen mellom 19" og 20" men gir en pekepinn på resten. Så om du har 20" vinterdekk så har du nok litt å spare på å gå ned til 19" vil jeg tro utifra de tallene. Men trolig ikke nok til å utgjøre forskjellen fra det vi opplever og det du (gr) har som forbruk? Har du en dårlig DU?

22.5% more consumption for Model X 60D/75D/90D with 22" vs 20" wheels.
23.3% more consumption for Model X P100D with 22" vs 20" wheels.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7bp7br/epa_documents_show_how_wheel_size_affects_model/?ref=share&ref_source=embed&utm_content=body&utm_medium=post_embed&utm_name=1b601da9f1aa47618c32fc4071222c7c&utm_source=embedly&utm_term=7bp7br

Se også video'en her:
"Tesla Model X P90DL with 20" Slipstream wheels and All Season tires got 23% more efficiency vs my 20" Turbine wheels with Summer tires!" Typo? For i video'en så står det 22" sommerdekk. Han går fra 357wh/mi til 290wh/mi (ca 222wh/km til 180wh/km). Merk at han nevner at han er mer effektiv enn 21" på model S også.
Nå er riktignok testrunden i lav fart og i pent vær og alt for kort til å gi noe fornuftig svar, men det er nå engang en test som viser forskjellen uansett.

https://www.youtube.com/watch?v=smrS0GbDh0I

Så valg av felg og dekk har nok en del å si, i tillegg til alle faktorene rundt føreforhold og kjørestil.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Tellus

#175
I og med at Model 3 har blitt test i hht WLTP så skal  både den mest og den minst effektive konfigurasjoenen være testet. Forskjellen mellom disse rekkevidden burde gi en grei pekepinn mellom LR med 18 tommer og P med 20 tommer i hvert fall. Vet ikke om Tesla har offentliggjort begge disse tallene eller kun det tallet de er forpliktet til å offentliggjøre. Spennet i rekkevidde for f.eks I-Pace er hhv 415-470 km.

Sitatedit:
Det var visst Model X det dreide seg om i denne tråden  :P
Har vel ikke blitt testet under WLTP enda den tror jeg.

geear

P-versjonen av 3 har "sticky" dekk som gir høyt forbruk, så forskjellen mellom 18 og 20 der er mer enn bare felgdim.

Tror ikke det er noe feil med bilen altså, men jeg har aldri prøvd å sparekjøre med den over mer enn noen kilometer. Det minner om å kjøre e-Golf..  :o

23% på to tommer opp, er vel med samme dekkbredde og ordinære gatedekk også det? Ganske drøyt. Spørs om ikke det er like greit å holde seg til 20" sommer, men burde nok kanskje gått ned til 19" på vinteren. Hadde gjerne kommet hele veien til hytta da (275km). Bare synd det ser så kjipt ut.  ::)

Marken74

Hei

Har noen erfaring med å kjøre fra Dombås superlader til Gol superlader med X75D.... 24 mil...
Tesla sin navigator ruter meg om Lillehammer superlader for lading...
Det er 8 mil lengre enn om jeg kjører om Valdresflya. Det er uaktuelt.
Spørsmålet er da om jeg kommer meg fra Dombås til Gol uten å lade på ekstern lader. Skal til fra Trondheim til Hardanger.
Tesla Model S 85kwh - svart lakk, svart skinn, Glasstak, 21", Aktiv luftfjæring, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Lydstudio-pakke, Bakovervendte seter, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Pakkehylle. Forventet levering tidlig i Januar 2014. Solgt....

Kjøpt E-Golf med alt utstyr Mars 2015 -solgt

Tesla X75D september 2018

jkirkebo

Sitat fra: Marken74 på søndag 24. mars 2019, klokken 19:42
Hei

Har noen erfaring med å kjøre fra Dombås superlader til Gol superlader med X75D.... 24 mil...
Tesla sin navigator ruter meg om Lillehammer superlader for lading...
Det er 8 mil lengre enn om jeg kjører om Valdresflya. Det er uaktuelt.
Spørsmålet er da om jeg kommer meg fra Dombås til Gol uten å lade på ekstern lader. Skal til fra Trondheim til Hardanger.

Kan ikke tenke meg at det blir noe problem. Men om det blir det er det jo nok av hurtigladere på veien så du løper uansett ingen risiko. 10 min. på en CHAdeMO i Fagernes er vel ingen krise om det viser seg å behøves?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellemelle

Er ikke Valdresflya vinterstengt da?

Hvis du skal kjøre 24 mil i en X75 om vinteren, bør du ihvertfall lade til nesten 100% på Dombås. Du vinner jo litt på høydeforskjellen, siden Dombås ligger såpass høyt.
Skal du kjøre samme rute tilbake tror jeg det blir vanskeligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA