Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: espen@stensund.net på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:47
Hei

Har vel bestemt meg for å kjøpe en TMX men klarer ikke helt å bestemme meg for 75/90/100! Tenker jeg skal kjøpe en 2017/2018 mod, så det blir brukt ja!

Jeg bor i Asker området og har hytte i Rauland som er rundt 20 mil. Siste 4,5 milene som er opp til fjellet er som oftest isete, og vil sikkert dra litt ekstra juice! Ønsker så klart å ha mulighet for å kunne kjøre opp uten å stoppe for å lade (-10 grader og litt snø).

Ser ganske mange av dere snakker om et forbruk på rundt  250 wh/km +/-, så jeg ble egentlig ganske positiv til å kjøpe en 75D siden den er så mye billigere enn f.eks. 100D! Sjekket så "A better routeplannner" og de mener forbruke vil være så høyt som 350 wh/km! Da har jeg lagt inn -10 med snø vel og merke. Da er det ingen mulighet for å kunne kjøre opp uten en liten lade stopp!

Hva er deres erfaring med "A better routplanner" og realistisk rekkevidde, treffer de bra eller er det litt høyt? ¨

Takke på forhånd for svar :-)
Null problem med X75 hvis du starter med 90-95% på batteriet men det viser seg ofte å være vanskelig grunnet ulike gjøremål om fredagen før avreise (jobb, handling, barnehage etc).

Men hvorfor denne panikken i forhold å evt måtte lade i 5-10 minutter ekstremtilfellene på de aller verste dagene?

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 19. januar 2019, klokken 22:17
Blir blind på øya først vett. Ser du kjørte fra Oslo i tillegg.

Hadde jeg visst jeg alltid kunne starte med 100% så hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe X75 for Asker - Rauland, men utfordringen er de gangene man må på jobb, i barnehage og hente et eller annet i tilegg, og så har det plutselig gått 15-20% før man i det hele tatt kommer seg avgårde...

Da er det vel bare å ta en kort ladestopp på SuC i Hokksund?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

espen@stensund.net

Takk for bra og hurtig svar.

Det er jo litt det som er tingen, man har som regel ikke 100%! Jeg kunne fint stopper på Hokksund SuC for å lade samt handle, men kona er ikke helt enig i det. Ser ut som det er bare å krype til korset og kjøpe enn 100D :-)

Eddy Jensen

Hei har en x 75, reiste hjemmefra med 88%(Lillestrøm) til Reinli. Ca19 mil 600hm siste mila. No problem. Løp å kjøp

Har en X75D d

geear

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. januar 2019, klokken 23:08
Da er det vel bare å ta en kort ladestopp på SuC i Hokksund?
Stemmer, men da røk betingelsen om ikke ladestopp. Men han kan jo spør kona om hun vil ha noen minutters ladestopp en sjelden gang, eller bruke "160k" ekstra.

geear

Sitat fra: espen@stensund.net på lørdag 19. januar 2019, klokken 23:20
Takk for bra og hurtig svar.

Det er jo litt det som er tingen, man har som regel ikke 100%! Jeg kunne fint stopper på Hokksund SuC for å lade samt handle, men kona er ikke helt enig i det. Ser ut som det er bare å krype til korset og kjøpe enn 100D :-)
Hvis dere hadde stoppet der for å handle, så hadde sannsynligvis bilen ventet på dere, ikke motsatt. SuCen vi er mest avhengige av, og må stå lenge på (40min+), har ingen butikker eller noe som helst i nærheten, så der er det trått, men på vanlige steder vi stopper så "stresser" vi ofte under handling for å følge bilen sitt skjema.

jokke

Tenkte også mye på lading FØR jeg kjøpt X75, tenker omtrent aldri på det nå.
Vinter opp på hytta 30 mil, tar en pause på Elverum med toalettbesøk og lufting av hund. Bilen er klar for siste 10 mil før vi er klare.
Hjem trenger jeg egentlig ikke lade, men pleier å ta pause uansett.

Kjelli

19mil til hytta. Bruker 70% av pakka nå om vinteren og ca 55% om sommeren. Bruker mindre hjem pga -600m. Trekker aldri campingvogn opp til hytta om vinteren, så x75d har mer en nok rekkevidde for oss.

Øyvind.h

Merker kulden drar en del nå og gjør at navi sliter med å treffe estimat.

Hjem fra Hafjell i dag i - 15 store deler av veien, med tilhenger (dog tom så kun 390kg vekt).
Lader til 90% før avreise, men fikk dårlig med regen ned pga kaldt batteri så endte på 92% nede på E6.
Hjemme med 2% igjen på batteriet. Overraskende høyt forbruk og lite energi ut av batteriet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Et kaldt batteri gir mindre energi ut. Hengeren hjalp heller ikke. Virket som om du  har lademulighet. Kunne du ikke fått varmet opp batteri og kupe før avreise ?

geear

65,5kWh på 88%, det vil si at du kunne fått ut 74,5kWh på 100-0.. hva pleier du ligge på?

Øyvind.h

Absolutt. Jeg var bare litt overrasket over at kulden påvirket såpass. Hadde tross alt ladet og forvarmet noe. Men dro tidligere enn planlagt da det matchet med at ungene var lei av å ake.
Har 11kW uttak på hytta (400v 16a trefas) så alle muligheter for å starte med fullt og varmt batteri. Men ideelt sett starter jeg med varmt batteri og SOC litt opp på 90-tallet for å regenerere på vei ned. Skal 5-600m ned rett fra start før jeg er nede på E6.

10 desember kjørte jeg motsatt vei med lastet henger. 367Wh/km, 70kWh ut av batteriet og fortsatt 6% igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Til sammenligning får jeg 78-79kWh ut av batteriet på sommeren med forbruk rundt 200Wh/km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: gr på søndag 20. januar 2019, klokken 20:21
65,5kWh på 88%, det vil si at du kunne fått ut 74,5kWh på 100-0.. hva pleier du ligge på?
78-79 på sommeren.

Forrige helg kjørte jeg samme strekning med tom henger i X75D. Da var det litt mildere, startet med rundt 95% og mere forvarming. Endte da på 257Wh/km. Altså 50 lavere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA