Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

leifesen

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 03. januar 2019, klokken 20:48
Sitat fra: leifesen på torsdag 03. januar 2019, klokken 20:26
Forsøker å tolke rekkevidden på X75D. Sikkert noen her som kan hjelpe meg.

Oslo-Geilo (220km) på vinterstid med fullstappet bil og la oss si -10c. Hvor mye vil jeg ha igjen av batteriet når jeg kommer frem?

Du passerer 2 SuC på turen, men ett lite stopp på Gol i 15 minutt, gir deg ca 30 % når du er fremme

bruk www.abetterrouteplanner.com
:)

Takk for svar! Er det flere enn meg som opplever at rekkevidden på X75D er tilsvarende E-tron?

Og til tilnærmet samme pris får man autopilot, seks-seter, bedre bagasjeplass og bedre kontrollsenter.

Jeg har liksom vurdert disse opp mot hverandre, men tenker jo nå at dette begynner å bli en no-brainer  ::)

leifesen

Sitat fra: z4rd på torsdag 03. januar 2019, klokken 20:49
Jeg har aldri kjørt den strekningen selv, men jeg vil si at hvis du kjører hjemmefra med omtrent 100% og varm kupé - samt følger strømmen eller ligger maks 10 over fartsgrensen så vil du komme frem med 5-6 mil rest.

Det skal i alle fall ikke være nødvendig å lade. Selvom du kan velge og vrake i Superchargere på ruta.

Takker! Høres lovende ut  :+1:

AndreasRingdal

Sitat fra: leifesen på torsdag 03. januar 2019, klokken 23:20

Takk for svar! Er det flere enn meg som opplever at rekkevidden på X75D er tilsvarende E-tron?

Og til tilnærmet samme pris får man autopilot, seks-seter, bedre bagasjeplass og bedre kontrollsenter.
Skikkelige bakseter + levering av lagerbil innen en uke fra bestilling var det som bikket meg over.
Baksetet på e-Tron var behagelig, men synest det var for mye benk. Hadde vært bedre med to skikkelige seter bak som det er i TMX 6 seteren.
Rekkevidden kan virke å være bittelitt bedre på e tron enn tmx 75 og en god del lavere enn x100. Men hva den blir reelt finner vi føst ut etter at det er gjort sammenlignbare tester på de. Noen uker til så får vel de første Limited/1ed/intro og da ser vi hvor langt opp til hyttene på fjellet folk kommer. Selv er jeg veldig fornøyd med å gå fra 7 (Leaf 24) til to ladestopp på kjøretur fra Haugesund til Hamar.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

turfsurf

Sitat fra: z4rd på torsdag 03. januar 2019, klokken 20:49
Jeg har aldri kjørt den strekningen selv, men jeg vil si at hvis du kjører hjemmefra med omtrent 100% og varm kupé - samt følger strømmen eller ligger maks 10 over fartsgrensen så vil du komme frem med 5-6 mil rest.
Kommer an på om du skal opp på fjellet eller ikke. Vi kjører opp til hytta på Golsfjellet som er 25 mil (5 mil med motorvei). Vi kjører nok litt fortere enn trafikken generelt, men med full bil bruker vi 75kWh de værste dagene. Så YMMV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

leifesen, det kommer helt ann på dine behov og hva du vektlegger høyest. Også er det jo et image-spørsmål også ;)

Det som jeg i alle fall er veldig klar på, er at med Tesla får man en god dose galskap med på kjøpet, på flere måter - noe ikke så mange andre har, kanskje bortsett fra Land Rover Defender. Det byr iaff på mange ekstra smil :)

Uansett så er det jo ikle lenge til e-tron demobilene blir tilgjengelige for prøvekjøring. Skader jo ikke å vente og teste opp mot dine behov.

Personlig lånte jeg TMX flere ganger, samt S og Q7 før jeg endte opp på X75. Ikke angret siden. Skulle jeg kjøpt bil og vært på «bar bakke» i dag, så hadde jeg testet e-tron også. i-Pace hadde ikke vært aktuelt for meg og mine behov.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Det tror jeg på, turfsurf. Har mye å si nøyaktig hvor han skal og terrengprofilen. Men han skisserte -10 og ikke noe mer konkrete data. Bor han nærme hovedveien i Oslo så blir det f.eks lavere forbruk kontra masse småkjøring først. Han har uansett gode muligheter for SuC på de verste dagene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

leifesen

Image-messig tenker jeg begge passer bra. Så det er ikke der slaget står  ;)

Bør sikkert vente til E Tron kan prøvekjøres (how long??), men samtidig er det verken autopilot eller seks-seter i den. Og så har jeg mulighet til å kjøpe en ny X75D til noe redusert pris om jeg bestemmer meg kjapt.

Forresten: når jeg sjekker ABR, får jeg valget mellom X75D og X75D (85kWh). Er sistnevnte en option i Norge?

geear

Litt elbilnerding, og veldig realistisk for familie på tur.

Fossilbilkjørt 7-seter (dobbel klima) med 20" R2, fullastet alle steder, og to etasjer med ski på kroken fra Sandnes til SuC Bygland via Tonstad og Evje i romjula, ca. 0 grader:

Tid 03:38:15 (effektiv kjøretid 03:20:17)
Tomgang 00:17:58

Km 229.52 km
Forbruk (Regenerert 13.16 kWh) 57.04 kWh
Km/kWh 4.02 km/kWh
Wh/km 248.52 Wh/km

Gns. fart 63.10 km/h (reellt snitt 68,5km/t)
Maks fart 104.61 km/h

For de som ikke er kjent så er dette veier for spesielt interesserte. _Veldig_ svingete og over flere heier, og som nevnt kjørte jeg som med fossilbil, reell fart var stort sett 80-90km/t, men snittet dras kraftig ned av partier hvor man må kjøre sakte. Se vedlagt bilde, farge på streken indikerer fart (gul ca. 80-90km/t, oransjish 90km/t+, grøntish 40-50km/t).

Ankom SuC med 9%, så hadde altså ikke klart mer enn 25 mil.

Noen som vil forsøke seg på å forklare hvordan 91% (100 til 9%) blir til 57,04kWh? Det indikerer bare 62,7kWh tilgjengelig?

Rett før avreise hadde jeg denne ladingen, som indikerer 71,4kWh fra 0 til 100%:
Lade 196 - 48.64 kWh - 2.78 kW - 32% - 100% - 48.64 kr - 17:28:24

Og på SuC Bygland tilsvarte 43,84kWh 60% og indikerer altså 73kWh fra 0-100%:
Lade 197 - 43.84 kWh - 84.95 kW - 9% - 69% - 43.84 kr - 00:30:57

Her er returen på Bygland, som altså indikerer 52,91kWh på 72%:
Lade: 200 - 52.91 kWh - 69.80 kW - 10% - 82% - 52.91 kr - 00:45:28

espen@stensund.net

Hei

Har vel bestemt meg for å kjøpe en TMX men klarer ikke helt å bestemme meg for 75/90/100! Tenker jeg skal kjøpe en 2017/2018 mod, så det blir brukt ja!

Jeg bor i Asker området og har hytte i Rauland som er rundt 20 mil. Siste 4,5 milene som er opp til fjellet er som oftest isete, og vil sikkert dra litt ekstra juice! Ønsker så klart å ha mulighet for å kunne kjøre opp uten å stoppe for å lade (-10 grader og litt snø).

Ser ganske mange av dere snakker om et forbruk på rundt  250 wh/km +/-, så jeg ble egentlig ganske positiv til å kjøpe en 75D siden den er så mye billigere enn f.eks. 100D! Sjekket så "A better routeplannner" og de mener forbruke vil være så høyt som 350 wh/km! Da har jeg lagt inn -10 med snø vel og merke. Da er det ingen mulighet for å kunne kjøre opp uten en liten lade stopp!

Hva er deres erfaring med "A better routplanner" og realistisk rekkevidde, treffer de bra eller er det litt høyt? ¨

Takke på forhånd for svar :-)

Øyvind.h

Her har jeg kjørt Oslo-Vierli med pause på Rjukan.
Thule easybase på hengerfestet. Stappfull bil.
X90D.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: espen@stensund.net på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:47
Hei

Har vel bestemt meg for å kjøpe en TMX men klarer ikke helt å bestemme meg for 75/90/100! Tenker jeg skal kjøpe en 2017/2018 mod, så det blir brukt ja!

Jeg bor i Asker området og har hytte i Rauland som er rundt 20 mil. Siste 4,5 milene som er opp til fjellet er som oftest isete, og vil sikkert dra litt ekstra juice! Ønsker så klart å ha mulighet for å kunne kjøre opp uten å stoppe for å lade (-10 grader og litt snø).

Ser ganske mange av dere snakker om et forbruk på rundt  250 wh/km +/-, så jeg ble egentlig ganske positiv til å kjøpe en 75D siden den er så mye billigere enn f.eks. 100D! Sjekket så "A better routeplannner" og de mener forbruke vil være så høyt som 350 wh/km! Da har jeg lagt inn -10 med snø vel og merke. Da er det ingen mulighet for å kunne kjøre opp uten en liten lade stopp!

Hva er deres erfaring med "A better routplanner" og realistisk rekkevidde, treffer de bra eller er det litt høyt? ¨

Takke på forhånd for svar :-)

350Wh/km (!). Det er mer enn jeg brukte på å kjøre på hytta for to dager siden, kaldt var det (-8 til -12) og jeg hadde med meg en henger på nesten to tonn...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Øyvind.h, var det med 100%-ladet? Vanvittig forbruk i så fall... har vel vært over 350Wh/km det?

Øyvind.h

Hadde 287Wh/km. Se til venstre på bildet. 24 mil og en lengre pause på Rjukan som da krever ny oppvarming av kupé.

Om du bare har 20 mil er det en del kortere enn jeg må kjøre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Blir blind på øya først vett. Ser du kjørte fra Oslo i tillegg.

Hadde jeg visst jeg alltid kunne starte med 100% så hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe X75 for Asker - Rauland, men utfordringen er de gangene man må på jobb, i barnehage og hente et eller annet i tilegg, og så har det plutselig gått 15-20% før man i det hele tatt kommer seg avgårde...

automat

Sitat fra: espen@stensund.net på lørdag 19. januar 2019, klokken 20:47


Ser ganske mange av dere snakker om et forbruk på rundt  250 wh/km +/-, så jeg ble egentlig ganske positiv til å kjøpe en 75D siden den er så mye billigere enn f.eks. 100D! Sjekket så "A better routeplannner" og de mener forbruke vil være så høyt som 350 wh/km! Da har jeg lagt inn -10 med snø vel og merke. Da er det ingen mulighet for å kunne kjøre opp uten en liten lade stopp!

Hva er deres erfaring med "A better routplanner" og realistisk rekkevidde, treffer de bra eller er det litt høyt? ¨

Takke på forhånd for svar :-)

ABRP forutsetter at du har samme føre hele veien. Og ikke at det f.eks kan være bart på E18, selv om det er snøføre over Meheia. Den tar heller ikke hensyn til at trafikken går mye saktere ved sledaføre. Hastighet har stor innvirkning på forbruk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA