Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Amundmo

Da måtte det bli Tesla på meg også! ;D Har fremdeles mulighet til å endre batteri, utstyr osv i en uke. Er blitt ganske sikker på at 75kwt holder til mitt bruk, men når jeg titter på tabellen om rekkevidde som ligger under temaet "Kjøpe elbil?" så har jeg noen ubesvarte spørsmål... ::)
Den realistiske rekkevidden ligger på ca 380km(EPA?), sommer 90%batteri: 326km og vinter 80% batteri gir 285km. Stemmer virkelig dette? Har i dag en Ampera-E(60kwt og som jeg er godt fornøyd med) Kan  X75D med 15kwt større batteri klare samme rekkevidde? NEDC på disse to bilene er på 417km og 520km, det er jo en del i elbilverdenen. 
Sammenligner man EPA(381km) og NEDC(417km) til X75D så er dette bare en forskjell på 9%, det er et lavt tall sammen lignet med alle de andre elbilene på listen...??
prisforskjellen på X75 og X100 er nesten 160 000,- Står gledelig 15min ekstra på supercharger´n med 75kwt batteriet for å slippe 160 laken ekstra ;) Om jeg kommer 260km på sommer med henger og 200km på vinter med henger (1tonn)  så er jeg fornøyd  ??? realistisk? 
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Espen Hugaas Andersen

#1
Med min X100D brukte jeg ca 215 Wh/km i sommer, mens  siden jeg satt på piggdekk er jeg oppe på 265 Wh/km. Det er med mye langkjøring på sommeren og mye småkjøring på vinteren.

Hvis du regner 220 Wh/km som komfortabelt sommerforbruk og 260 Wh/km som komfortabelt vinterforbruk, og regner 70 kWh tilgjengelig, så er det 318 km på sommeren og 269 km på vinteren med 100%. Med 80% blir det 254 km på sommeren og 215 km på vinteren.

Hvor mye du taper på hengeren er ikke helt lett å si. Jeg ville kanskje antatt rundt 50% høyere forbruk. Da vil man med 100% komme seg 212 km på sommeren og 179 km på vinteren. X100D vil ha ca 35% bedre rekkevidde, altså med 100% og henger ca 286 km på sommeren og ca 241 km på vinteren.

Altså, jeg vil si at 260 km/220 km er i overkant av det man kan forvente med X75D. Men det bør være mulig med riktig henger. X100D burde klare det uten problem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

200km med henger på vinteren = 68kWh/200km*1000 = 340Wh/km, og dette er fra 100% til 0%.

Øyvind.h

#3
Denne ga 357Wh/km i rufsete 0-vær i høstferien. Lundamo-Alvdal.
Men opphold, penvær og pen kjøring Alvdal-Elverum ga ca 260Wh/km.

Bitteliten 130kgs henger med en sofa på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amundmo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. desember 2017, klokken 17:37
Med min X100D brukte jeg ca 215 Wh/km i sommer, mens  siden jeg satt på piggdekk er jeg oppe på 265 Wh/km. Det er med mye langkjøring på sommeren og mye småkjøring på vinteren.

Hvis du regner 220 Wh/km som komfortabelt sommerforbruk og 260 Wh/km som komfortabelt vinterforbruk, og regner 70 kWh tilgjengelig, så er det 318 km på sommeren og 269 km på vinteren med 100%. Med 80% blir det 254 km på sommeren og 215 km på vinteren.

Hvor mye du taper på hengeren er ikke helt lett å si. Jeg ville kanskje antatt rundt 50% høyere forbruk. Da vil man med 100% komme seg 212 km på sommeren og 179 km på vinteren. X100D vil ha ca 35% bedre rekkevidde, altså med 100% og henger ca 286 km på sommeren og ca 241 km på vinteren.

Altså, jeg vil si at 260 km/220 km er i overkant av det man kan forvente med X75D. Men det bør være mulig med riktig henger. X100D burde klare det uten problem.
Sitat fra: gr på fredag 08. desember 2017, klokken 18:14

200km med henger på vinteren = 68kWh/200km*1000 = 340Wh/km, og dette er fra 100% til 0%.
Takk for info ;)
Men hva tenker dere om annenhåndsverdien mellom x75 og 100?  Tenker at effekten batteriene de neste årene så klart vil øke mer og da vil en 75 være langt etter.... Min selger på Tesla beroliget meg med at jeg trolig om 3-4år hadde gjort som de fleste andre Teslaeiere og byttet x75 inn i en ny Tesla. Pristapet på en X100 blir kanskje ikke så stort som en 75? Har ikke fulgt med så mye når det kommer til bruktpriser på Tesla kontra nypris, men dagens eksempel blir da X60D som ikke er i produksjon lenger.. Er den lettsolgt og hvordan har den holdt seg i pris? jeg kunne personlig aldri ha valgt å kjøpe en med 60kwt, når man kan få en X med 40kwt mer.....   
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Amundmo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. desember 2017, klokken 18:39
Denne ga 357Wh/km i rufsete 0-vær i høstferien. Lundamo-Alvdal.
Men opphold, penvær og pen kjøring Alvdal-Elverum ga ca 260Wh/km.

Bitteliten 130kgs henger med en sofa på.

Du kjører da etter hastigheten og er bevisst på egent forbruk? Mine tanker er når jeg først velger å bruke mellom 778 og 930 laken på en bil så skal jeg hvert fall ikke være noen sinke i trafikken. Jeg forbinder Tesla med lang rekkevidde og at man skal slippe å tenke på hvordan man kjører for å nå frem til neste lader. Skrekken er om jeg ender opp med en X75 til 780 000 som må gå i 70km/t og blir forbikjørt av en E-goft eller Leaf på langtur..... Hehe....
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Tin

Sitat fra: Amundmo på fredag 08. desember 2017, klokken 18:54
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. desember 2017, klokken 18:39
Denne ga 357Wh/km i rufsete 0-vær i høstferien. Lundamo-Alvdal.
Men opphold, penvær og pen kjøring Alvdal-Elverum ga ca 260Wh/km.

Bitteliten 130kgs henger med en sofa på.

Du kjører da etter hastigheten og er bevisst på egent forbruk? Mine tanker er når jeg først velger å bruke mellom 778 og 930 laken på en bil så skal jeg hvert fall ikke være noen sinke i trafikken. Jeg forbinder Tesla med lang rekkevidde og at man skal slippe å tenke på hvordan man kjører for å nå frem til neste lader. Skrekken er om jeg ender opp med en X75 til 780 000 som må gå i 70km/t og blir forbikjørt av en E-goft eller Leaf på langtur..... Hehe....

Var like usikker som deg. Kjøpte først en x60 for å teste. Rekkevidden her er vel ca40km kortere enn 75, avhengig av forbruket. Etter en tur nedover i danmark i april måned bestillte jeg ny, da x100d.. Du kommer maks 25 mil fulladet med en 75 i 10-15grader og 125-130kmt. Jeg slet med å komme meg noe særlig over 20mil med 60.

Men; er man litt mer tolmodig, villig til å kjøre i fartsgrensene og kanskje beveger seg mest på norske veier med 80 sone, så funker det med 75. Som du sier; 160 tusen er stor diff. Riktignok vil man nok få en god del mer for en 100 når man en dag skal selge.

Jeg ser frem til enda raskere lading eller større batteri. X hadde helt klart kledd 125kWt :)

Øyvind.h

Sitat fra: Amundmo på fredag 08. desember 2017, klokken 18:54
Du kjører da etter hastigheten og er bevisst på egent forbruk? Mine tanker er når jeg først velger å bruke mellom 778 og 930 laken på en bil så skal jeg hvert fall ikke være noen sinke i trafikken. Jeg forbinder Tesla med lang rekkevidde og at man skal slippe å tenke på hvordan man kjører for å nå frem til neste lader. Skrekken er om jeg ender opp med en X75 til 780 000 som må gå i 70km/t og blir forbikjørt av en E-goft eller Leaf på langtur..... Hehe....

Jeg kjører stort sett nøyaktig slik jeg ville kjørt en fossilbil. Absolutt ingen sinke :) Med X90D synes jeg det stort sett går bra, men jeg synes S90D`en var perfekt.
Med X75D ville jeg måttet kjøre noe mer rolig tidvis, men om valget hadde stått mellom ingen X eller X75D ville jeg helt klart kjøpt 75`en.

Å kjøre rundt med ett tonn henger på slep på langtur vil nok dra rekkevidden en del ned, og ladetiden opp. Så spørsmålet blir da hva som er akseptabelt for deg. Med henger er det jo greit å holde seg til rimelige hastigheter uansett. Dvs "aldri" over 90 i hvert fall ettersom absolutt grense er 80.

Om jeg skulle kjørt veldig mye langturer med henger ville jeg vurdert en X100D, men prisdifferansen er alt for høy for øyeblikket så den er vanskelig å forsvare. Usikker på hvorfor prisforskjellen er så ekstrem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Jeg kjører mye med henger (over 50% av kjøringen min) og klarer meg fint med X75D. Er dog avhengig av CHAdeMO-adapteret da SC har for dårlig flatedekning ennå. Men det ordner seg nok i løpet av et år eller to ;)

Synes X100D er grovt overpriset i forhold til X75D, og det ser vi jo av registreringsstatistikken også. Av nye X som registreres nå tipper jeg at over tre fjerdedeler er X75D.

Lavest verditap vil man nesten garantert få med en skrapet X75D 5-seter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

T.K

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2017, klokken 20:30
Jeg kjører mye med henger (over 50% av kjøringen min) og klarer meg fint med X75D. Er dog avhengig av CHAdeMO-adapteret da SC har for dårlig flatedekning ennå. Men det ordner seg nok i løpet av et år eller to ;)

Synes X100D er grovt overpriset i forhold til X75D, og det ser vi jo av registreringsstatistikken også. Av nye X som registreres nå tipper jeg at over tre fjerdedeler er X75D.

Lavest verditap vil man nesten garantert få med en skrapet X75D 5-seter.

Grovt overpriset? Et 25 kvh batteri til Leaf koster vel rundt 150 000 kroner og til eGolf koster batteriet godt over 200 000 kroner, så grovt overpriset er 100 X ikke. Dessuten, gleden over å ha det største batteriet er verdt en del det også.

jkirkebo

Sitat fra: T.K på fredag 08. desember 2017, klokken 20:51
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. desember 2017, klokken 20:30
Jeg kjører mye med henger (over 50% av kjøringen min) og klarer meg fint med X75D. Er dog avhengig av CHAdeMO-adapteret da SC har for dårlig flatedekning ennå. Men det ordner seg nok i løpet av et år eller to ;)

Synes X100D er grovt overpriset i forhold til X75D, og det ser vi jo av registreringsstatistikken også. Av nye X som registreres nå tipper jeg at over tre fjerdedeler er X75D.

Lavest verditap vil man nesten garantert få med en skrapet X75D 5-seter.

Grovt overpriset? Et 25 kvh batteri til Leaf koster vel rundt 150 000 kroner og til eGolf koster batteriet godt over 200 000 kroner, så grovt overpriset er 100 X ikke. Dessuten, gleden over å ha det største batteriet er verdt en del det også.

Det er jo pris inkl. alt av innpakning. Tesla tar 6400,- pr. kWh i forskjell, mens Nissan tok 3333,- for forskjellen mellom 24kWh og 30kWh. Hadde Tesla tatt samme pris hadde det blitt 83k i forskjell, noe som hadde vært akseptabelt. Kostpris er antageligvis maks 1500,- pr. kWh så de hadde uansett tjent en del ekstra.

Største batteriet? Ja, i noen få måneder inntil X115D eller lignende kommer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Amundmo på fredag 08. desember 2017, klokken 18:45
Men hva tenker dere om annenhåndsverdien mellom x75 og 100?  Tenker at effekten batteriene de neste årene så klart vil øke mer og da vil en 75 være langt etter.... Min selger på Tesla beroliget meg med at jeg trolig om 3-4år hadde gjort som de fleste andre Teslaeiere og byttet x75 inn i en ny Tesla. Pristapet på en X100 blir kanskje ikke så stort som en 75? Har ikke fulgt med så mye når det kommer til bruktpriser på Tesla kontra nypris, men dagens eksempel blir da X60D som ikke er i produksjon lenger.. Er den lettsolgt og hvordan har den holdt seg i pris? jeg kunne personlig aldri ha valgt å kjøpe en med 60kwt, når man kan få en X med 40kwt mer.....
Din selgers påstand faller på sin regen urimelighet og han kan fint parkeres i den tradisjonelt belastede "bilselger"-kategorien.

Hvis man ser historisk på det så har alltid utgaver med store motorer og/eller mye utstyr tapt seg mye mer i kroner og øre enn basic innstegsmodell. Eventuelt helt til punktet der de faktisk er så gamle at de blir samleobjekt igjen - da snur det. Jeg solgte nettopp min X5 som hadde rundt 500k i ekstrautstyr ny, og markedsprisen ble ikke voldsomt høyt over de som hadde for 200k i ekstrautstyr.

Jeg tror at X100 kommer til å tape seg mer enn X75 i kroner og øre, men elbil er åpenbart ikke helt innenfor normalen i Norge. Allikevel så vil et normalt regnestykke være rundt 20% første år, så 14-13-12-11-10% påfølgende år, og så fort man snakker prosent så skjønner man at kroner og øre blir flere jo høyere pris man snakker om.

X75 til 750000,-
1. år: 600 000,- = 150 000,- i tap
2. år: 516 000,- = 234 000,- i tap
3. år: 448 920,- = 301 080,- i tap

X100 til 910 000,-
1. år: 728 000,- = 182 000,- i tap
2. år: 626 080,- = 283 920,- i tap
3. år: 544 690,- = 365 310,- i tap

Følger man dette og selger bil etter tre år så har det altså kostet 64 230,- (pluss renteutgifter/tap) mer å eie en X100 enn en X75. Ca. 21 410,-/år, 1784,-/mnd eller 59,- per dag. Så er spørsmålet som skal veie opp for dette om det var verdt 59,- kroner hver dag å ha denne ekstra batterikapasiteten.

Det er uklart om selgeren din snakker om prosent eller kroner og øre, men hvis han mener sistnevnte, altså at du skal tape mindre penger med en X100 enn X75, så forutsetter det med andre ord at prisforskjellen på X75 og X100 skal være MER brukt enn for nybil, altså mer enn 160 000,-. Dette faller på sin egen urimelighet. Følger man regnestykket over så skal en X75 koste 448 920,- etter tre år. Skal du da ha tapt mindre penger på en X100 så skal X100 være salgbar for MER enn 608 920,- som tre år gammel og gjerne med 50-60 000km på telleren. Forutsatt avgifts og momsfritak er ikke forskjellen opp til en splitter ny X75 med fri supercharging stor... eller kanskje til og med en X85 eller X90, ettersom utgavene øker i størrelse. Har det blitt avgifter og moms så kommer det X75 også til gode.

Selv om lånebetingelsene er gode på Teslaer nå, så må man også huske på at dette er 160 000,- mer i enten tapte renter (eller avkastning på aksjer/fond) eller i økte renteutgifter på lån, så her flyr også tusenlappene.

Jeg har KANSKJE behov for ekstra rekkevidde tre ganger i året, og klarte ikke forsvare å bruke 160k ekstra for disse tre turene. Det hadde blitt noen forferdelig dyre turer.

Som jkirkebo sier, lavest verditap i kroner og øre får nok de som har kjøpt den billigste utgaven man kan kjøpe.

geear

Sitat fra: T.K på fredag 08. desember 2017, klokken 20:51
Grovt overpriset? Et 25 kvh batteri til Leaf koster vel rundt 150 000 kroner og til eGolf koster batteriet godt over 200 000 kroner, så grovt overpriset er 100 X ikke. Dessuten, gleden over å ha det største batteriet er verdt en del det også.
Ja, det gledet sikkert X90-eierne seg over i de ti månedene de hadde det største batteriet også...  ;D

asKaasa

Vil det være mulig å bytte batteriene i nåværende biler med større batteripakker i fremtiden, eller er man stuck med valget man tar ved nybilkjøp uansett?

DagfinnN

Jeg konstaterer at 75 eierne er veldig opptatt av å forsvare sitt valg av batteristørrelse. Det gjelder både S og X.
Jeg har nettopp fått en S100D. Vi praktiserer en regel om at vi lader hjemme i garasjen når rekkevidden er ca 150 km eller lavere. Jeg hentet bilen i Ålesund med 85% på batteriet. Kjørte hjem pluss selvsagt ekstra kjøring for å glede meg over bilen.
Da jeg kom  hjem var det 230 km igjen på batteriet. Dermed var det ikke nødvendig å lade denne kvelden. Med en S75 ville jeg ha vært langt under min ladegrense.
Nødvendig med 100 kwt i dette tilfellet - Nei. Glede over å ha det - Ja.
Veldig mye ved bilkjøp dreier seg ikke kun om penger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA