Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Øyvind.h

#120
Sitat fra: schcar på torsdag 27. desember 2018, klokken 12:44
Etter det jeg husker referert andre plasser så har X75 en nyere generasjon av Driveunit som gir lavere forbruk enn X90, slik at rekkevidden på de to er omtrent lik.
Det kan du bare glemme. Det er luftmotstand som dominerer på motorvei. At forbruket er noen prosent lavere kan godt hende, men 18-20% er ikke realistisk.

Jeg kan få forbruket ned ved å kjøre penere, om det hadde vært målet.
Går litt strøm når man kan ligge i 120-140 nesten hele veien :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

#121
Da var siste etappe unnagjort.

Fra fergen etter Mortavika (Arsvågen ellerno) til ankomststed like ved Stord.

73,2km, 59 min, 200Wh/km.

Nå viser totalen på bilen (fra oktober 2017 til nå):

22800km, 5348,6 kWh, 235Wh/km.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Dandy

Hentet ut julegaven i form av en X75 på Lillestrøm på lørdag, og hadde den fryktelige oppgaven med å kjøre den hjem til jul i Tromsø:) Satt opp på 20" Hakka R3SUV.
Etappe 1 til Grong via Rv4, ca 680 km med et snittforbruk på 218Wh/km. Var 6-7 minusgrader hele Østerdalen, samt lett snødrev. Relativt tett trafikk og rolig tempo. Fra SuC Alvdal til SuC Stjørdal laveste etappeforbruk, 191Wh/km. Var rundt 0 grader i Trondheimsområdet. Ble kaldere mot Grong men også mindre trafikk og høyere tempo. Lå da på 225Wh/km.

Dag 2 fra Grong til Tromsø gav alle mulige underlag man kan kjøre om vinteren. -25 med delvis is gjennom Namdalen til Mosjøen, -10-12 helt til Saltfjellet. På SuC Storjord plutselig +1, og fra Rognan kontinuerlig snødrev med dårlig brøytet vei over Hamarøy. Etterhvert regn, holke og meget høyt forbruk 330Wh/km fra Innhavet til Narvik. Kjørte der i 10cm ubrøyta slaps omtrent i 5 av 13 mil. Den følelsen av bil som kjører dit slapset leder den. Totalt fra Grong til Tromsø 252 Wh/km på de 940km i tildels veldig krevende og varierte vinterforhold.

Totalforbruket endte på 238Wh/km, høyere enn på gamle S85D-en, men likevel ikke så ille som jeg kunne frykte. Bilen er jo ellers et lokomotiv, så turen gikk helt knirkefritt(!) på alle måter! Alt i alt bestått, og det ble jul i år også:)
85D #108327

AndreasRingdal

Har kjørt tur retur Haugesund - Hamar nå i julen. Over Hardangervidda dit (520 w/km fra eidfjord og opp modalen :) ) og over Haukeli tilbake. Synest abetterrouteplanner traff ganske bra med antatt rekkevidde og hvor vi måtte lade. Bommet litt med hvor lenge vi måtte lade på hvert sted.

Estimert kjøretid i følge abrp var 10:04 Faktisk tid var 10: 22 og da hadde vi et ekstre dostopp på seljestad og stanset på aksdal for å handle og lade litt ekstra for å slippe å komme hjem med 10% for lading på 8 amp.

Største savn med bilen er 360 kamera Leafen har og bakkamera blir ubrukelig etter en del mil på saltede veier.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

olavxxx

Sitat fra: z4rd på torsdag 27. desember 2018, klokken 11:36
Greit å merke seg at X90 og X100 har mer egenvekt og at X75 kjører mer effektivt i så måte. En kompis som har X90 har ALLTID høyere forbruk enn meg. Seff tatt kjørestil i betraktning.

Skal legge inn mer forbruk på siste del av turen etterpå...
Hvis han har performance, bruker den mer strøm.
ALternativt vil jo dekkvalg også påvirke.

90 og 100 veier en del mer enn 75 da, men det utgjør ikke så mye på rekkevidde.

z4rd

Jeg skal kjøre helt fra kysten (området Stord) til Oslo i morgen via Røldal og Vinje på E134. Abetterrouteplanner sier snittforbruk på 270Wh/km på 475km.

Jeg blir litt overrasket hvis det blir høyere enn 250Wh/km i praksis.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Har kjørt til Rauland mange ganger på  E134. Den veien er meget bra ift forbruk. Ganske jevn og med lav snitthastighet.
Vil tro du havner under 250.

Obs - om du må lade på veien nære Oslo så stopp i Hokksund. Lier er ikke brukbar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Fruen har kjørt samme strekningen vi skal ta nå om sommeren, bare motsatt vei. Da holdt det å lade én gang i Vinje. Satser på å slippe Hokksund/Lier, men forslaget er notert! :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

#128
Gjennomført tur fra Stord-området til Oslo nå via Haukeli (E134).

Totalt forbruk ble: 493,2km, 6t 55m kjøring, 219Wh/km og 107,4kWh.

Ladet kun på SuC Vinje ifm matpause. Hadde omtrent 6 mil igjen når jeg kom hjem. Temp lå mellom 0 og minus 7. Stedvis glatt! Men fin soldag på fjellet 8)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

mentol87

Sitat fra: z4rd på søndag 30. desember 2018, klokken 17:00
Gjennomført tur fra Stord-området til Oslo nå via Haukeli (E134).

Totalt forbruk ble: 493,2km, 6t 55m kjøring, 219Wh/km og 107,4kWh.

Ladet kun på SuC Vinje ifm matpause. Hadde omtrent 6 mil igjen når jeg kom hjem. Temp lå mellom 0 og minus 7. Stedvis glatt! Men fin soldag på fjellet 8)



Kor mykje hadde du igjen når du ankom Vinje frå Stord?

z4rd

#130
Husker ikke. Jeg tok bilder av forbruket og ikke hele panelet... så fikk ikke dobbeltsjekket nå, da den delen er utenfor bildet jeg har tatt. Men jeg hadde ikke 100% ved avreise grunnet lading på 8A. Var på 308km uten forvarming ved avreise. Og avstand til Vinje fra avreisested var 248km.

UPDATE: Slo sammen forbrukstallene fra strekningen helt frem til Vinje og fikk snitt på 205Wh/km. Det er under typical på min bil. Så jeg hadde trolig nærmere 7 mil igjen ved ankomst Vinje.

Hadde veldig lavt forbruk mellom Røldal og Vinje. Jeg nullstilte da jeg passerte Røldal SuC. Den stasjonen er ny og jeg hadde ikke sett den før. Bildet jeg tok som viser forbruk mellom Røldal SuC og Vinje SuC viser: 101,7km, 1t 26m, 179Wh/km.

Abetterrouteplanner er genialt for planlegging, men viser etter min erfaring veldig høyt forbruk på områder der regenerering er sentralt. Viser trolig mer korrekt når det er mer motorveikjøring.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Har hørt ABR skal beregne bra, men aldri testet selv. Om den anslo 270 på den ruten er det alt for høyt.
Til sammenligning landet jeg på drøyt 260 fra Oslo til Rauland. Dvs 1000 meter opp, full bil og bagasjebag på hengerfestet. På vinter og variable forhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

leifesen

Forsøker å tolke rekkevidden på X75D. Sikkert noen her som kan hjelpe meg.

Oslo-Geilo (220km) på vinterstid med fullstappet bil og la oss si -10c. Hvor mye vil jeg ha igjen av batteriet når jeg kommer frem?

Stig-Arne

Sitat fra: leifesen på torsdag 03. januar 2019, klokken 20:26
Forsøker å tolke rekkevidden på X75D. Sikkert noen her som kan hjelpe meg.

Oslo-Geilo (220km) på vinterstid med fullstappet bil og la oss si -10c. Hvor mye vil jeg ha igjen av batteriet når jeg kommer frem?

Du passerer 2 SuC på turen, men ett lite stopp på Gol i 15 minutt, gir deg ca 30 % når du er fremme

bruk www.abetterrouteplanner.com
:)

z4rd

Jeg har aldri kjørt den strekningen selv, men jeg vil si at hvis du kjører hjemmefra med omtrent 100% og varm kupé - samt følger strømmen eller ligger maks 10 over fartsgrensen så vil du komme frem med 5-6 mil rest.

Det skal i alle fall ikke være nødvendig å lade. Selvom du kan velge og vrake i Superchargere på ruta.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA