Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Software versjon Leaf vs Bremse problemer (regen)

Startet av Mateusz, fredag 08. desember 2017, klokken 09:58

« forrige - neste »

Mateusz

Hei,
Hvor kan eg sjekke hvilken software har jeg på Leafen?
Hvilken software er den nyeste?

Eg opplever at regen detter ut av og til på D. Noen sa at det var en software oppdatering som fikser dette. Hjelp :)
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

bob-bob

Tror ikke SW versjon har noe med regenerering å gjøre.

Har du doble regen ringer og du får ikke tent dem ved bruk av B-mode eller bremsing /slippe gassen ?  ( er ringene enkle så er de ikke tilgjengelige pga at batteriet har for høy ladeprosent eller det er for kaldt - da får man ikke brukt dem.)

Mateusz

Nei, har alle ringene tilgjengelige. Det skjer når eg kjører nedoverbakke. Bremser litt, har full regen, letter litt på pedalen og bremser litt igjen, då bremsa bilen bare med bremsene og null regen.
Andre også har den effekten når bremsene tar over då har man null regen.

Eg trur det var snakk om software feil og folk hadde tilbakekalling på service på grun av dette.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

bob-bob

Sitat fra: Mateusz på fredag 08. desember 2017, klokken 15:35
Nei, har alle ringene tilgjengelige. Det skjer når eg kjører nedoverbakke. Bremser litt, har full regen, letter litt på pedalen og bremser litt igjen, då bremsa bilen bare med bremsene og null regen.
Andre også har den effekten når bremsene tar over då har man null regen.

Eg trur det var snakk om software feil og folk hadde tilbakekalling på service på grun av dette.

Dette er nok en feil ja. En tur på verksted kan være lurt.  :+1:

Mateusz

Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

bob-bob

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:43
Dette er bredt omtalt i andre land.
https://speakev.com/threads/has-anyone-else-had-the-brake-update.5386/
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=10239
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwidr8ze5JXYAhXsK5oKHcHRA6gQtwIIUjAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHoX9X_zGNj8&usg=AOvVaw2MbbJSwr0Acm4LrxvftEfw

Nei , dette var en annen feil som har vært behørig omtalt her tidligere. Denne feilen omhandlet at man i noen tilfeller fikk kraftig regenerering samtidig som man bare var så vidt bortpå bremsen , slik at man omtrent kjørte tenna i rattet ved bremsing i sakte fart. Midlertidig løsning var en kjapp manuell rekalibrering ved å tråkke bremsen helt i bunn og slippe opp igjen.  En softwareoppdatering løste problemet.

Men , etter denne oppgraderingen kunne samme feil oppstå ved at det var feil på sensorer i bremsesystemet. Da må man på verksted.

Jeg oppfatter ikke trådstarters problem dithen , men at du ikke fikk regenerert skikkelig ? Det er nok en helt annen feil enn den som henvises til i din link. ( med forbehold om at jeg tar feil , selvsagt...)  :D   

Trekkoppbil

På sommerføre har jeg lagt merke til at bilen regenerer svært lite ved bråbremsing. Trykker man pedalen ned på normal måte, kan man regenerere opptil 30kw, mens ved bråbremsning får jeg svært lite.
På vinteren brukes friksjonsbremsene av ABS/antispinn, men det er helst i oppoverbakker. Friksjonsbremsene brukes sjølvsagt ved kaldt eller fullt batteri og når man bremser i Nøytral.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA