Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)

Startet av Rolf Gjerdsjø, torsdag 07. desember 2017, klokken 15:44

« forrige - neste »

andy99

Sitat fra: HPSE på torsdag 12. april 2018, klokken 14:51
Så må man trekke fra koreansk mva :-)

Hvis jeg skal spekulere litt, 352302kr pluss skattefordel på ca 6,5% (hentet fra ioniq)= 375201kr minus 10% moms = 341092 kr i startpris i norge.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

daktari

Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

andy99

Sitat fra: daktari på torsdag 12. april 2018, klokken 15:38
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mener å huske at ioniq er priset høyere i Sør-Korea enn i Norge, men det er litt uoversiktlig for jeg mener det er større skattefordel på på rimeligere utgaver.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Dersom Kona nærmer seg 400 med skinn, metallic og vinterhjul tror jeg "ventelisten" fort kan bli betydelig kortere.

Det er to forhold en må huske på. Kona vil alltid være en liten bil og Hyundai er ganske langt fra å være premiummerke. Det gir betydelig mer anseelse i de fornemme kretsene å komme kjørende i en BMW i3 eller eGolf. Like it or not, men Hyundai har et stykke igjen til det blir en bil med snobbete image.

arthur

Sitat fra: andy99 på torsdag 12. april 2018, klokken 15:45
Sitat fra: daktari på torsdag 12. april 2018, klokken 15:38
Pluss korreksjon for norsk kjøpekraft og høyere utstyrsnivå og frakt?
Hvordan prises Ioniq i Sør-Korea?
Mener å huske at ioniq er priset høyere i Sør-Korea enn i Norge, men det er litt uoversiktlig for jeg mener det er større skattefordel på på rimeligere utgaver.

Har nylig lest, hørt eller sett (?) at prisforskjellen i Korea på Kona med stort versus lite batteri ikke er mer enn 2.000 euro hvilket lover godt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Dersom man kan regne med at prisforholdet for Ionic Sør Korea / Norge også kan brukes for Kona kommer jeg frem til følgende:

Ionic:
Sør Korea - 44.889.750 KRW before tax benefits (for den dyreste varianten) 
Norge - 298.000 NOK inkl leveringstillegg og alle tilleggspakker 


Det magiske tallet blir da  44.889.750 / 298.000 = 150,6

Kona har en pris på  51.652.500 KRW  before tax benefits og skulle få en ca-pris i Norge for fullt utstyrt og levert bil på 51.652.500 / 150,6 = 342.978 NOK

Selvsagt gitt at jeg ikke har lest feil, at verden er helt svart/hvit og at ingen utenforstående forhold spiller inn  ;)

-vidar


Sørkoreansk pris for Ionic hentet fra google-oversatt side: https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=ko&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fioniq-electric%2Fprice

Tilsvarende er pris for Kona i Sør-korea hentet fra:  https://translate.google.com/translate?hl=no&sl=ko&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.hyundai.com%2Fkr%2Fko%2Fvehicles%2Fkona-electric%2Fprice

Norsk pris for Ionic hentet fra https://issuu.com/hyundainorway/docs/ioniq_electric_prisliste?e=27541921/55891047

AppleKnocker

Sitat fra: Limodriver på torsdag 12. april 2018, klokken 16:22
Dersom Kona nærmer seg 400 med skinn, metallic og vinterhjul tror jeg "ventelisten" fort kan bli betydelig kortere.

Det er to forhold en må huske på. Kona vil alltid være en liten bil og Hyundai er ganske langt fra å være premiummerke. Det gir betydelig mer anseelse i de fornemme kretsene å komme kjørende i en BMW i3 eller eGolf. Like it or not, men Hyundai har et stykke igjen til det blir en bil med snobbete image.
Enig.
Premium er ikke bare hvilket symbol som er klistret på panseret. Etter mitt syn er Ioniq vesentlig mer premium enn Kona. Og det er ikke alle som kjøper rekkevidde for enhver pris. Ioniq holder på 99 av 100 turer for meg. Når den ikke holder, lader Ioniq nesten like raskt som Tesla. Så jeg har lav betalingsvilje for å få mer rekkevidde i en mindre attraktiv og trangere innpakning.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

navyelsen

Blir overrasket hvis Kona koster mye mer enn 300.000.

Bensinutgaven koster i overkant av 250.000. Hvis man trekker i fra merverdiavgift (50.000) og engangsavgift (ca. 70.000) er vi nede i en grunnpris på rundt 130.000. Dette er ikke så langt unna det bilen selges for i USA: 19500 USD = 150.000 NOK.

Selv om elbiler er dyrere å produsere, ser jeg ikke grunnlag for å mer enn doble prisen fra 130K til over 300K. I hvertfall ikke 350K som flere spekulerer i.
Som flere andre har nevnt, så er dette en mindre bil enn Ioniq, og bør derfor prises lavere. Så kommer tillegg i pris for større batteri, men det forsvarer ikke en prisøkning på 100.000.

Selv om det norske markedet er villig til å betale både 350- og 400.000, så bør importøren legge seg på linje med resten av Europa/verden. Ellers vil privat- og bruktimport ta over for forhandlerne.
Jeg tipper derfor at de legger seg rett under den magiske grensa med en pris på 299.900,-
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tangofor2

Sitat fra: navyelsen på mandag 16. april 2018, klokken 11:04
Blir overrasket hvis Kona koster mye mer enn 300.000.

Bensinutgaven koster i overkant av 250.000. Hvis man trekker i fra merverdiavgift (50.000) og engangsavgift (ca. 70.000) er vi nede i en grunnpris på rundt 130.000. Dette er ikke så langt unna det bilen selges for i USA: 19500 USD = 150.000 NOK.

Selv om elbiler er dyrere å produsere, ser jeg ikke grunnlag for å mer enn doble prisen fra 130K til over 300K. I hvertfall ikke 350K som flere spekulerer i.
Som flere andre har nevnt, så er dette en mindre bil enn Ioniq, og bør derfor prises lavere. Så kommer tillegg i pris for større batteri, men det forsvarer ikke en prisøkning på 100.000.

Selv om det norske markedet er villig til å betale både 350- og 400.000, så bør importøren legge seg på linje med resten av Europa/verden. Ellers vil privat- og bruktimport ta over for forhandlerne.
Jeg tipper derfor at de legger seg rett under den magiske grensa med en pris på 299.900,-

Godt sagt, virkelig bare håpe på at du får rett selv om jeg tror prisen havner et sted i overkant av 300K.

e-curious

En ting som er relevant for hva som er rett pris for Kona er jo hva fosilbilen koster, her kan man jo sammenligne direkte i forhold til hva bilen ellers er verdt.  Er jo begrenset hvor mye det er verdt rent økonomisk  å kjøre elbil tross alt.

trykkertor

Godt poeng e-curious.
Det er lett å glemme slikt i iveren, og bare tenke elbil, bomfri, og diverse andre goder som blir færre og færre av.
299.990,- blir nok eventuelt prisen for strippet versjon som vi ikke får kjøpe enda.
Så godt mulig at bilen uten pluss og teknikkpakker ville kunne bli solgt for 299.990,-
Men siden startsalget kun er biler med disse pakkene, så koster nok de pakkene 10.000 - 15.000 hver.
Så om tallene lyder 329.000,- før vi snakker skinn, takluke og vinterhjul, skulle ikke forundre meg.
Og da blir det fort 350.000,- igjen når vi går all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.

Trond.m

Sitat fra: trykkertor på mandag 16. april 2018, klokken 20:39
all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Hud ? Mener jeg leste at det var kunstskinn mao. skai.

trykkertor

Ai ai så da blir det ikke hud en gang.
Urk.....da går vi jo glipp av den herlige ny-bil-med-skinn lukten som vanligvis varer noen uker.  ;)

Crown

Sitat fra: TM på mandag 16. april 2018, klokken 21:17
Sitat fra: trykkertor på mandag 16. april 2018, klokken 20:39
all-inn med hud, ekstra gummi og vind i luggen.
Hud ? Mener jeg leste at det var kunstskinn mao. skai.

Den har ikke hud, men HUD  8)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Limodriver

Setetrekket i bensinversjonen fremstod som skinn og ikke kunstskinn. Jeg har videre også fått inntrykk av det er ekte skinn i setene. I Konabrosjyren er det heller ikke noe informasjon annet enn "skinn". En normal bruk av ordet  il tilsi skinn fra dyr ikke kunstskinn.

Dersom det et skaiseter er valget enkelt - stoffseter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA