Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)

Startet av Rolf Gjerdsjø, torsdag 07. desember 2017, klokken 15:44

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg tror det er noen økonomiske vurderinger som blir litt for enkle. Jeg har tidligere jobbet med innsatsfaktorer til bilproduksjon. Kostnadene direkte knyttet til produksjon av bilen er vanvittig lave. Imidlertid er det selvfølgelig en del utviklingskostnader, overhead, salg/markedskostnader sov som skal dekkes inn for at driften av bilprodusenten og distribusjonsnettet skal være langsiktig profitabelt.

Asiatiske bilprodusenter har lenge vist at de klarer å produsere biler rimeligere enn europeiske og amerikanske produsenter. Dette gjelder forsåvidt mange andre produkter også.

En fossilbil har en vesentlig dyrere motor/girkasse enn en elbil. En elmotor er vesentlig rimeligere enn en fossilbil. Prisforskjellen på motorene kan gå til dekning av deler av batterikostnaden. Prisene på batterier synker også relativt raskt.

Når en tar hensyn til at elbiler er fritatt for alle særavgifter og merverdiavgift samt at utviklingskostnader er delvis de samme for Kona EV og fossilbilene høres det ikke rimelig ut at EV skal prises så høyt som 350. Med utviklingen elbilmarkedet er i globalt tror jeg deg er risikabelt å prise bilene for høyt. Hyundai har uttalt at de skal prise Kona EV aggressivt, det må en da også kunne forvente.

En pris på 350+ er samme pris som en godt utstyrt e-golf med stort batteri. Da er valget svært enkelt - egolf. Sammenlignet med forventet pris på Tesla model3 som produseres i økende antall og om de nyeste målene nås har levert hele ventelisten oppunder 600k på ca et år og da har kortere ventetid enn Kona i Norge er også enkel - model3.

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. april 2018, klokken 12:50
Det er nå godt kjent at GM tapte rundt 70 tusen på hver Ae som førte til at prisen ble satt opp i flere omganger.
Har vi noen sikre troverdige kilder på dette?
Og hvis det stemmer, så taper de fortsatt penger på den bilen, for den ble jo "bare" priset opp 60.000,-, så da er det fortsatt 10.000,- i tap.

Limodriver

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-05/latest-bull-case-for-electric-cars-the-cheapest-batteries-ever

Batteriprisene er fallende og det bør strengt tatt medføre at elbiler også bør bli rimeligere. Dette gjelder også eksisterende modeller i og med at innkjøpsprisen av batterier som skal anvendes går ned. Dersom Opel tapte penger tidligere og har satt opp prisen for å korrigere for tapet burde de sette ned prisene igjen nå........

andy99

Sitat fra: trykkertor på onsdag 18. april 2018, klokken 14:44
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. april 2018, klokken 12:50
Det er nå godt kjent at GM tapte rundt 70 tusen på hver Ae som førte til at prisen ble satt opp i flere omganger.
Har vi noen sikre troverdige kilder på dette?
Og hvis det stemmer, så taper de fortsatt penger på den bilen, for den ble jo "bare" priset opp 60.000,-, så da er det fortsatt 10.000,- i tap.

https://neo.ubs.com/shared/d1mFW2YvNRvHXA/

7000 $ i tap pr bil 2017
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Counterpointer

Det var 9000 $ som var det første publiserte tallet. Det er ingen som får noen sikker bekreftelse på dette fra GM.

https://www.cnbc.com/2016/11/30/gm-stands-to-lose-9000-dollars-per-car-on-chevy-bolt.html

En kan plukke på detaljer og anta at batteripriser faller, men jeg tror ikke dette utgjør vesentlige summer.

Valuta kan også dra opp prisen siden den norske krona er svak.

Joltus

Bolt er jo bare et skalkeskjul fra GM for å kunne selge bensinbiler i stater med krav om elbilforhold i salget....

navyelsen

Den største konkurrenten til Hyundai blir utvilsomt Nissan. De har lagt seg godt under 300k med nye Leaf. Når vi i tillegg vet at de kommer til å lansere en 60 kwh versjon i løpet av året er konkurransen et faktum. Tipper Leaf 60 får et pristillegg på ca 50.000, hvilket vil si at den starter på rett under 300.000 for kjipeste versjon.
Og dette er således prisen Hyundai må kjempe mot.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Nå vil den modellen Huyndai leverer være vesentlig bedre utstyr enn innstegsmodellen av Leaf. Det er vel riktigere å sammenlikne den med N-Connecta. Den ligger ca. 300.000. Med stort batteri kan muligens prisen nærme seg 350. De er vel Kona konkurransdyktig opp mot 325.000 og med metallic,skinn, takluke og vinterhjul tror jeg nok vi er over 350'. Nå må vi da snart få svar på det, for produksjonen har vel startet ?

navyelsen

Men så er også nissan en BETYDELIG større bil. Den er 30 cm lengre og har 75L større bagasjeromsplass (tatt ut fra fossil-Kona). Sannsynligvis gjenspeiles også dette i kupe- og bakseteplass.
Det gjør Leaf til en romsligere og mer praktisk bil enn Kona. Selv om kona (etter min mening) trekker lengste strået for design, er jeg redd det kommer til kort i stasjonsvognlandet Norge.

Hvis vi etter hvert får en toppspeccet Leaf60 til 350k, er det rett og rimelig at Kona legger seg langt under denne prisen for å være konkurransedyktig!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Jakal

Limo har mange gode poenger, selv om jeg stusset over e-Golf med stort batteri (finnes den?).
Havner prisen på småbilen Kona opp mot Ampera-nivå blir det årets mageplask for Hyundai, ingen god reklame etter suksessen med Ioniq. Og 80-90 % av ventekøen forsvinner.

Forøvrig er subsidiering av de første Ampera´er med 7000$ kanskje et teknisk regnestykke: Hvordan laster man forsknings- og produksjonsutgifter over på salgbare biler, hvor langt tidsperspektiv eller volum skal man da legge til grunn? Samtidig er Ampera bygd opp som ren elbil, mens Kona primært er en fossilbil. Hvordan vil det slå ut i produksjonskostnader og pris på elbilen? Som andre nevner, Leaf / Niro etc blir Konas konkurrenter, ikke Ampera.

Min forventning er at Kona el prismessig følger Ioniq el som et prisgunstig alternativ. Mulig at SUV-konseptet forsvarer litt høyere pris, sammen med Krell og ACC. På den annen side er Ioniq en større bil. Differansen mellom de to bilene blir da batteriet. Overfører vi prisene på Ioniq el / Kona el i Sør-Korea til Norge, skal ikke Kona koste mer enn 30.000,- over Ioniq. Mitt stall-tips blir 325.000,- + skinn + vinterdekk + soltak.

trykkertor

Jeg tror du treffer bra med det estimatet der. Rundt 325.000,- blir ikke en skremmepris for så veldig mange.
Og typisk koster ofte en plusspakke 10.000,- og en teknikkpakke 10.000,-
Noe som indikerer at uten de pakkene kunne Kona kanskje landet på magiske 299.990,-
Men siden  vi i første omgang må innom ekstrapakkene, så virker 324.990, eller 329.000,- som helt plausible priser i min tankegang.
Skal bli spennende å se hva den faktisk ender på.

bno

#71
Sitat fra: Jakal på torsdag 19. april 2018, klokken 22:40
Forøvrig er subsidiering av de første Ampera´er med 7000$ kanskje et teknisk regnestykke (...)

Teknisk regnestykk er nærliggende. Tror vi kan legge GM tap saken død. Det er fake news.
Hyundai er i samme båt og har i tillegg behov for å tilpasse seg det kinesiske markedskravet om progressiv andel null utslipps andeler gjeldende fra 2019 (etter som Angela Merkel fikk forskjøvet innføringen med et år).
Altså:
Elon Musk sitat: "That's why you shouldn't ask like why, well, GM appears to be losing $10,000 a car on the Bolt. No, they're not. They are making it up on CARB credits. But they get the full retail value of the CARB credit, whereas we get the wholesale value when we're lucky." Sitat slutt.

Kilde: https://insideevs.com/elon-musk-talks-carb-zev-credits/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA