Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?

Startet av doldis1, tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:09

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:17
På bygda er vel kanskje behovet for å transportere jord til hagen, skrot til sorteringsanlegget, planker til gjerdet,  grus til gårdsplassen, nye vinduer til østveggen, en demontert benk til garasjen osv litt større enn i byen.
Og det er det fortstatt VELDIG få elbiler som klarer Vi bruker elbilen vår til personbefordring, men ikke som laste-esel.

Jeg bor på bygda, og har disse behovene jevnlig. I tillegg har jeg hytte på fjellet der jeg må ha med større saker opp av og til. Elbilen brukes til personbefordring her også, og fungerer i tillegg kjempegodt som pakkesel med tilhenger på slep.

Problemet for folk på bygda er at det ikke finnes elbiler med mulighet til å trekke tilhenger. Selv om mange her på forumet stadig sier at folk ikke har bruk for tilhenger, så er det etter mitt syn mangel på tilhengerfeste en av de største årsakene til at elbilandelen av bilsalget ikke er enda høyere. Tesla X er så langt den eneste elbilen som har tilfredsstillende egenskaper for veldig mange, men størrelse, pris, bakdører m.m. gjør også at Tesla X er helt uaktuell for de fleste norske familier

Så langt er det heller ingen som har presentert en elbilmodell som kan bli "norgesbilen". Audi Q6 etron kan kanskje få en pris som er litt mer spiselig enn Tesla X, og den vil nok også bli godkjent for tilhenger. Ellers er det lite å vente på. Tesla 3 kan nok fungere for veldig mange selv som sedan hvis den kan trekke tilhenger, men det er fremdeles usikkert. Tenk om det kom en Skoda Eltavia stasjonsvogn med 1500 kg tilhengerkapasitet og 80 kWh batteripakke til under kr 500000,-, det ville virkelig skape kaos i norsk bilbransje.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Klykken

Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:52
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:44
Ser ikke helt argumentasjonen rundt omkring for at elbil ikke er egnet på bygda.

Det er vel ingen som har argumentert med det i denne tråden. Det er vel heller slik at det er vanskeligere å "regne hjem" å erstatte en halvgammel fossilbil med ny elbil dersom man ikke har bom- og fergekostnader man kan ta med i regnestykket. Og dermed vil det være et mer langvarig marked for gode fossil-familiebiler slike steder.

Jeg er ikke mer miljøfantast enn at jeg gjerne innrømmer at dersom vi hadde bodd et sted uten bompengeinnkreving i alle 4 retninger, så ville bilparken bestått av 2 Subaru-er i stedet for 2 elbiler (slik vi nå har planer om).
Elbil på bygda funker fint. Vi gikk fra ca 20.000kr i drivstoffutgifter til nærmere 1000kr per år på den ene bilen. For ikke å snakke om årlig service og andre fossilbilrelaterte utgifter som også forsvant ved bytte til elbil. Er heller ikke miljøfantast, men er ikke i tvil om at elbil er mer gunstig enn fossilbil i mange situasjoner. For min del som pendler minst 6 mil hver dag til og fra jobb, samt en del småkjøring i etterjobbstiden er det en nobrainer. Elbilen blir brukt til det meste her, men rekkevidden er i snaueste laget. Fossilbilen skal etter hvert byttes ut til en med lengre rekkevidde, forhåpentligvis Tesla model 3 (reservert) eller S.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Ble akkurat kvitt det som fort kan ha vært den siste fossilbilen min, og selv om det på en måte var en lettelse så kjenner jeg at jeg ikke er trygg på at det er økonomisk lurt å sitte med en Model X og en 190 e-Golf heller. Føler det er usikkerhet uansett hva en gjør for tiden.

Øyvind.h

Å sitte med dyre nye biler er ikke økonomisk lurt nei.
Det er bare forskjellige grader av ulurt :)

Jeg kjøpte ikke Model X fordi det var kjempesmart økonomisk. Jeg kjøpte den fordi den dekker behovene mine, fordi den var økonomisk innen rekkevidde, og fordi jeg hadde veldig lyst på bilen.
Når den taper seg 10.000,- i måneden i verdi sier det seg selv at jeg kunne leid svært mye bil og tatt mye taxi om jeg hadde gått for en Leaf til 100k.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

igjen nevnes behov som "elbiler i dag ikke takler." Om ett par år, når folk ser at elbiler er det som kommer til å være fremtiden, at modeller som fyller alle behov er like om hjørnet, vil man da kjøpe en splitter ny bensin / dieselbil bare fordi det ikke er en elbil akuratt der og da som kan gjøre det man trenger?

Initium

Nja, nå er det vel sånn at om jeg trenger en bil idag, som kan brukes til å trekke campingvogna mi, så hjelper det veldig lite at det kommer en modell om 3 år ( lanseres om 3 år, leveres om 5, om jeg har flaks ) som kan gjøre samme jobben.

Utviklingen i elbilmarkedet internasjonalt går i sneglefart. Det skjer ting, men det skjer for lite og for seint. Norge er et fint utstillingsvindu, men hver av de tre store US leverandørene leverer omlag 450 000 fullsize pickuper PR ÅR.
Det bør sette ting litt i perspektiv. 100 000 solgte elbiler er fint det, men det mangler litt enda...

Panduck

Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 14:41
Det bør sette ting litt i perspektiv. 100 000 solgte elbiler er fint det, men det mangler litt enda...

Det er derfor jeg sier at det er ett par år inn i fremtiden før vi kommer dit. Det jeg sier er at alt trenger ikke være på plass av elbiler før krakket kommer. Det holder med at folk ser hva som kommer, og ikke vil kaste bort penger på en splitter ny bil de vet de vil ha enorme problemer med å selge. Det vil rett og slett ikke være mange nok som "trenger en ny bil der og da som kan trekke en campingvogn". Mange vil bytte ut bensinbilen sin med elbil, det vil finnes brukte bensinbiler til salgs som fint kan ta hånd om campingvognproblemet.

Initium

#22
vi er enige, men bare nesten.

Vi elbilentusiaster trenger drahjelp av et STORT marked, som USA, JP, Australia eller DE for å få fram modeller som dekker alle behov.
Det har vi ikke pr idag.

Se  på den kule, elektriske "retro-folkevognbussen ". Kjempemorsom, kul og dekker en lang, lang rekke behov ( tror jeg )
Surbrett, sykler, vaskemaskina, skiustyret osv bør fint kunne plasseres inni bilen, om passasjerene godtar å sitte på rekke, bakerst eller stue litt om på seg.
Jeg har dog sett konseptet en rekke ganger, og det tidligste man antyder produksjon er 2022, som i realiteten vil si 2025 ?

Ærlig talt, det holder rett og slett ikke mål. Jeg hadde gladlig pantsatt høyre nyre og en av unga mine for å kunne få den der utlevert, IDAG. Teknologien finnes jo, det har jo Tesla bevist.  Jeg håpte liksom jeg skulle rekke få meg et nummer baki en elektrisk dreven Hippiebuss før jeg ble for gammal, men det ser svart ut.... :)

Hadde de store markedene etterspurt den i stort nok omfang, hadde nok bilen vært tilsalgs så jeg kunne fått den rett før påske...

Interesserte kan jo fundere litt over denne:
https://www.aftenposten.no/norge/i/6njWeW/Elbil-revolusjon-pa-krabbegir-utenfor-Norge





Amoss

Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 16:30
Interesserte kan jo fundere litt over denne:
https://www.aftenposten.no/norge/i/6njWeW/Elbil-revolusjon-pa-krabbegir-utenfor-Norge

Så den ja. Joda, det går sakte utenfor Norge - enn så lenge. Men jeg tror også at når først modell-utvalget er på plass, og det samme med lade-infrastrukturen, så kommer overgangen der til å gå mye raskere enn den har gjort her. 
Model S 85D

Panduck

Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 16:30
Hadde de store markedene etterspurt den i stort nok omfang, hadde nok bilen vært tilsalgs så jeg kunne fått den rett før påske...

Dette er ikke en ønskelig situasjon fra bilbransjen. Det er i deres interesse å "snakke ned" hvor fort dette kan komme, og skaffe seg så "lang tid som mulig". Bilbransjen er neppe så interest i å gjøre ting som kan føre til at "kaoset" kommer enda tidligere. De håper vel i det lengste at Tesla vil gå under, slik at de kan bremse utviklingen enda mer.

KjellG

Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer,...

Sist jeg så på Subaru for noen år siden, hadde de fortsatt den gamle viskose-slurekoblingen mellom for og bakaksel. Har de modernisert?

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på tirsdag 05. desember 2017, klokken 23:36
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer,...

Sist jeg så på Subaru for noen år siden, hadde de fortsatt den gamle viskose-slurekoblingen mellom for og bakaksel. Har de modernisert?

Nå spør du vanskeligere enn selv en ingeniør kan svare... Uansett så er Outback en MEGET GOD vinter bil, så det funker - det kan jeg bekrefte. Har få eller ingen problemer med min i3 på normalt vinterføre og, men i forhold til Outback er det en hjulvisp. Men, som den ande Subaru eieren, trengte jeg ikke så stor bil lenger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HCO

Jeg har en 3.0R. Den har hydraulisk clutch i senterdiffen, og 45/55 fordeling. 3.0-motoren har dessuten kamkjede i stedet for reim, og bilen er utstyrt med ESP som kan skrus helt av...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

kaiat

Sitat fra: KjellG på tirsdag 05. desember 2017, klokken 23:36
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:59
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer,...

Sist jeg så på Subaru for noen år siden, hadde de fortsatt den gamle viskose-slurekoblingen mellom for og bakaksel. Har de modernisert?

Jeg tror de bare brukte viskose på biler på automatgir? Bilene med manuell kasse hadde senterdifferensial (og reduksjonsgir). Hva de gjør nå, er jeg faktisk usikker på.

Hadde Subaru selv for en del år tilbake og kan skrive under på at den var fin som vinterbil. Dessverre var akkurat dette eksemplaret ingen god representant for den legendariske Subaru-kvaliteten. Den stod mer enn den gikk... :-\

PK snekker

Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos?
Svaret er nei, det er det politikerne som gjør.  ;)

Jeg tipper at det kommer til å tilpasse seg med tiden. Når det blir flere elbiler som kan tilfredsstille alle behovene (les pris, rekkevidde, størrelse) folk har vil de kunne ta over. Og så skal det jo forbys å selge biler som ikke har nullutslipp snart så da vil jo de fleste bilmerker som ønsker å fortsette å selge måtte gå bort fra forbrenningsmotor.

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA