Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil elbilen kaste Norsk bilbransje ut i kaos ?

Startet av doldis1, tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:09

« forrige - neste »

doldis1

 Isteden for å sjanse på å kjøpe utdatert teknologi, leaser fler og fler bil mens de venter på bedre utvalg
av elbiler.
Jeg har vært inne på dette før men står vi foran en regelrett kollaps av bruktmarkedet for fossilbiler ?
Hvor skal bransjen finne kunder til 10000-vis av nyere bruktbil når alle disse leasingbilene kommer inn
igjen?


http://www.tv2.no/a/9152449/

Agmuns

Nei, markedet vil på ingen måter kollapse i nær fremtid. Det finnes fremdeles ikke tradisjonelle nummer 1-biler som er elektriske, og de som kommer på markedet i nær fremtid (med unntak av en Skoda?) er premiumbiler.

Når det først begynner å dukke opp mange vanlige elektrisk nummer 1-biler på nybilmarkedet, så skal de rekke å bli 3-4 år gamle før de dukker opp i mengder på bruktmarkedet, og enda 3-4 år til før de begynner å bli aktuelle for de med litt mindre ressurser til bilkjøp. Bruktmarkedet er stort og det vil ta lang tid før det blir aktuelt for de fleste bruktkjøpere å kjøpe rene elbiler.

Jeg vil faktisk påstå det er tryggere å kjøpe en bensinbil i 2017/2018 enn å lease en. Leaser du er du låst til en bil som kanskje plutselig får ekstreme avgifter knyttet til å kjøre inn i byer etc. Da sitter du der i fella til leasingen går ut. Kjøper du en, så kan du kvitte deg med den så fort du merker uro i markedet.

HCO

#2
Om jeg skal forsøke litt ukvalifisert synsing, så tror jeg at det fortsatt er et godt marked for disse bilene på steder hvor ikke bompenger og ferger utgjør en vesentlig del av bilholdet.

Derimot tror jeg bilverkstedene bør begynne å svette. Jeg har hatt 2 leasingbiler, og følt på presset for å kjøre disse på full service samme sted som bilen er kjøpt. Selvsagt kan man ta service "hvor som helst", men mitt inntrykk er at forhandlerne da er enda mer pirkete når bilen skal leveres tilbake.

Årlige servicer har kostet 7-10.000 på disse to bilene, det vil si at de kostet meg nærmere 50.000 bare i service (totalt 6 servicer). Jeg føler absolutt ikke at jeg har fått valuta for disse pengene, som regel er det snakk om et oljeskift, "sparking i dekkene" og etterfylling av spylervæske(!).

Når de bilene som nå går som leasingbiler blir videresolgt og passerer 5 år, er det ikke lenger noe incentiv for de nye eierne til å ta "storservice" på merkeverksted. De fleste skjønner at så lenge man skifter olje og passer litt på, så trenger ikke moderne biler årlige servicer til 10.000 kroner. Verdien av et servicehefte "med alle stempler" er ikke like stor som den engang var.

Og når elbilene tar mer og mer over, blir betalingsvilligheten enda lavere. På en elbilservice er vel de viktigste servicepunktene oppdatering av software og sjekk av bremseklosser/-skiver.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Øyvind.h

Jeg er glad jeg ikke eier fossilbil nå ved inngangen til 2018. Det blir mer og mer ukurant for oss som bor i storby.
Uroen er allerede etablert i markedet og jeg får inntrykk av at de fleste nå har bestemt seg for at nåværende bil er siste fossilbil (av de jeg kjenner som fortsatt kjører fossil). Spesielt endringene i bompenger har virkelig vekket en ny de sovende bilbrukere.

Men det går nok greit å selge det ut på bygda, eller til de som har behov som ikke kan dekkes av el pga økonomi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Frykten for ikke få solgt sprer seg nok til bygda også, for hvis bruktmarkedet flommer over av billlige fossilbiler fra storbyene, hvorfor kjøpe dyrere fra han på nabogården da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

HCO

#5
Jeg har en Subaru Outback som er en fantastisk bil på alle måter. 6-sylindret boxermotor på 245hk, firehjulstrekk som er overlegent alle andre systemer, passe bakkeklaring for norske fjellveier (og fartsdumper), deilig skinninteriør og god plass.

Problemet mitt er at jeg egentlig ikke trenger en slik bil, jeg skulle faktisk ønske jeg gjorde det. Og når man bor i nærheten av Oslo blir den uforholdsmessig dyr å bruke. Faktisk sparer jeg over 200 kroner hver dag (!) på å bruke Zoe i stedet for Outback til jobbpendlingen, ettersom jeg må gjennom 3 bommer:

Bom Oslo, 10% rabatt   48,6
Bom Bærum 10% rabatt   16,2
Bom Oslo, 10% rabatt   48,6
Bensin 6mil * 1,1*14           92,4
SUM/DAG                         205,8
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

tomrh

En annen tendens jeg synser å observere (har ikke statistikk) er at fossilbilene beholdes lengre? Kanskje det finnes statistikk for dette? For mange velger heller å reparere fossilen mens de venter på elbilmodellen som dekker deres behov, framfor å kjøpe ny fossilbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

doldis1

 Vet ikke hvor gamle dere er men jeg husker iallefall godt slutten på 80 tallet da nedgangen i bilsalget
omtrent raserte bransjen. Den gang var problemet delvis selvskapt.
Første halvdel av 80 tallet var rentenivået og inflasjonen skyhøy, men bransjen solgte biler med
gjenkjøpsavtaler der kunden fikk igjen omtrent samme kronebeløp han ga for bilen som ny ..(!)
Funket fint inntil renten-og inflasjonen stupte og forhandlerne satt igjen med hauger av nyere bruktbil til
nybilpris...
Bilsalget stupte og vi omtrent stablet bruktbiler i høyden. Føler meg ikke helt overbevist om at dette ikke
er i ferd med å skje igjen...?

THE

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:01
En annen tendens jeg synser å observere (har ikke statistikk) er at fossilbilene beholdes lengre? Kanskje det finnes statistikk for dette? For mange velger heller å reparere fossilen mens de venter på elbilmodellen som dekker deres behov, framfor å kjøpe ny fossilbil.

Og dette er jo også et godt miljøtiltak. Det absolutt beste å gjøre mens man venter på en elektrisk bil som dekker behovene sine er å ta godt vare på den gamle fossilbilen slik at den får et så langt liv, med så lave utslipp som mulig, inntil den byttes i en elbil om noen år. Nye biler med forbrenningsmotor har i beste fall marginalt lavere utslipp enn en ti år gammel bil, så det er lite miljømessig å hente på å bytte dem ut pga forbruk/utslipp.

Jeg merker også en holdningsendring hos folk. De som tidligere var elbil-hatere er nå veldig interessert i å høre hvordan det fungerer med elbil som eneste bil, og de fleste gir inntrykk av at de også ser for seg å bytte til elbil om noen år.

Det er synd at det er så få biler på markedet, og at de som kommer også har begrenset produksjonsvolum i årevis fremover. Det som kommer til skape kaos i norsk bilbransje er om ett (eller noen få) bilmerke klarer å lage en el-familiebil som kan leveres i "ubegrenset" antall samtidig som konkurrentene ikke har noen elektriske alternativ å levere.

Jeg tror ikke en bil som Tesla X hadde solgt 4000 eksemplarer om det var konkurranse i markedet. Det hadde heller ikke blitt solgt 4000 slike biler om det var et rimeligere alternativ med samme egenskaper tilgjengelig. Det skal bli veldig spennende å se hva som skjer med bilsalget i Norge når Tesla 3 kommer i stort volum samtidig som Audi og Kia kan levere SUV-lignende elektriske biler i (forhåpentligvis) respektable volum utover i 2018/2019.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

Ser ikke helt argumentasjonen rundt omkring for at elbil ikke er egnet på bygda.
Bor selv på bygda og har kun elbiler, null problem det. Rekkevidde er ikke noe problem med mindre man bor i Finnmark.

Eneste problemene jeg leser om er folk i byer som ikke engang har hjemmelader og er avhengig av å lade borte. Da hadde i alle fall jeg beholdt fossilbilen :)

Forøvrig, fossilbilene kan vi vel sende til andre land? Riktig nok et tapsprosjekt, men da blir vi i alle fall kvitt dem :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

HCO

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:44
Ser ikke helt argumentasjonen rundt omkring for at elbil ikke er egnet på bygda.

Det er vel ingen som har argumentert med det i denne tråden. Det er vel heller slik at det er vanskeligere å "regne hjem" å erstatte en halvgammel fossilbil med ny elbil dersom man ikke har bom- og fergekostnader man kan ta med i regnestykket. Og dermed vil det være et mer langvarig marked for gode fossil-familiebiler slike steder.

Jeg er ikke mer miljøfantast enn at jeg gjerne innrømmer at dersom vi hadde bodd et sted uten bompengeinnkreving i alle 4 retninger, så ville bilparken bestått av 2 Subaru-er i stedet for 2 elbiler (slik vi nå har planer om).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Panduck

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:09
Isteden for å sjanse på å kjøpe utdatert teknologi, leaser fler og fler bil mens de venter på bedre utvalg av elbiler.

Flere trekker hele tiden frem "det finnes ikke elbilmodeller som kan erstatte ..." og "det vil ta tid før elbilene kommer på plass, så tradisjonelle biler vil selge"

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men når folk først innser at "å kjøpe bensinbil nå må jo være ren idioti", så vil det kunne bety en knekk som jeg ikke tror bilbransjen på noen måte er forberedt på. Lease er et alternativ, holde på bensinbilen sin litt lengre, kjøpe seg en "billig bruktbil som bare skal vare til elbilen er klar" er et annet.

Jeg tror krakket kommer til å slå bilindustrien hardere enn de fleste kan regne med.

Initium

På bygda er vel kanskje behovet for å transportere jord til hagen, skrot til sorteringsanlegget, planker til gjerdet,  grus til gårdsplassen, nye vinduer til østveggen, en demontert benk til garasjen osv litt større enn i byen.
Og det er det fortstatt VELDIG få elbiler som klarer Vi bruker elbilen vår til personbefordring, men ikke som laste-esel.

JorgenM

#13
Sitat fra: HCO på tirsdag 05. desember 2017, klokken 11:52
Det er vel ingen som har argumentert med det i denne tråden.
Som jeg skrev; rundt omkring :)

Absolutt Initium, jeg ticker mange av boksene der, men jeg låner bil når jeg har behov for krok. Så for det kommer en (attraktiv) elbil med krok vil jeg vurdere den. Inntil da går det helt greit å låne (her på bygda kjenner jo alle alle ;) )
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

tomrh

#14
Sitat fra: Initium på tirsdag 05. desember 2017, klokken 12:17
På bygda er vel kanskje behovet for å transportere jord til hagen, skrot til sorteringsanlegget, planker til gjerdet,  grus til gårdsplassen, nye vinduer til østveggen, en demontert benk til garasjen osv litt større enn i byen.
Og det er det fortstatt VELDIG få elbiler som klarer Vi bruker elbilen vår til personbefordring, men ikke som laste-esel.
Neida, men tilbud-etterspørsel styrer dette. Når finn.no blir full av Landcruisere som Oslo-folka ikke vil ha og underbyr hverandre for å få solgt dem, hvem er da den idioten på bygda som kjøper seg splitter NY Landcruiser da? Han reiser bare inn til byen og gjør et "varp" der. Jeg mener, vi kan ikke skille mellom by og bygd, både nybil- og bruktbilmarkedet styres av total etterspørsel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA