Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installere ladeboks - 3 x jordfeilvern

Startet av Agmuns, mandag 04. desember 2017, klokken 10:05

« forrige - neste »

Agmuns

Jeg har fått en OK pris på å installere en Salto 583 i heimen. Tilbudet kommer fra et firma som anbefales av Salto. I tilbudet er det bl.a. spesifisert Saltoboksen og 32A sikring med jordfeilbryter. I tillegg har jeg jordfeilbryter i sikringsskapet.

Har spurt nå flere ganger om det stemmer at jeg skal ha jordfeilvern i Saltoboksen, i sikringen og i sikringsskapet - altså 3 jordfeilvern, men hver gang så unnlater min kontaktperson i firmaet å svare.

Er det noen elektrikere her som kan svare på hvorfor det er nødvendig?

Siggen

Sitat fra: Agmuns på mandag 04. desember 2017, klokken 10:05
Jeg har fått en OK pris på å installere en Salto 583 i heimen. Tilbudet kommer fra et firma som anbefales av Salto. I tilbudet er det bl.a. spesifisert Saltoboksen og 32A sikring med jordfeilbryter. I tillegg har jeg jordfeilbryter i sikringsskapet.

Har spurt nå flere ganger om det stemmer at jeg skal ha jordfeilvern i Saltoboksen, i sikringen og i sikringsskapet - altså 3 jordfeilvern, men hver gang så unnlater min kontaktperson i firmaet å svare.

Er det noen elektrikere her som kan svare på hvorfor det er nødvendig?
Jordfeilbryteren i sikringskapet har du fra før? 32A jordfeilautomaten i tilbudet er nok en vanlig sikring med jordfeilvern. Den i ladeboksen er en DC-RCM(kalt type b) som kreves ved montering av punkt for lading av elbil.

Hele eksisterende installasjonen din er nok sikret av ett forankoblet jordfeilvern fra før. Så har alle nye sikringer innebygd jordfeilvern samt det kreves en annen type for punkter tiltenkt elbillading.

Agmuns

Stemmer. Jeg har jordfeilbryter fra før av i sikringsskapet.

Grunnen til at jeg blir usikker er at noen av anbudene sier det ikke skal være jordfeilvern før saltoboksen fordi saltoboksen har det innebygget, mens andre sier det skal være. Da blir jeg usikker på om jeg i det hele tatt kan ha saltoboksen og hva som er riktig om antall jordfeilvern hjemme hos meg.

Kan jeg ha ladeboks uten jordfeilvern (regner med det er billigere?) siden sikringen og huset har to separate jordfeilvern?

Det er jo helt umulig for meg som ufaglært å vite hva som er riktig når elektrikerne ikke er enige seg imellom.  :-\

Sele


jkirkebo

Sitat fra: Agmuns på mandag 04. desember 2017, klokken 12:32
Stemmer. Jeg har jordfeilbryter fra før av i sikringsskapet.

Grunnen til at jeg blir usikker er at noen av anbudene sier det ikke skal være jordfeilvern før saltoboksen fordi saltoboksen har det innebygget, mens andre sier det skal være. Da blir jeg usikker på om jeg i det hele tatt kan ha saltoboksen og hva som er riktig om antall jordfeilvern hjemme hos meg.

Kan jeg ha ladeboks uten jordfeilvern (regner med det er billigere?) siden sikringen og huset har to separate jordfeilvern?

Det er jo helt umulig for meg som ufaglært å vite hva som er riktig når elektrikerne ikke er enige seg imellom.  :-\

Ny kurs for lading skal kobles utenom felles jordfeilvern som du allerede har i skapet.
Om ladestasjon har fullverdig jordfeilvern type B (slik som EcoLite) brukes bare en vanlig automatsikring i skapet.
Om ladestasjon har DC-RCM-vern (kun "B"-delen) skal man ha en jordfeilautomat med A-type jordfeilvern i skapet i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Agmuns

Sitat fra: Sele på mandag 04. desember 2017, klokken 13:30
Du har jordfeilvern type B i sikringsskap?
Usikker på hva det er. Må sjekke når jeg kommer hjem. Er jordfeilvern i sikringsskapet med testknapp og en knapp utenfor for å nullstille (som piper og lyser dersom det er feil).

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. desember 2017, klokken 14:43
Ny kurs for lading skal kobles utenom felles jordfeilvern som du allerede har i skapet.
Om ladestasjon har fullverdig jordfeilvern type B (slik som EcoLite) brukes bare en vanlig automatsikring i skapet.
Om ladestasjon har DC-RCM-vern (kun "B"-delen) skal man ha en jordfeilautomat med A-type jordfeilvern i skapet i tillegg.
Salto 583 har følgende (fra produsentens nettside):
"Jordfeilbeskyttelse: Ja, jordfeilvern og DC-RCM-beskyttelse er integrert."

Ionisert

Sitat fra: Agmuns på mandag 04. desember 2017, klokken 16:33
Usikker på hva det er. Må sjekke når jeg kommer hjem. Er jordfeilvern i sikringsskapet med testknapp og en knapp utenfor for å nullstille (som piper og lyser dersom det er feil).
Det du beskriver her er et jordfeilVARSEL, ikke et jordfeil vern.
Du har vel et sikringsskap fra starten av 90'tallet.


Salto har nødvendige vern innebygd.

GOLF-raider

Elbilgrosisten har en side med en grei
oversikt om hvordan koblingen skal utføres;
Punkt 2)  Jordfeilbryter Type B i ladestasjon
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Agmuns

OK. Så hvis jeg forstår dette rett:

* I sikringsskapet mitt (fra midten av 90-tallet) er det en jordfeilvarsler, ikke -vern (jeg er klar over at den varsler, men jeg visste ikke det var en forskjell på navnene). Dette er da ikke jordfeilvern type A eller B og jeg kan derfor se bort i fra den siden det ikke er et jordfeilvern?
* På Salto sine nettsider står det "jordfeilvern og DC-RCM" er innebygget. Det betyr da at den har innebygget jordfeilvern type B (som beskrevet i punkt 2 i linken til Elbilgrossisten)?
* Forutsatt at Saltoboksen har jordfeilvern type B (punktet over), så kan jeg ha en vanlig automatsikring, men det tar ikke skade hvis sikringen har jordfeilbryter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA