Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.  (Lest 992 ganger)

Perper

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 11:09 »
Jeg har 16A 400V industrikontakt på innsiden av porten på jobb. Kan parkere rett på utsiden. Hva trengs for å lade sikkert fra denne? Bør/må det monteres en boks på veggen utvendig?

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1615
    • Vis profil
Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« Svar #1 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 11:33 »
Hva slags bil har du? Den kan lades fra direkte med en passende kabel, ja. Har du Tesla passer kabelen som følger med bilen med rød adapter rett i denne kontakten, har du noe annet må du ha en passende ladekabel. :)
:)

Perper

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« Svar #2 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 11:45 »
Takk for svar, vurderer Tesla.

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1615
    • Vis profil
Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« Svar #3 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 11:49 »
Da kan du lade bilen med 11 kW, altså ca. 50 km rekkevidde i timen, over tre ganger så mye du maksimalt får ut av en "vanlig kontakt".
:)

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2581
    • Vis profil
Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« Svar #4 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 12:03 »
Kabel under port kan gå an for nødlading, men er ikke greit for regelmessig lading. Du bør derfor få en kontakt/ladestasjon montert utenfor. Ved regelmessig lading er det også et krav at kursen har jordfeilbryter type B.

Brukes denne kursen innimellom til andre ting, eller kan den dedikeres til elbil-lading? Hvis den kan dedikeres til elbillading, vil det enkleste være å fjerne kontakten på innsiden, og sette opp en ladestasjon med innebygd B-vern på utsiden på samme kurs.

Hvis man ønsker å beholde kontakten, må den flyttes til utsiden, og det må monteres B-vern i sikringsskapet. Siden det ved el-bil-lading er krav om egen kurs, er det ikke lov å bare sette opp en kontakt til ute på samme kurs.

Nå kan det være forskjell på hva som er lovlig, og hva som er sikkert. Men kabel under port som permanent løsning ville jeg unngått.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Perper

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« Svar #5 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 12:08 »
Usikker på om det er flere brukere på denne kursen. Skal sjekke det. Tenker også at det sikreste er å flytte kontakt på utsiden, den brukes ikke til noe annet pr idag.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14947
    • Vis profil
Sv: Lade fra 16amp, trefas, rød industrikontakt.
« Svar #6 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 13:46 »
Har du en bil som i motsettning til Tesla ikke leveres med adaptor kan du bruke denne overgangen fra Clas Olson mellom stikket og bilens originale ladekabel:

Da vil du få ca 2,3 kW lading, eller ca 150 km lading i løpet av arbeidsdagen.

https://www.clasohlson.com/no/3-fas-adapter/Pr326039000
« Siste redigering: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 13:48 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no