Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakluke og snø

Startet av AppleKnocker, søndag 03. desember 2017, klokken 10:53

« forrige - neste »

AppleKnocker

I denne videoen blir en potensielt utfordring godt poengtert: hva skjer med et lass av snø på bakluken til Model 3 når man åpner. Vann vil renne ned på bakvinduet og ut via kanalene som er laget. Men det ser ut som snø kan havne rett inn i bagasjerommet.

Må eventuelt huske å fjerne snø før man åpner.

Jeg aldri eid en bil uten stor bakluke, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer på det vi tradisjonelt kaller sedan i Norge?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 03. desember 2017, klokken 10:53
I denne videoen blir en potensielt utfordring godt poengtert: hva skjer med et lass av snø på bakluken til Model 3 når man åpner. Vann vil renne ned på bakvinduet og ut via kanalene som er laget. Men det ser ut som snø kan havne rett inn i bagasjerommet.

Må eventuelt huske å fjerne snø før man åpner.

Jeg aldri eid en bil uten stor bakluke, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer på det vi tradisjonelt kaller sedan i Norge?

Dette er det samme "problemet" som så å si alle sedan-type bakluker jeg har vært bort i har, om enn kraftig forsterket av den ekstra store åpningen mellom luke og bakrute. Så ja, du har løsningen: Man må fjerne snø før man åpner.

Hint: Ikke legg snøkosten i bagasjerommet ;)
Model S 85D

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

#3
Jeg har kun hatt en eneste sedan i mitt liv. På den kom luken så nære glasset når den var åpen at snø ikke falt inn.

Jeg fatter ikke hvorfor de har laget den luken så lang og høy. Hva var poenget med den konstruksjonen der? Ekstremt tynne sidekanter eller noe?

Edit: ser litt av problemet. Veldig kort fra glass til hjørnet på karosseriet. Men luken virker fortsatt ekstremt lang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Vil du ikke ha snø i bilen fjerner du det først. Samme når det er snø på tak og delvis over døråpningene. Du fjerner det først, hvis du ikke vil ha snø i bilen. Ser ikke problemet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Løve

Det der kan løses med å flytte et sted det ikke er snø. Som Sørvest-landet.  8)

CaZpaH

Sitat fra: Klykken på søndag 03. desember 2017, klokken 14:34
Vil du ikke ha snø i bilen fjerner du det først. Samme når det er snø på tak og delvis over døråpningene. Du fjerner det først, hvis du ikke vil ha snø i bilen. Ser ikke problemet.

Er litt samme argumentasjonen til de som kritiserer at elbiler går tom for strøm.... "for en bensin/diesel-bil har aldri kjørt seg bensin/diesel-tom.... ::)"

Og kritikken mot falkevingedørene: "kan man ikke klemme fingrene?"... Jo... Slik som med alle dører man lukker igjen...

Men ja... Fjern snø først. Deretter åpne. Tror hensikten med at det er designet slik er for å få utseende på bilen til å være mer likt hatchback (som Model S), men samtidig så er den ikke det.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Klykken

Model S er en kombikupé. *Pirke pirke*
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

AppleKnocker

Model S kalles sedan i USA, men det blir litt rart i Norge. Model 3 ville jeg derimot kalle en sedan også på norsk.

Alle biler jeg har hatt kan åpne bakluken med 20cm puddersnø på  bilen uten å få et fnugg i bagasjerommet. Med Model 3 ville den snøen havnet rett på et vått,glatt og forvarmet bakvindu og sklidd rett inn.

Problemet for de som vil ha de inn med teskje, er at man ikke børster snø eller skraper is av elbiler. Man forvarmer slik at bilen er klar når turen skal starte. Gjerne samtidig med at naboen skraper is.

Men greit nok. Det sånn sedaner er. Ikke noen showstopper for min del.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

CaZpaH

Sitat fra: Klykken på søndag 03. desember 2017, klokken 19:22
Model S er en kombikupé. *Pirke pirke*

Kombicoupe da :-p unnskyld. Så en engelsk video med gjennomgang av model 3 og da var det hatchback som ble brukt. Men ja :-p poenget er vel at det forklarer designen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

LA-Thing

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. desember 2017, klokken 11:54
Jeg fatter ikke hvorfor de har laget den luken så lang og høy. Hva var poenget med den konstruksjonen der? Ekstremt tynne sidekanter eller noe?

De har flyttet hengslepunktet langt inn på taket for å få full åpning til bagasjerommet og samtidig få luken forover så du ikke får den i panna eller bakhodet ved inn/utlasting. Samtidig er hengsler og fjærer montert på utsiden av bagasjerommet slik at det blir lettere å utnytte.

En smart løsning etter mitt syn, ser ikke på feiing av snø som noe stort problem.
Drammen, Tesla Model S #2510

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA