Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Styreenhet ødelagt - Noen erfaringer?

Startet av aasmundm, lørdag 02. desember 2017, klokken 10:31

« forrige - neste »

aasmundm

Hei

For et par uker siden brøt vår 6,5 år gamle iMiev sammen på vei til jobb. Bilen av ikke blitt ordentlig ladet opp om natta og en varsellampe lyste, men vi kjørte av sted likevel (det burde vi nok ikke gjort...) Vi merket at noe var galt og etter noen kilometer ville ikke bilen mer.

Merkeverkstedet der vi kjøpte bilen har kommet fram til at det er styreenheten som er ødelagt og forteller at denne koster 21 000,- kroner. Den sitter visst vanskelig til under setet og med arbeid blir den totale prisen over 30 000,-. Dermed er det et spørsmål om det lønner seg å gjøre reparasjonen.

Er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Åsmund

Beamer Screamer

Ikke opplevd lignende men jeg ville også ha sjekket med uavhengig verksted. Elbilmek i Asker kan være en mulighet dersom du bor i området.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

elekTrond

Velkommen hit. Du får lese deg litt opp på bilens hjerte og hjerner. Ikke la (merke)verkstedet få beholde bukta og begge endene (av lommeboka di). Varsel-lamper utløser feilkoder. Feilkoder kan tolkes med en egnet feilkodeleser, eller slås opp manuelt på http://mmc-manuals.ru/ Disse bør du få listet ut på forespørsel. Se i eldre tråder her inne om disse.

Hvilken "styreenheten" sier merkeverkstedet at er ødelagt? Dessuten sitter flere av de under baksetet, som du kan løfte ut av bilen uten verktøy. Dekkfiks-posen og luftfylle-kompressoren ligger også under samme baksete, på høyre side. Se bare:


       
  • WM MY11 - mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/index_M1.htm
    Workshop manual - Model Year 2011
    70 -COMPONENT LOCATIONS
    ECU


    Skisse 1:
    A - ASC-ECU
    D - A/C controller assembly (A/C-ECU)
    E - ETACS-ECU
    F - EPS-ECU, SRS-ECU



    Skisse 2:
    G - Power window main switch (incorporating IC) <-- altså en "mikro-kontroller"
    J - BMU <-- Battery Management Unit



    Skisse 3: Her, under baksetet finnes fra bunn til topp, fra venstre side mot høyre, EV-ECU, BMU, A/C control unit, somethingsomethingsomething samt punkterings-reparasjonssett under "bølgeblikket" øverst i skissen.


  • TIM MY11 - mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/index_M2.htm
    Technical Information Manual  - Model Year 2011
    54D-ELECTRIC MOTOR UNIT AND MAIN BATTERY
    MiEV OS (MiEV Operating System)
    GENERAL INFORMATION

    Skisse 4: Her vises noen av de vesentligste, større komponentene.
Som du ser, kjære trillingvognfører, kan det være mange slags feil. Det kan være en hjerne/styreenhet, eller et relé, giver/sensor, solenoid - eller noe så enkelt som en sikring. F.eks. har noen eiere her inne fått skiftet "High voltage fuse No.4 (Inverter)", der verkstedet har foreskrevet å skifte hele inverteren. Se egen tråd for dette her inne.


70 -COMPONENT LOCATIONS
FUSIBLE LINK AND FUSE

Skisse 5: E - High voltage fuse Nos.1 to 3 (Main battery)


Skisse 6: F - High voltage fuse No.4 (Inverter).

Hvis de mener at de må inn under førersetet, kan dette høres ut som hovedbryteren til høyspenten i framdriftsbatteriet. Brannvesenet og høggern liker å dra ut denne "splinten" før de slukker eller demonterer noe. Denne finner jeg ikke igjen i noen skisser i farta.


Kilder & sengelektyre:

PS! Når jeg nå har bladd over de knappe 150 forum-trådene om trilling som er postet i 2017, slår det meg hvor lite feil det tross alt er på disse bilene. Og *bank i dashbordet* , sjøl har jeg hatt helt minimalt med trøbbel med min.  :laugh: :+1:
'13 Mjau

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA