Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: OlaM på onsdag 06. desember 2017, klokken 07:31
Den eneste grunnen til at de har en sånn regel er vel fordi de misliker Tesla og/eller har misforstått hvordan elbiler, eller strøm, funker. Eller kanskje har en uvitende Tesla-eier røket sikringer i garasjen titt og ofte.

Man kan spekulere på mye så jeg hiver meg på......

Tesla er jo bil med lang rekkevidde så kanskje vedkommende med den er den med lengst reisevei og kom kanskje oftest sist hjem. Dermed plugget i blant de siste.

En elbil gikk greit, to elbiler gikk greit, tre elbiler gikk greit, x antall elbiler gikk greit så kom Teslanen hjem...... og sikringen gikk, kanskje ikke med en gang, men først når den ble varm, selv om vedkommende kanskje hadde satt den på laveste ladehastighet(!).......

Hvem få så skylden flest (alle?) ganger........

Lett å gi batterikapasiteten skylden og ikke totalbelastningen på kursen(e). - Slik er det når man er uvitende om hvordan slikt fungerer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Olee


cra

De reglene virket da fornuftige? Forøvrig vil jeg tro at å diskriminere enkelte merker/modeller fra å lade ikke er noe de kan velge å gjøre. Tekniske krav (som utelukker biler som bare kan trekke minst X ampere) vil de nok slippe unna med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

m0nkey

Kan det være fysiske krav da? At Tesla rett og slett er for bred? Det finnes flere offentlige tilgjengelige ladeplasser der jeg ikke kommer til med min Soul fordi den er for bred og for lang (f.eks på de fleste OBOS kjøpesentra.)
KIA Soul EV Classic (2015)

KjellG

Har luftet dette litt. Utsagnet er moderert til at alle kan lade med opp til 10/13A og styret vil ha en oversikt over elbiler mm.

Dette høres fornuftig ut. Alle behandles likt og styret vil ha grunnlag for løpende situasjonsvurdering.

cra

Sitat fra: m0nkey på onsdag 06. desember 2017, klokken 13:02
Kan det være fysiske krav da? At Tesla rett og slett er for bred?

Det trenger man da ikke "vedta" noen plass spesifikt pr merke; det vil jo begrense seg selv. Men det ser ut til at det har kommet en fornuftig løsning på det. At de vil ha en oversikt over hvor mange biler som hører til der synes jeg ikke er urimelig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TB

Enkle, og fornuftige regler som er satt opp her. Det er tydeligvis en kurs som fordeles til flere kontakter, dermed må det begrenses litt, for å unngå overlast, men det er også løst på en fin måte.

Heilt naturlig at styret ønsker oversikt over de som har ladbar bil, både av praktiske årsaker og økonomiske for å kunne sende regning.

Er nok mange borettslag som har meir kompliserte regler enn dette.  ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ebe

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 02. desember 2017, klokken 18:27
Sitat fra: Ebe på lørdag 02. desember 2017, klokken 08:39
Hva er feil med den uttalelsen?

Hva slags grunnlag/statistikk bygger han en slik på stand om at hvis man ikke installerer separat ladekurs på elbilen så begynner det å brenne inne hos deg. Så vidt jeg vet finnes det få eller ingen branner som kan tilbakeføres til lading av bil. Veldig bra at man tar tak i dette men man trenger ikke skremme folk med at de brenner inne om de ikke bruker 20' på separat ladekurs og ladestasjon.

Var vel ikke det som var poenget hans? Poenget var at dersom ladekursen er delt med andre deler av huset, så begynner det å brenne her før det brenner i selve ladeanlegget.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA