Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problem med TPMS

Startet av leafolainen, fredag 01. desember 2017, klokken 08:51

« forrige - neste »

leafolainen

Jeg fikk utlevert ny bil i går og det første jeg gjorde var å sette på vinterdekk jeg har kjøpt hos tredjepart. Jeg spurte om det var riktig type sensor når jeg kjøpte dem noe han bekreftet. Nå får jeg melding i bilen om det er problemer med dekktrykkmålingssystemet og at jeg må kontakte Tesla service (altså ikke bare blinkende flatt-dekk symbol, men rødt utropstegn). Har sjekket lufttrykk og trykket reset i bilen, uten at meldingen forsvant. Kan det være feil type sensor likevel? Jeg forstår at det er en ny type sensor ute og går, når ble denne introdusert (dekkene ble kjøpt for en måned siden)? Kan det være andre ting?

o.b.lix

Prøv å trykk ned ene scrollhjul på ratt et par sekund, da får du opp meny, rull nedover til "status" og da skal du få opp dekktrykk pr dekk.

Jeg har opplevd 2 feil med dekktrykksensor: ene var at ene sensor ikke virket (da kunne jeg se dekktrykk på de andre dekk), andre var at sikring til dekktrykksensor var defekt (samme sikring som odb2-porten), da kunne jeg ikke se dekktrykk på noen dekk.

Sannsynligvis er det første tilfellet hos deg, og da er det reklamasjon hos tredjepart.

(En tredje mulighet er at du har kjøpt brukte felger/dekk av en privat person som hadde gamle systemet fra før 2014)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

leafolainen

Takk for svar, skal prøve det. Samme hvilket scrollehjul?

Dekkene var helt nye for en måneds tid siden, og butikksjefen (som også kjører Tesla) sa det var riktig type. Det har altså ikke vært noen endringer i TPMS-systemet fra Tesla sin siden den aller seneste tiden?

MyMuffin

Husk at du må begynne å kjøre med en gang etter å resettet sensorene.

Fikk forøvrig levert hjulsett med feil sensorer selv, etter mye testing over vinteren så var den ultimate testen å rett og slett legge om tilbake til original hjula. Da dette fungerte så var det ingen tvil om at tredjepart settet hadde gale sensorer.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

EL-Chupa

Jeg opplevde også det samme, de hadde bestilt korrekt sensor, men en av fire hadde feil, da vises alle hjulene bare med  - - i display. Reiste tilbake til tredjepart som brukte en trådløs måler og verifiserte feil. Skiftet TPMS sensor på 10min også var alt OK.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

RaBalder

Sjekk også først at alle hjul har noenlunde rett dekktrykk. Før du kjører en reset av sensor-systemet.



Har opplevd at et av hjulene hadde for lite luft. Da var hele systemet ute å kjøre fullstendig. Lyste som om det var en alvorlig feil uten noen som helst kontakt med hjulene.

Etter å ha rett trykk i alle dekk og deretter en reset, så fikset alt seg.

leafolainen

Takker for flere innspill. Jeg har prøvd å fylle luft i alle dekkene, kjørt reset, men får fortsatt bare - - når jeg sjekker trykket i bilen. Neste skritt blir nok å få kjørt en test hos dekkleverandøren.

Arath

På min får jeg beskjed om at det er feil på dekksensor ved hvert byttemellom sommer og vinter. AP1 modell levert 2014.
For å få riktig trenger min bil en power off i min 10 min. Dette skjer automatisk hvis bilen står i strømspare modus og etter 72 timer hvis den står i always connected. Evt kan du trykke power off manuelt.

Hjelper aldri å resette ned scrollehjul eller tilsvarende for min del. Heller ikke reset av tpms fra skjermen.


Kramzz

Hadde samme problem, hos meg måtte de bare omprogramere 1 stk føler så var alt bra ☺ men husk at det kan være feil på dekktrykkmålingen på skjermen din ! Hos meg stod det at bilen ikke hadde måling på høyre forrdekk men feilen låg i venstre bakdekk.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

leafolainen

Etter å ha kjørt noen mil har bilen fått kontakt med tre av fire sensorer. Var innom dekkforhandleren i kveld, og de fikk ikke kontakt med den siste de heller så den ble byttet. Regner med det løser seg nå, når jeg bare får kjørt et stykke til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA