Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil med TPMS-sensor?

Startet av emmern, torsdag 30. november 2017, klokken 14:21

« forrige - neste »

emmern

Det har riktignok blitt kaldere, men jeg har oppdaget at samme dekket med 3 ukers mellomrom har rapportert for lavt trykk. Sist gang da jeg fylte var trykket 2.9 BAR, og trengte ikke fylling. Ligger det sensorer inni dekkene, eller er det ABS-sensor?

Den sa "Front right tire" begge gangene.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Erlingni

Ingen dedikert TPMS sensor. Bruker ABS eller ESP sensoren, "måling" av dekktrykket bestemmes ved hjelp av dekkets omdreiningshastighet i forhold til de andre hjulene ("turtall").

Dvs. dersom høyre fordekk av eller annen grunn har en annen rulleomkrets (feilproduskjon, slitt etc.), vil du få feil siden det hjulet hele tiden måles mot de andre (og vice versa).

geear

Husk at du må nulle dekktrykkssensoren når du har sjekket at alle dekkene har korrekt trykk, på den måten så logger den rulleomkretsen så fort du begynner å kjøre bilen og endring i den (over en gitt % toleranse) vil gi varsel. Hvis dette tidligere har vært nullet med litt forskjell i trykket så blir det fort lite å gå på.

emmern

Takker for svar. Vinterdekkene er splitter nye fra forhandler og kosta flesk. Det er piggdekk hvis det har noe å si. Ja jeg resettet etter jeg sjekka trykket :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

emmern

Da skjedde det igjen. Ser ut som det skjer ca. hver måned på høyre dekk foran. Ingen andre dekk!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

storeulv

Det du kan gjøre er å bytte høyre og venstre forhjul og se om feilen oppstår på nytt. Om den da oppstår på HF igjen er det mest sannsynlig feil på sensor der. Om feilen flytter seg er det mest sannsynlig feil på dekket.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

emmern

Takk for raskt svar !  :+1:

Vinterdekk var en del av bilkjøpet her, Hvis det er feil på en av delene, burde ikke de bytte det? er så møkkakjedelig å skifte i denne sørpa som er nå.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

storeulv

Det har du gjerne rett i, men jeg for min del ville ha gjort byttet selv for å ha noe å vise til overfor serviceverkstedet. Det vil du muligens også spare litt plunder og heft på da du gjerne må inn med bilen én gang mindre om du har gjort byttet selv på forhånd.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

nortrahof

Sitat fra: Erlingni på torsdag 30. november 2017, klokken 15:18
Ingen dedikert TPMS sensor. Bruker ABS eller ESP sensoren, "måling" av dekktrykket bestemmes ved hjelp av dekkets omdreiningshastighet i forhold til de andre hjulene ("turtall").

Dvs. dersom høyre fordekk av eller annen grunn har en annen rulleomkrets (feilproduskjon, slitt etc.), vil du få feil siden det hjulet hele tiden måles mot de andre (og vice versa).

Det lurer jeg på hvordan de får til ved å bruke ABS/ESP-sensorene?
Dekkomkretsen endrer seg marginalt med lufttrykket på radialdekk. Det er heller ingen slipp ved lavere lufttrykk mellom felgen og dekket. Derfor er hver omdreining på et dekk med lavere lufttrykk omtrent det samme som øvrige dekk. Dessuten vil varslingen ta lang tid dersom det er slik for å kompensere for kurvet vei og det slippet man har på drivhjulene (som i utgangspunktet vil rotere litt fortere i snitt).
Derfor tror jeg det er trykksensorer for TMPS på E-Golf?  Dette ble bekreftet da jeg hentet vinterdekkene hos forhandler og jeg selv så på merkingen at de hadde TMPS på originalemballasjen. - Rart om man tok seg den ekstra kostnad med å utstyre biler med TMPS som ikke trenger det?

I så fall kan vel alle E-Golfer få dekktrykksvarsling med en SW-oppdatering?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

emmern

Hvis det er sensor inni dekkene så er det klart dekket som er feil. Men hvis den sier "høyre foran" da, hvordan vet den at det er høyre foran hvis den har sensor inni dekket? Dekkene kan ha vært satt vilkårlig på, og "høyre" foran kan da like gjerne bety "venstre bak" ? Eller?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Trond.m

Sitat fra: emmern på torsdag 04. januar 2018, klokken 13:04
Hvis det er sensor inni dekkene så er det klart dekket som er feil. Men hvis den sier "høyre foran" da, hvordan vet den at det er høyre foran hvis den har sensor inni dekket? Dekkene kan ha vært satt vilkårlig på, og "høyre" foran kan da like gjerne bety "venstre bak" ? Eller?
e-Golf har vel ikke TMPS sensorer, men benytter ABS systemet for å varsle om endring i omkretsen av hjulet.

emmern

Sitat fra: TM på torsdag 04. januar 2018, klokken 14:13
Sitat fra: emmern på torsdag 04. januar 2018, klokken 13:04
Hvis det er sensor inni dekkene så er det klart dekket som er feil. Men hvis den sier "høyre foran" da, hvordan vet den at det er høyre foran hvis den har sensor inni dekket? Dekkene kan ha vært satt vilkårlig på, og "høyre" foran kan da like gjerne bety "venstre bak" ? Eller?
e-Golf har vel ikke TMPS sensorer, men benytter ABS systemet for å varsle om endring i omkretsen av hjulet.

Det er nevnt tidligere men har du kilde til denne informasjonen?  :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

nortrahof

Sitat fra: emmern på torsdag 04. januar 2018, klokken 13:04
Hvis det er sensor inni dekkene så er det klart dekket som er feil. Men hvis den sier "høyre foran" da, hvordan vet den at det er høyre foran hvis den har sensor inni dekket? Dekkene kan ha vært satt vilkårlig på, og "høyre" foran kan da like gjerne bety "venstre bak" ? Eller?

Jeg tror det er en feil med TMPS-giveren - eller mottakeren som ligger i skjermen for "høyre foran"?
For å finne ut om det er TMPS-giveren i dekket eller bilen som har feil, kan du prøve å kryssbytte mellom forhjul og bakhjul (da er rotasjonsretning det samme). Flyttes da feilen, er det TPMS-giveren i dekket som er feil.

- Hadde bilen ikke hatt TMPS-givere, så er det vanskelig å finne ut hvilket hjul på samme aksling det er feil på. Forhjulene roterer litt fortere på en forhjulstrukket bil enn bakhjulene, spesielt med vinterdekk da gummien deformeres når bilen trekker seg frem. En sammenlikning mellom for og bakhjul er da umulig.
Mangler det pulser på ABS-sensorene (som kan skje med biler med mye rust på bremsene) bør man få en ABS-alarm og ikke punkteringsalarm - men ikke på en relativt ny bil?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA